Gå til innhold
Arkivverket

[#54329] Er Rasmus Haakensen (Vald i Sørum) = Rasmus Heyerdahl?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Rasmus Haakensen fra 'Vald i Sørum' blir i 1844 far til et 'uægte' farn i Fet. Kan han være identisk med den Rasmus (Haagensen) Heyerdahl som i ft. 1865 er eier av gården 'Valde' i Sørum?Om spørsmålet høres litt kryptisk ut, så er det mer informasjon i denne tråden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn.La meg så stille spørsmålet litt annerledes:Fantes det flere Rasmus Haakensen fra Vald i Sørum i passende alder i 1840-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ungkarl Rasmus Holmsen Heyerdahl (sønn til Haagen Heyerdahl) gifter seg 35 år gammel i Sørum 30/12 1847 med Jomfru Gunnild Dorthea Pettersen, 21 år, fra Høland. Hans bosted: 'Wald' i Sørum: Lenke (se vielse nr. 13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Rasemus haakonsen i passe alder jeg har vært i stand til å finne er denne karen: LenkeDet er vel den samme som gifter seg i Sørum 1847 med Gunnild Dorthea Pettersen fra 1865-tellingen?Det ville vel vært merkelig om det var flere Rasmusser med dette navnet i området på den tiden?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Haagen Heyerdal her i 1801, men vet ikke om han kan være far til Rasmus senere? LenkeI så fall i et annet ekteskap en kona som er nevnt her. Jeg kommer ikke inn i kirkebøkene på denne tid av døgnet, så får ikke sjekket dette bedre nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, ta en titt på denne Rasmus Heyerdahl. Han ser ut til å passe bra med mannen jeg fant i 1801, pluss den samme som fra lenke i innlegg nr 5? LenkeHåper kirkebøker kan oppklare dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei , først nå så jeg at denne Rasmus var død som barn, så han kan det ikke være:Trodde endelig jeg hadde funnet ut av dette med Heyerdahl navnet.Slik kan det gå.Leter fortsatt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, jeg kan ikke se annet enn at dette må være den rette Rasmus Heyerdahl , f. her: LenkeHåper det snart er mulig å komme inn på de scannede kirkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Heyerdahl-navnet ser ut til å stamme fra militær-slekt.Det finnes flere i 1801 telling i Akershus, som du sikkert her sett:LenkeSkulle ikke undre meg om navnet stammer fra en av de eldre capitainer eller en oberster i hæren?Kirkebøker er fortsatt ikke søkbare, dessverre. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På DIS treff er det mange som har sendt inn slektsdata om Heyerdahl slekt i Aurskog.Litt forskjellige meninger om fødselsår dukker opp her.Nevner en kilde som har Haagen Thorvaldsen Heyerdahl f. 1775 g. med Ellen Marie Hansdatter Hartvig.Her er også slekt bakover.du får ta en kikk der for å se om du finner noe av interesse?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for all letingen, Gunn.Jo, Rasmus Holmsen (Haagensen) Heyerdahl, f. 1813, er sønn til Haagen (Tarvaldsen) Heyerdahl - som igjen må være sønn til den Tarvald Heyerdahl som eier Vald i Sørum i 1801.Så gjenstår den endelige bekreftelsen (om den kan finnes) på at Rasmus Heyerdahl er identisk med den Rasmus Haagensen som i 1844 blir far til Niels Peter Rasmussen f. i Fet i 1844. Jeg kan foreløpig ikke se noe annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.