Gå til innhold
Arkivverket

[#54367] Navneliste over forgyllere før 1900 i Kjøbenhavn?


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Er det noen som vet om det finnes oppgave over eventuelle forgyllere eller forgyldere het det vel, og glasmestere/-svenner på denne tiden, 1860 - 1900. Jeg leter etter en bror av min oldemor som 17 år gammel var glassmestersvenn (i FT står det glarmestersvend) i Trondheim 1860. Min tremennings far hadde hørt at det skulle finnes en noe fjern slektning av oss i Kjøbenhavn som var forgylder. Jeg har assosiert glassmester yrket med speil og gullrammer osv. og holder det ikke for usannsynlig at det kan være en sammenheng. Jeg har ikke greid å finne karen noen steder etter 1860, har sjekket hos de som utvandret uten resultat og masse ellers. Kanskje det gikk an å reise til Danmark uten at det ble registrert? Fyren het Ole Olsen Støe, heldigvis ikke bare Ole Olsen, han var født i Kvam, Nord-Fron. Finnes det noen som kan komme med et tips blir jeg glad. Har fått hjelp i dette forum tidligere og er veldig takknemlig for det.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

København Stadsarkiv (byarkivet for København som holdet til på Rådhuset) har laugsarkivene. Her finnes det arkivskap med 'seddelregistre' navneregistre over alle de som var ført i laugsprotokollene, med opplysninger om i hvilke protokoller navnet finnes, med sidenummer. Det er utrolig raskt å finne. Protokollene må hentes, men det går fort. Her finner du også en mengde andre navneregistre som kan være til hjelp.DIS-Danmark har et debattforum hvor du kan få hjelp om du ikke selv tar deg en tur til København: http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er han i FT:1865 i Trondheim 22 år gml. (uten Støe):[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61601&gardpostnr=451&personpostnr=5964&merk=5964#ovre>LenkeEn Glarmester (brugt den dag i dag i Danmark)tilsvarer på norsk en Glassmester, han skjerer ut glass f.eks. til vinduer, speil o.s.v. og kan vel også være rammemaker, hvis vi knuste en rute i Danmark da jeg var liten (for mange år siden) måtte vi ha bud etter glarmesteren ;o)En forgyller(eget fag)= Håndverker som sliper og forgyller lister, rammer, møbler o.l. og utfører ornamentering (arbejder med det løvtynne bladguld).Hvis du søker etter ham uten Støe er det flere kandidater Ole Olsen f. i Kvam med ca. samme alder i FT:1875:Her er en i Sel f.1843:LenkeDet er flere i Nord-Fron FT:1875:Bl.a. Her er f.eks. en av dem Gårdbruker med en broder Østen som hjelper:LenkeHer kan du se hvilke Lav/Laug det finnes Arkivalier fra i København:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk til Bente. FT 1865 er det siste jeg har funnet om Ole, jeg har sett den. Men den Ole som finnes i Sel skal jeg undersøke nærmere, det var interessant.Han kan jo ha vendt tilbake til hjemtraktene og slått seg ned. Det finnes folk i Danmark med navnet Støe, vi hadde besøk av en sist vinter, han fortalte at han hadde forandret navnet til Estø fordi det var så mange Støe. Jeg har selv snakket med en dame (Anita Støe) i Kjøbenhavn, hun visste ikke om aner i Norge, men hun visste at det fantes noen med navnet i Ålborgdistriktet. Må undersøke i Sel først, men kan jo prøve mer i Danmark også, får se om jeg har hellet med meg ved videre sjekking. I alle fall takk for hjelpen så langt. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Han i Sel ble viet i Vågå 1.januar 1874, det fremkommer i vielsesprotokollen for Vågå at han het Ole Olsen Fladmoen og det het faderen også (Fladmoen i Kvam Sogn), da vet jeg ikke om han kan utelukkes.Ved hans konf. i Kvam KB 1858, står det Fladmoen under Sandboe, hvis jeg tyder det riktig, han var f. 7.juli og døpt 1.oktober 1843, Far Ole Olsen og mor Ingri Hansdatter. Så han kan vel utelukkes.Din er vel Ole Olsen f. på Støe 16 Dec. 1843 og døpt 14.jan. 1844, konf. 18.juli 1858, far Ole Pedersen mor Joda Eriksdatter. Dem finner jeg ikke på Støe (Nedre) i 1865, men moderen opholdt sig på Engum i 1865, det fremkommer ved vielsen i Kvam 25.juli 1839 at Ole Pedersen var fra Engum.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=205&filnamn=f60518&gardpostnr=471&merk=471#ovre>LenkeI 1875 er hun vekk.Vdr. navnet Støe i Danmark synes jeg det er veldig rart fordi i Danmarks største Vejviser Krak.dk får jeg bare frem ant. denne Anita Støe med adr. nu i Holstebro og det samme i Telefonboken og hos Eniro, der er 6 med navnet Støen (ikke i Ålborg distriktet). I Folketellingerne finner jeg ingen.Men du kan jo prøve her selv:http://www.krak.dk/Person.aspxhttp://www.degulesider.dk/vbw/super/index.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei igjen. Min Ole Olsen er visst den berømmelige nåla i høystakken! Ole i Sel kan utelukkes. Han kan jo ha flyttet lengre nordover fra Trondhjem, jeg fant en Ole Olsen i Målselv, men har ikke noe sikkert om det. Fyren kan selvsagt også være død, men da må man vite hvilken kirke han i så fall hørte til, ellers blir det en masse og gå igjennom. Kan noen hjelpe med det???Når det gjelder gården Støe nedre, så ble den solgt ut av slekta like før 1865, og tippoldemor Gyda bodde på det stedet tippoldefar Ole var fra i tellingen du viser til. Det tyder på at tippoldefar var død siden han ikke er med i tellingen. Har ikke oversikt over tippoldefars død, men skal sjekke på CD`n av kirkebøkene.Støe i Danmark er også en nøtt. Kongens Kjøbenhavn var en attraktiv plass i den tiden, så jeg mener det kan hende at en ung fyr reiste dit for å tilegne seg mer lærdom og at navnet Støe slik kan ha en sammenheng. Får bare lete videre. Takk i alle fall for hjelp, mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Ruth,Jeg tror hvis du skal finne en løsning hvor Ole ble av må du begynne et sted og det er finne ut hvor og når døde din tippoldemor jeg har lest navnet hennes flere steder for Joda. Dernest kan du finne et skifte etter henne selv om det ant. står at hun intet eide er som regel hvem hun etterlatte sig nevnt og hvor de oppholdte sig, hvis man vidste det. Det kan også være lurt å finne din tippoldefars død og finne skiftet etter han. Det er en måte å finne etterkommerne på, jeg så at de hadde flere barn bl.a. en Mari og Marit som var f. innen vielsen i 1839.Du må så til Statsarkivet på Hamar for å se i Skifteprotokollene. Du kan også se i Amtsprotokollen (Amtskassen) og finne ut av hvorfor din Tipoldemor får Forsørgelsesbidrag derfra, noe kan tyde på de var Separert/skilt, det står i hvert fald ikke at hun er enke i 1865.Det kan være din Tipoldefar her på Lægd han står også som gift:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60518&gardpostnr=361&personpostnr=2341&merk=2341#ovre>LenkeNoe kan jo tyde på at det er sket et eller annet før FT: 1865 kanskje de har måtte gå fra gård og grunn.Men det krever jo arkivbesøk å finne ut, vet ikke om man kan bestille arkivalier evt. til hjemlån på dit bibliotek.Begynne å lete etter en Ole Olsen på måfå (uten holdepunkter) kanskje i København er så godt som umuligt, han har i hvert fall ikke dukket opp i Folketellingene der.Du kan jo forhøre dig på Hamar hva de har, (Skifteprotokoller, Amtsprotokoller, Pantebøker o.s.v. fra Kvam Nordre-Fron fra det gjeldende tidspunkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

