Gå til innhold
Arkivverket

[#54345] Registrerte begravelser Trondheim Domkirken 1729-1751


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tok en gjennomgang av begravelser ved Trondheim Domkirke i perioden 1729-1751, og registrerte alle navn som IKKE ender på -sen. Jeg gjorde det i første omgang av egen interesse, men nå har jeg lagt over kladden til PC'en, og da kan jeg like gjerne dele dette med andre - på en blogg. Den finnes her: http://slektshistorie.blogspot.com/Jeg kommer antakelig til å utvide oversikten i begge retninger, etter hvert.Er det andre som har registreringer som gjelder Trondheim, som kan deles med andre, så bare send det hit, så kan jeg legge det ut her. Adresse: post (krøll) arnsteins.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Veldig bra tiltak, Arnstein! Har allerede funnet flere dødsfall jeg tidligere har lett etter. P.S. Lurer på om Hagen, Justitz Raad - hans Frue 5/8 1748 kan være Apollone Dorothea Holst - Justisråd 1740, krigsråd 1725, krigsbokholder Nordenfjelske reg.s 'LægsCassa', Ludvig Holbergagent Åge Rasmussen Hagens hustru? Vet noen hvem som var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet ikke, Christian.Nå har jeg lagt inn dåp med faddere etc for Trondheim Domkirke året 1702. Jeg har også her stort sett droppet de som ender på -sen, men tatt med de som har yrkesbetegnelse og annet. Det ble ganske mange, og de ligger her: http://slektshistorie.blogspot.com/Dette var såpass artig, at jeg skal gå videre med 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Noen som klarer mer her (øverst helt til høyre): LenkeJeg har:'Barnets Navn Ingebricht. Bastian Krenchels Kieriste. Hans Kemblers Kieriste Aletha Kjøbmd broder til Claus Kembler, boed hvor biskop Gunnerus boed. Hermand F.. Monsr Brunbas Kjøbmd boed i Anthoni Kathenkamps gd. Monsr ...'Noe av det som står HELT til høyre er bare datoer for dåp og introduksjon, samt navnet på prestene (Juel og Bonsach).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg prøver meg, litt forenklet og med liten forbokstav i substantiv. Tresco er vel Treschow.3) Hermand Tresco toldfwalter fader til Maria Castensen boede (ufullført?)4) Monsr. Brunbas kjøbmd. fad. til sl Anthoni Brunbass boede v/ Anthoni Kathenkamps grd.5) Mons. Johan Lychess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ole Olssøn Arbeidsmand gift med Sara Gundersdatter døper sønnen Ole den 19/2 1704. Her var ikke mange strålende titler og navn, men de har følgende faddere til sønnen: Beritte Mag: Hoffis. Abel Angel. Offe Gierlofsen. Henrich Castensen Schÿt samt Jørgen Clausen fra Hitteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fabelaktig, Arnstein! Dette må jo ha tatt mye tid - Bruker du et OCR program? Jeg har ikke ord for hvor nyttig dette er for oss!mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det tar litt tid, men er ganske artig. Jeg leser, noterer og skriver i tabell (WORD) som jeg seinere sorterer alfabetisk og kopierer inn i bloggen. Det er nok noen feil her og der, men det kan man finne ut av selv ved å gå inn på oppgitt dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Niels Hegge

Takk for fin informasjon! Jeg skummet gjennom Div Begravelser Vår Frue 1732-65 og så spørsmålstegnet ved Measer (?), ObristeLeutenant og Comendant paa Munkholmen Peter von.Ifølge boken 'Munkholmen' av Bjarne Tvete og Reidar Stavseth fra 1946 var oberstløytnant Peter von Meusser kommandant 1726 til 1743. I følge boken vet vi lite eller ingenting om han og hans etterfølgere oberst Even Kraft (1743-1748) og kaptein Hans Parelius (1748-1751).Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha. Da hadde jeg fått med meg konas navn riktig. Det er nå rettet opp i bloggen. I kirkeboka skrives navnene med én 's', så jeg lar det stå slik.Jeg skal ta konfirmerte i Domkirken - der ligger det mange interessante opplysninger, men bloggen begynner å bli litt uoversiktlig, så jeg har laget en oversikt her: http://home.online.no/~arnsroe/index.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth-Marion Andersen

Hei Arnstein. Takk for glimrende hjelp.En kommentar til Begravede i Vår Frue 1732-1765:Balstad - Knud Iversøn gr.l. 13/12-1742Skal være Knud Joensøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.