Gå til innhold
Arkivverket

[#54364] Guri Monsdatter Åstveit fra Åsane


Gjest Laila Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Wilhelmsen

Guri Monsdatter Åstveit ble døbt i Hamre kirke 22. juli 1810 med foreldre Mons Monsen Åstveit og Gunvor Henriksdatter. Er det noen som vet hvor dette paret kom fra, og hvem som var deres foreldre? Jeg lurer på om Mons er fra Åsane, men kan ikke finne foreldrene. Den eneste Gunvor Henriksdatter jeg finner i rette alder er i Oddernes i 1801, men hun kan det da ikke være? Jeg har lurt på disse to i flere år, men finner ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er kun to aktuelle Gunvor Monsdatter i 1801, en som tjenestejente på Fenne, Voss, og en som tjenestejente i Samdal, Fana.Østreim vil jeg tro er Austrheim i NH. Holme er vel Holmeknappen i Hamre, NH. Men ingen Mons Monsen der. Der er Mons Monsen på Toppe i Åsane, Haukås i Åsane og Fosse i Meland, alt Hamre den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan se var der bare to gårder i Hordaland som het Østrem /Østreim /Austrheim, nemlig i Austrheim (da Lindås) og i Etne. Har sjekket Etnesoga, ingen Gunnvor Monsdatter der, verken på Austreim eller ellers i kommunen. Men det blir heller ikke f noen Gunvor Monsdatter i Lindås, så kan hun komme langveis fra, eller vært gift tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan være denne, selv om hun er litt ung (nr 2 øverst til venstre) Lenke Guri Monsdtr, døpt på Østrem i Lindås 29. mai 1794, foreldre Mons Larsen og Britha Torstensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Jeg ser at på gården Østrem i Lindås er det en Brita Østensdatter i 1801 som er gift for andre gang med Hendrik Jacobsen og som har en datter på 17 som heter Synneva Monsdatter. Kan være hun er søster til Gunvor Monsdatter (som jeg feilaktig hadde fått navnet Henriksdatter på...)Brita er 50 år i 1801. Hva første mannen het mer enn Mons, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Foreldrene til Gunvor var Mons Larsen Øvre Fenne f. 1750 på Voss d. 1794 i Austrheim gift 1777 på Voss med Brita Torsteinsdatter Øvre Li f. 1750 på Voss d. 1826 i Austrheim. Dette paret fikk bygsle et bruk på Austrheim i 1783. For mer detaljert informasjon se Austrheimboka bind 3 side 94.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Wilhelmsen

Jeg ser at i 1801 tellingen er Gunvor Monsdtr tjenestepike på Øvre Fenne på Voss. Nå mangler jeg kun Mons Monsen, hvor finnes han i 1801 mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje nasjonal soldat; men det er nok trolig han jeg har funnet dåpen til i (8).her er de aktuelle jeg fant i 1801: Mons Monsen på Toppe i Åsane, Haukås i Åsane og Fosse i Meland, alt Hamre den gang.Vi finner han nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.