Gå til innhold
Arkivverket

[#54352] massevis av samiske og norske kilder lagt ut på www.lenvik-museum.no


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Har du slekt i Troms bør du sjekke ut hjemmesidene til Lenvik Bygdemuseum. Museet har lagt ut det aller meste av sine avskrevne og skannede kilder på nettet, slik at det er gratis tilgjengelig for alle. Her er kirkebøker, skifteprotokoller, panteregistre, skattemanntall og sjeleregistre, for å nevne noen av de norske kildene. I tillegg finnes det masser av dombøker, skattelister, familieregistre og annet fra svenske og norske samebyer. Og da har jeg ennå ikke nevnt det aldri så lille biblioteket med innskannede bøker og artikler, og CD-ene som er til salgs, med timelange intervjuer fra 80- og 90-tallet med gamle mennesker i Lenvik-bygdene. Fra å være en nokså død og uoppdatert nettside, er Lenvik bygdemuseums hjemmesider blitt et skattkammer for alle med slekt i Troms. Halleluja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for et godt tips! Har vært inne på denne siden før, men kan ikke huske at det lå så mange kilder ute da. Fant faktisk en opplysning som muligens kan føre til et lite gjennombrudd et sted jeg står fast, så dette var spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, tidligere var disse kildene bare tilgjengelig på papir og mot betaling. Det ser også ut til å være kommet flere kilder til i forhold til det som var til salgs før. I tillegg ser det jo ut som om de har skannet en mengde gamle bøker, og intervju-cd-ene har jeg ikke sett før heller. Nei, i det hele tatt, de nye sidene til Lenvik museum var virkelig noe helt annet enn de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.