Gå til innhold
Arkivverket

[#54350] Lillestrøm 1900: Anton Berg og Oline Olsen. Vielsen?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne vielsen mellom sagarbeider Anton Berg og Oline Olsen? I ft. 1900 er de bosatt i Næsgaden 12 i Lillestrøm. Det ser ut til at begge er født i Fet (hhv. 1873 og 1872): [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0231&kenr=008&bnr=0056&lnr=00>LenkeJeg har en mistanke om at de giftet seg rett før 1900, men jeg har ikke kunnet finne vielsen verken i Fet eller Skedsmo (mulig jeg kan ha oversett den). De kan også ha giftet seg i Kristiania, og da blir det nok verre å finne vielsen. Jeg har grunn til å tro at Anton Berg oppholdt seg i hovedstaden i 1897. Se ellers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Kjellaug!Takk for forslagene. Det er nok kandidat nr. 2 som er mest aktuell. Han er i hvert fall den eneste som kan knyttes til navnet Berg. Ved hans konfirmasjon i Fet i 1887 kalles faren Nils Peder Rasmussen Berget - og i ft. 1900 bor Marie Berg, f. i Skillingmark i Värmland, som enke i Lillestrøm. Det må være Antons mor.Jeg har heller ikke funnet Oline i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg summere opp litt, siden det nå er flere tråder som berører samme tema - og siden det hele har utgangspunkt i følgende problemstilling:Hvem var Anthon Berg, som ble far til min slektning Alvilde Marie Berg i 1897? Alvilde Marie ble født på Christiania Fødselsstiftelse/Rikshospitalet 17/8 1897. Foreldrene var tjenestepike Karen (Thorsdtr.) Pedersen (f. 1867) og ungkar og høvleriarbeider Anthon Berg fra Lillestrøm (f. 1870). I ministerialboka for Rikshospitalet er det på hans bosted føyd til med svak skrift (blyant?): Chr.a.Alvilde Marie giftet seg i Holt (A-A) 15/11 1915 med min mormors onkel, Knud Pedersen Kjenndalen. Hun har da oppgitt at hun var f. i Kristiania 17/8 1897, og at faren var sagarbeider Anthon Berg. Selv vokste hun opp hos sine morforeldre i Holt.Den Anton Berg som peker seg ut som potensiell far, er da den sagarbeider Anton Berg, som i ft. 1900 bor i Lillestrøm og er gift med Oline Olsen. Han må være identisk med den Anton Nilsen som ble f. i Fet 8/2 1873. Faren hans ble kalt Berget i 1887, og mora ble kalt Berg i 1900.Anton Bergs oppgitte fødselsår ved Alvilde Maries dåp i 1897 (1870) vil jeg tolke som en avrunding. Han var nok ikke selv til stede, siden dette - så vidt jeg vet - var et svært flyktig forhold. Karen pedersen har antakelig ikke vært helt sikker på hans nøyaktige fødselsår.For ordens skyld legger jeg en lenke på nytt til Alvilde Maries dåp (nr. 343): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at det på Anton Berg i ft. 1900, slik tellingen for Skedsmo (Lillestrøm) er presentert her i Digitalarkivet, står 'Udtraat, intet Samfund'. Det kan jo bety at han og Oline har giftet seg borgerlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her er vel bekreftelsen på det (nr. 11): LenkeMerknad: 'Ligesaa' - dvs. som foregående person - altså: Gaar ikke over til noget Kirkesamf. Skal vies borgerlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anton meldte seg altså ut av statskirken ei uke før vielsen. Årsaken var at han skulle gifte seg borgerlig. Hvorfor? Hans tilkommende fortsatte jo å være i kirken.En av følgende grunner kan vel da tenkes: 1. Han var teologisk uenig i kirkens lære. 2. Han var blitt nektet kirkelig vielse.Ad 1: Det naturlige ville da vært at han meldte seg inn i et dissentersamfunn - og at også hans kommende hustru meldte seg ut av kirken samtidig. Ingenting av dette skjer.Ad 2: Eventuelle grunner til å bli nektet kirkelig vielse måtte selvsagt være av 'moralsk' art - f.eks. en tidligere skilsmisse.Opplysningene er for få til å trekke noen konklusjon her, men 'magefølelsen' sier meg vel at 2 er mer sannsynlg enn 1.Selvsagt kan vi også tenke oss at han regnet seg som fritenker, men det finner jeg vel mindre sannsynlig.------------Er det noen som kjenner nærmere til hvilke grunner som fantes rundt forrige århundreskifte for å nekte noen kirkelig vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I anmerkningsfeltet ved utmeldelsen (se lenke, innlegg 7) står det at 'Udmeldelsen skeete chorporlig'. Anton har altså selv møtt opp hos presten og meldt seg ut, angivelig for å inngå borgerlig ekteskap en uke senere. Og han har ikke meldt seg inn i noe dissentersamfunn.Ved vielsen kalles han ungkar. Tidligere ekteskap/skilsmisse er dermed utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.