Gå til innhold
Arkivverket

[#54387] A. KB for Nannestad - trenger hjelp til lesing/tolkning


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Jeg syns det står Skappel på far, så jeg har lagt inn en lenke fra FT1865 på kjøpmann Even Skappel. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60412&gardpostnr=1944&personpostnr=11005&merk=11005#ovre>LenkePå anmerkn. i din lenke står det: Qualifisered Leiermaal. Moderens 2ndr. Se pag.590. Her er lenken hvor du finner Brit Nielsdtr Finstad m barnet Niels (nr 1183). Det finnes en Niels blant faddere, men du får titte bedre etter enn det jeg har gjort 'i farta'! Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du har vel fått det riktig, bortsett fra at jeg leser Birthe og FinstadEie.Fadderne sier meg ingenting, men anmerkningen helt til høyre forteller oss at dette var moderens 2. leiermål, og det vises til side 590. Se nr. 1183 på venstre side: LenkeAt en gift person fikk to barn ved siden av ekteskapet, må vel ha vært svært uvanlig?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift kone Birthe Nielsdr. Finstad eie og kiøbmand Christian Even Skoppal. Faddere: Ingebor Gulbrandsdr. Finstad, Mari Thomasdr. Døhlen? eie, Anders Olsen Finstad, Even? Hansen Døhlen? eie og Halvor Christiansen R...stad? eie. Qvalisifisert leiermaal. Moderens 2. Se page 590.S.590 1183 18/3-27/3 1837 Niels. Gift kone Birthe Nielsdt. Finstad eie og enkemann Lars? Larsen Grani ? Faddere: Gunhils Gulbrandsdt. Be.., Birthe M. Olsdt. Fandum/Sandem? Ole Olsen Be..., Niels Xstophersen ..Fandum/Sanden?, An.. Olsen ...?Ikke så enekelt med disse gårdsnavnene når man ikke er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Her er Marens giftermål i !860 og der står det (eter mine tydninger) om faren hennes :Even Skappel, Lillehammer. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Ikke meningen i 'ete' mine tydninger(8)!Her er Ni(e)ls i FT1865 m kone og OBS!:lægdslem Jacob Thores. m kone Berte Nilsd. Kan dette være Ni(e)ls sin mor Birthe Ni(e)lsdatter, tro? Passer m alder. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=f60238&gardpostnr=443&personpostnr=2649&merk=2649#ovre>LenkeHer er giftermålet til Nils med mange fine opplysn. Bl.a. far: avdøde gårdbruker Lars Larsen fra Grani Holter Annex. Se nr 7: Permanent sidelenke: LenkeHer er konfirmasjonen til Nils. Se nr 58: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra FS. Vielser i Nannestad, Berthe Nielsdt.: Gift 30/12 1816 Hans Pedersen, men de fikk barn i 1840. Gift 23/3 1820 Haagen Olsen, fikk barn i Gjerdrum i 1824. Gift 25/3 1823 Jacob Thorersen. 1 barn i Gjerdrum så i Nannestad i 1830 og 1834. Men nå er jo ikke FS fullstendig så det kan jo være flere barn på dem.1801 Nannestad: Berthe Nielsdt: 4 år Løchen, 3 år Tomte og 4 år Tangen. Kanskje en av disse om hun var derfra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Til Berit(10): Enig at det ikke er hun som giftet seg med Hans Pedersen ettersom Maren også er født 1840. I FT 1865 (innlegg 9) står Berte oppført med fødested Ulensager og at hun er 67 år. HVIS DETTER ER RIKTIG PERSON som mor til Ni(e)ls (og Maren).Her er en kandidat til Jacob Thore®s. Eneste jeg fant fra fødte 1798 til 1800, men han kan jo være født før? Jmfr FT 1865 hvor han står som 67 år gammel. Vakre dåpsinnføringer: Permanent sidelenke: Lenke Se nr 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Giftermålet til Berthe og Jacob er i Nannestad og stemmer m Berits(10): dato 25/3 1823. Dessverre står ikke foreldre til brud (el brdg). Se nr 242: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved vielsen står det at hun er 22 år. og fra/på Brotnov. Dvs. født rundt 1801 og det stemmer ikke helt med FT 1865. I 1801 bor det ingen på Brotnov i Ullensaker eller Brotnov i Nannestad med fornavn som begynner på N...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Gjerdrum BB I under Tveit: Torer Larsen, f. 1743, død 1800, g 1793 m Marte Jensd. fra Flatby, død meget fattig 20-1-1810, 38 år gml. Barn: Lars, Jacob, f. 1798, gm Berte Nilsdtr. fra Finstadeiet i Holter. Enka giftet seg i 1801 m Torer Larsen fra Nordgarn Vang, f. 1777.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Ok, Berit. Jeg har tittet på fødselsår 1801 Nannestad, Fant kun en mulig kandidat til Berthe som har far med noe Niels i navnet, men her er kun etternavn Nielsen, så det er ant ikke riktig Berthe ?? Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant heller ingen Berthe som kan passe i Nannestad. I Gjerdrum fant jeg Berthe døpt. 1/3 1801, Niels Hansen Fielstad eie og Kari Erichsdt. Så var det Ullensaker, 3 Birthe Nielsdt.: dpt. 1.s.e. hellige 3 konger 1800 Niels Olsen Austad og hustru.-- 19.s.e. trefoldigh.1801 Niels Olsen Øiestad/Ørestad og Ane Haagensdt.-- 9/5 1802 Niels Thoressen Døhli eie og Marthe Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.