En forgyller må mulighens hatt kontakt til en av de 3 guldlistefabrikkene som forefantes i Norge rundt 1900.Det var to i Drammens-distriktet og en i TrondhjemDen i Trondhjem var registrert som 'Trondhjem Speil og Møbelfabrikk' og eid av Lars Larsen (min morfar) som i 1894 fikk Borgerskap som glassmester og forgyller.Muligens fantees det et 'laug' i Trondhjem som omfattet forgyllere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for alle svar.Til Bente: Har dato for dødsfall for begge oldeforeldre, så da er det vel en tur til Hamar som må til for videre forskning. Har ingen opplysninger om skilsmisse men det er nok mulig, for det er opplysninger om en enke etter tippoldefar som ikke er tippoldemor. Det ser ut som gården gikk en del på handel og det kan jo ha virket så hun ble syk. Det er opplyst at hun led av sinnsykdom i 1864. Den Peder Olsen som du har funnet på legd stemmer ikke i alder med min oldefar, men han må ha vært en plass inntil han døde i 1886.Til Leiv: 'min' Ole bodde i 1865 i Dronningensgt.22 i Trondhjem, i samme hus bodde Glarmesteren Lars Øyen 37 år, f. i Vågå. Siden din morfar også hette Lars er det kanskje samme familie?? Er i såfall interessert i å høre mer fra deg. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Til Leiv.Da kan jeg utelukke muligheten at du og dine forfedre sitter inne med opplysninger om Ole Olsen Støe og hans levnet etter 1865. Blir nok eneste mulighet på SA Hamar som Bente sier. Takk for all hjelp til nå. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.