Gå til innhold
Arkivverket

[#54356] 59 bøker igjen?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I meldingen som ble lagt ut på Digitalarkivets framside da det ble meldt at siste side var skannet, står det at det totale antall skannede kirkebøker er 11413. Det betyr at det er 59 bøker igjen. Dersom det stemmer er hver av de gjenstående kirkebøkene på godt over 1300 sider hver i gjennomsnitt? Er de virkelig så tykke, eller er det totale antall kirkebøker høyere enn 11413?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tror ikke at du kan slutte noe om sidetall på de resterende bøkene ved å trekke antall indekserte sider fra antall scannede sider og så dividere på antall resterende kirkebøker.Blant de sidene som er scannet, men ikke indeksert, befinner det seg sikkert en stor del med 'bomskudd'. Alle som har bladd gjennom en kirkebok på mikrofilm har nok sett at en side kan være uskarp, over- eller undereksponert etc. og at neste bilde viser den samme sida om igjen. Disse sidene er rimeligvis ikke telt med blant de indekserte, men de har helt sikkert blitt scannet allikevel.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Men det må vel være endel flere kirkebøker i potten nå, enn de 11413 bøkene man opererte med da siste kirkebokside ble meldt skannet 16. november. Det gjenstår jo ennå drøyt 70000 sider å indeksere. Hvor mange kirkebøker gjenstår nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Antallet på telleverket er antall virtuelle bøker, ikke fysiske bøker. 11413 er fysiske bøker. Mange bøker, som er inndelt på sokn, har vi 'delt opp' under indekseringen. Dermed kan 1 fysisk bok ha blitt til 2,3 eller 4 virtuelle bøker, avhengig av hvor mange sokn den er delt inn i. Jfr. merknader i kildeinformasjonsfeltet for den enkelte bok. Ett eksempel på 1 fysisk bok som er blitt til 2: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=15727>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=15727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Pr. 1.12. er det lagt ut 11157 fysiske bøker og det gjenstår dermed maksimalt 256 fysiske bøker igjen å legge ut. Maksimalt fordi det innenfor dette ligger bøker vi ikke vil komme til å legge ut pga. mangler i mikrofilmopptakene eller av andre grunner. Innenfor dette er det også ca. 80 soknedelte bøker som vil bli delt inn i x antall virtuelle bøker. Antall soknedelte bøker antas å stige ytterligere.Pr. 1.12. er utlegging av bøker også fra Troms og Finnmark blitt avsluttet, slik at det nå bare gjenstår bøker fra Statsarkivet i Trondheims distrikt, dvs. Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordland. Fra Møre og Romsdal og Trøndelag gjenstår det kun soknedelte bøker, mens det fra Nordland gjenstår bøker både med og uten sokneinndeling.Målprosent 1.12.: Møre og Romsdal 94,5%, Sør-Trøndelag 97,3%, Nord-Trøndelag 92,8%, Nordland 86,4%. Hele landet (prosjektet): 97,8%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

I innlegg 7 første ledd står sitat:- ligger bøker vi ikke vil komme til å legge ut pga. mangler i mikrofilmopptakene eller av andre grunner.- sitat slutt. Vil dette si at alle kirkebøker som eksisterer ikke vil bli lagt ut ? , eller vil de bli filmet om, og så lagt ut ? Jeg har selv kjøpt filmkort som har vert omtrent uleselige, men så fått film av kirkeboken fra statsarkivet i Bergen med bilder nesten bedre en originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Bøkene det er snakk om er bøker som bare ble delvis filmet av mormonerne på -70 og -80tallet og som ikke er blitt filmet i sin helhet senere. De filmet frem til 60 års sperregrense i bøker som på det tidspunktet var yngre enn 60 år. For eks. at man i en bok for tidsrommet 1900-1930 i 1980 bare filmet frem til 1920. Totalt sett er det ikke mer enn 50-60 bøker det er snakk om, og alle disse skal vi enten filme om igjen eller overføre direkte digitalt nå vi får kapasitet til det.En fersk oppdatering forøvrig: I dag står det kun igjen å legge ut 35 ordinære bøker fra Nordland fylke samt 57 fysiske sokneinndelte bøker fra hele Statsarkivet i Trondheims område - før vi er helt i mål med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Har jeg telt riktig, om jeg kommer til at det nå bare er 13 bøker igjen å legge ut (av de som er skannet)? Eller er det 29?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror nok, som det er foreslått over, at det meste av de sidene er feilskanninger, slik at det totale antall indekserte sider kommer til å bli noen tusen lavere enn tallet på skannede sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Vi anser oss nå for å være i mål med å digitalisere og legge kirkebøkene ut på nett, i tråd med planen vi la. Alle de ordinære bøkene er indeksert og lagt ut. Prosjektet har fått et noe større omfang enn vi først hadde forestilte oss, og resultatet omfatter 20 % flere skannede oppslag (kalt sider i telleverket) enn vi hadde estimert.Selv om prosjektet er ferdig, vil det selvsagt fortsatt bli lagt ut flere kirkebøker eller kirkeboksider, men i et mer moderat tempo enn til nå. Noen få bøker vil bli spesialindeksert. Det kan dukke opp flere bøker som må reindekseres. Dessuten vil vi skanne og legge ut (enkelt)sider som vi har notert mangler i bøker som er lagt ut. Vi vil digitalisere direkte (eller mikrofilme hvis det er grunn til det) avleverte kirkebøker som enda ikke er filmet eller bare delvis er filmet (ref. innlegg 9).Det er veldig fint at mange har fulgt prosjektet så tett på forumet. Det har gitt oss viktige tilbakemeldinger. Det er også flott at tilbudet er så mye brukt; vår statistikk viser rundt 7000 brukere hvert døgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Siden prosjektet nå er ferdig og dermed nå går over til normalt drift og vedlikehold er prosjektinformasjonen på oppstartsiden tatt bort.En riktig God Jul og et Godt Nytt År til alle sammen.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror jeg er veldig treg for dere sier at alle ordinære kirkebøker er lagt ut. Men da må jeg bare spørre: i Arkivverkets oversikt står det 3 eldre bøker til under Kristiansund(1731-1784) Er det de samme som nå ligger under navnet Kvernes-Kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alfhild vareide

Betyr dette at de resterende kirkebøkene som fremdeles mangler for Nordland og Nord-Ttøndelag ågså kommer en gang i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

Finnes det en oversikt over hva som ikke er lagt ut og som vil bli skannet etterhvert i henhold til det som er nevnt ovenfor?Det hadde vært fint med overswikt over hva som mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager at jeg maser om det, men det gjelder de 3 eldste bøkene fra Kristiansund igjen. Så vidt jeg har forstått så skal den eldste av dem hete Fosund kirkes ministerialbok. Jeg kan ikke se dere har filmet forsiden på den som ligger under Kvernes/Kristiansund.Jeg har også sett på en dåp i 1753 i K/K og sammenlignet den med en avskrift gjort i 2002 fra Kristiansund. Og det ser ikke ut som det står det samme Kvernes/Kristiansund som Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei sann, jeg har urett når det gjelder forsiden med Fosund kirke. Nå finner jeg den, men jeg kan nesten .... på at den ikke var der for kort stund siden. Jeg har lett etter den forsiden en god stund nå i dag. Merkelige greier dette.Jeg leter altså etter 2 barn døpt. 6/1 og 9/1 1753, men ingen barn ble døpt på de datoene i K/K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Michael Moum

Hvor mange kirkbøker mangler pr. idag? Ser stadig at folk spør etter kirkebøker som mangler. Håper dere kan gi en status på det.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.