Gå til innhold
Arkivverket

[#54346] Feil i 1900-tellingen


Gjest Tor Ålbu
 Del

Recommended Posts

Jeg har jobbet en del med folketellingene for Rindal, Møre og Romsdal i sommer, og har oppdaget en rekke feil i 1900-tellingen. Jeg har da hatt Teleslekt sine lister som utgangspunkt. De ble vistnok til som sysselsettingsarbeid for en tid tilbake. Når jeg sjekker mot det som er lagt ut på digitalarkivet så er de identiske (inneholder de samme feila). Så spørsmålet er: Er det teleslekt sine lister som er grunnlaget for 1900-dataene, og ikke originallistene? Som eksempel på åpenbare feil er at fødselsår på mor og barn er det samme. Navn på enkelte barn har falt ut, og neste barn har fått fødselsåret til den som er borte, og dennes fødselsår er borte. Min fasit er kjennskap til familien, og kontroll mot kirkebok. Jeg har ikke tilgang til originaltellingene, og har ikke fått sjekket mot disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.