Gå til innhold
Arkivverket

[#54351] Ocr av kirkebøker?


Gjest Per Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helgesen

Får bare føye meg i køen av gratulanter, skanning utlegging av kirkebøkene er noen av det beste som har i alle de årene jeg har holdt på med dette. :o)Jeg vet at for noen år siden ble det nevnt at dere skulle teste ut noen OCR program!!? Jeg lurer derfor på om dere også har forsøkt og kjøre OCR på en del av disse kirkebøkene og i så fall med hvilke resultat?Vet at ABBY Finereader XIX Fraktur har et program beregnet på gammel håndskrift. Har dere noen erfaring med dette eller andre egnede OCR program?Per Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Vi har foreløpig konkludert med at dette ikke vil bli satsningsområde, iallfall ikke i nær fremtid. Vi har derimot et bredt erfaringsgrunnlag i å transkribere innførslene manuelt (i nært samarbeid med interesseorganisjoner som f.eks. DIS), for på den måten å oppnå søking på personnivå i kirkebøkene. Ca. 8% av kirkebøkene som er lagt ut som bilder er allerede søkbare som et resultat av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.