Gå til innhold
Arkivverket

[#54363] Mikrofilmregistrene


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg ser at av og til har noen spørsmål om skannede kirkebøker i forhold til mikrofilmregistrene. Jeg legger merke til lysning (skannet) 1932-1962 Søndre Slagen,Vestfold ikke er med på mikrofilmregistrene. Det var en av brukerne som opplyste overfor meg at jeg måtte ta kontakt med kirkekontoret i Tønsberg ang. vielse i Vallø,Slagen 1933/1934. For jeg kunne ikke finne vielsen blant de skannede kirkebøker. Det var nytt for meg at Søndre Slagen der Vallø ligger var blant kirkebokområdene i Sem/Slagen.Er det mulig at mikrofilmregistrene kan bli oppdatert? Flere er ikke blitt oppdatert på 3 år. Slik at det blir lettere med oversikt ang. skannede kirkebøker i forhold til mikrofilmregistrene.Til info kan nevnes at kirkekontoret nevnte at eldste kirkeboka de har fra Søndre Slagen er/begynner fra 1924. F.eks. Dåp 1906 og Konfirmasjon 1922 må jeg (henvende meg) til Kongsberg for å finne de innførslene.Jeg fant ut at temaet kunne legges her og ikke på Arkivforumet. Håper det var greit.mvh. Kristin S.Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Det er mange bøker som er filmet og skannet som ikke fremgår av mikrofilmregistrene. Det er snakk om bøker som er filmet helt nylig, dvs. fra 2005 til dd. Mikrofilmene har gått raskeste vei direkte til skanning for publisering av bøkene, uten av vi samtidig har generert mikrofichemastere fra filmene for produksjon og levering av bruksfiche. For det er det registerne primært har vært for. Og levering av mikrofiche av kirkebøker som er skannet og lagt ut har vi innstilt. Derfor vil vi heller ikke komme til å oppdatere disse registerne. Men vi har heller ikke tatt de ned, fordi mange brukere gjerne vil ha de liggende som et supplement, men også og ikke minst fordi de inneholder prestegjeld- og soknehistorikk som foreløpig ikke er integrert i skannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.