Gå til innhold
Arkivverket

[#54384] En annerledes kvinnehistorie; Arianche gm Helmiche Welding


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøver å danne meg et bilde av Arianche Welding. Hun var gm Bergens første postmester, Helmiche Welding. Da han dør, visstnok i 1660, overtar Arianche postmesterembedet. Hun er altså Norges første kvinnelige postmester. Bergen Posthus holdt den gang til i den gamle Audunsgården på Smørsalmenningen. Her blir det drevet posthus fra 1647 til 1702. Helmiche Welding får postmesterfunksjonen som en belønning for å ha bistått stattholder Hannibal Sehested.Helmiche Welding (også skrevet Velling, Velde, Velding og tilsvarende med W) er beskrevet flere ganger i Norges Riksregistranter og i Mikel Hofnagels Optegnelser 1596-1676. Noen lenker dertil1651; '1. juni skjød vaar Slotsherre, Ove Bjelke, fuglen af og gjorde skytterne et gjestebud hos Helmiche Welding.' mer [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=normag2&sideid=111&storleik=>LenkeEn slektning av meg, som var Postens regisonsjef her vest i 50 år, har nå skrevet en bok om Postens historie fra 1647 - 1997; Kåre Eldøy: «Det var en gang et posthus...Posten i Bergen 1647-1997» LenkeOgså Elisabeth Aasen har Arianche med i sin bok 'Bergenske Kvinner', den også på Bodoni forlag. Dette pirrer nysgjerrigheten min.1645; Helmiche Welchens kalcheslager och hans quinde 1/2 rdr K2 Lenke 1645: Hellmiche Welchens huus Ringe och fatig folckis huuse i Bergen 8 dlr Offuenn for Koelbenn smidz KKLenke 1657; Helmich Weldings Hus och grund 800 0 800 Rode 12Lenke 1675; Sl. Helmiche Weldings Arianche Jacobsen sielf 8 2 Rdr. 4 Mrk. 12 RoedeLenke Helmiche løser borgerskap i 1648. 1683; Arianche Sl. Helmiche Veldings Enche 3 f 12Herman Velding* 3 børn 3 m 12Christine Velding* 3 børn 3 f 12Trinchie Velding* 3 børn 3 f 12Lenke I 1689; Helmiche Vilding (her skulle det nok stått enke) 1 rdr 16 2 børn 4 ort 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om hun døde så sent hvorfor står hun da ikke oppført som død i kirkeboka ? Det nærmeste jeg kan finne (databasen) er Arianche Velding, Benjamin Angels kone, grl. 11/8 1757 Domkrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Berit,Det står feil mener jeg. Melling i stedet for Velling. LenkeMen da kirkebøkene for DK 1706 ikke er skannet enda får jeg dessverre ikke kontrollert det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, der fant jeg grunnboken for 1686, Rode 12-17, som er Smørsalmenning 5, trolig identisk med Audunsgaarden der posthuset lå, eller i hvertfall i nærheten.... og der står det'Af de Roßenkrandtzers grunder - Sahl: Helmeche Weldings quindis grund gifr 1 rdr - Printzen som tilkom:er hr: Peder Finde, gifr 3 1/2 ort '

bilete3833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er det samme med Helmik, noen ganger skrives det Hell-m andre ganger Hel-m.Ser forøvrig at der er tre andre debatter på DF som tar opp Welding-slekt på østlandet og deres herkomst;[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=39473&sok=weldin&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=21#anker>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den eldste som nevnes på Runeberg er'Weldingh, Christian, 1728-1801, Præst, var født 1728 (døbt 8. Febr.) paa den sjællandske Herregaard Edelgave, der ejedes af hans Fader, af samme Navn, Moderen hed Karen Rasmusdatter. 'http://runeberg.org/dbl/18/0379.htmlKan det være en omskriving av VEJLE. Ser nemlig at de none ganger kaller seg VELDE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

La meg få rette opp en feil i (1);Helmiche Welding var IKKE Bergens første postmester. Det var ANDERSZ LARENTZSØN LECK fra Bogense på FYN. Han ble utnevnt til postmester 24.2.1645, og sluttet en gang i løpet av 1646, da Helmiche Welding som kjent ble utnevnt.Arianche og Helmiche skal ha hatt to døtre som ble gift med to postmestre; Cathrine og Lisbeth. Dette betyr at de minst må ha hatt 5 barn; Herman, Christine, Trinchie, som bodde hjemme med mor i 1683, og altså Cathrine og Lisbeth. Cathrine og Lisbeth har nok begge vært gift i 1683; og trolig også før 1668-1670, da de ikke finnes blant gifte eller foreldre til døpte i de tidligste databasene.Cathrine var gift med Oluff Willumsen 'Ole Knapmager' og Lisbeth var gift med Rotgier Werdelmann. De siste hadde også en datter Cathrine som ble gm to postmestre; 1) Johan Henrik Schlutter 2) Peter Christophersen Dam.Kilde: 'Det var en gang et posthus'Jeg har ikke funnet Herman, Christine og Trinchie igjen i noen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lisbeth Welding og Rotgier Werdelman i 1683 i rode 16; en datter Catharine (?) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=75&filnamn=kopp1683&gardpostnr=3503&merk=3503#ovre>Lenke og i 1689 Lenke Så finner jeg en Sophie Welding trolig gm Lauridtz Lauridzen i 1683 i rode 14; Lenke og Helmiche Welding, trolig gm Marchie Hofmands og sønn Luchas i 1683 i rode 16;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.