Gå til innhold
Arkivverket

[#54394] Lokalhistorie - Nøstet i Bergen - ' Rentenilsen'


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Søker informasjon om Niels Johannesen f. 1828 i Myklebust, SoF. Gift med Stefane Rolland. Flytter til Årstad i 1842, men vet ikke hvor og hvor lenge de er bosatt der. Bosatt i Nøstesmuget 12 i 1865, huseier. Skal være arbeidsformann i kullforretning. Kan han være eier av kullforretningen? Noen sier også at han eide båt og seilte til Finland med ved og kull. Jeg ser i folketellinger at han står oppført som stuert. Det sies at han kaltes 'Rentenilsen' fordi han som gammel levet av sine renter. I 1900 er han bosatt med sin familie på Kvisten i Olaf Kyrresgade 8 hvor det også er forretningslokaler, butikker og kontorer.Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jammen fikk Nils og Stephanie mange barn, men jeg ser at nen av dem døde som små. Pussig at han bor i Nøstesmuget både i 1865 og 1885, men ikke i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er da pussig at den godeste Rentebils oppgir forskjellig fødested ved hver folketelling.Ja, nytt fødested i tillegg til annet bosted i 1875 LenkeSunnfjord-Strusshamn-Årstad-Voss...det var som bare f...... Han må da ha vært litt snål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da kan vi vel like godt ta med FT 1900 Lenke Og her står det født i Bergen. Tror aldri jeg har sett noen stå oppført født så mange steder, 5 forskjellige. Syndfjord Hyllestad, Vangen Voss, Årstad, Strudshavn og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FT 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=145&filnamn=f61301&gardpostnr=1083&personpostnr=11115&merk=11115#ovre>LenkeNils var aldri stuert - kokk ombord på skip. 1865 matros, 1875 sjauer, 1885 arbeidsmann hos Hr. overstuer Schjøtt, 1891 arbeidsformann ved kullforretning og 1900 forhenværende stuer. For meg høres det litt rart ut om han skulle ha så mye renter å leve av. I 1900 bor han vel også hos sin datter og hennes familie. Det er en annen Nils Johannesen i Bergen som er født i 1822 som lever av sine midler. Kanskje det har blitt litt sammensurium med han ang. Rentenilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Dette er vel dåpen LenkeDet ser ikke ut som dette paret får flere barn på Myklebust, men er dette samme paret som får flere barn som strandsittere i Sogndal? Paret er ikke nevnt under Myklebust i Øn sogn i Hyllestad bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så han var fra Myklebust i Sunnfjord....Han må jeg studere! Artig skrue, han der Nils Johannesen.Hyllestad er i Sogn, mens Askvold er i Sunnfjord. Myklebust er i Askvold, ja mange andre steder også, men dåpen Terje fant er Myklebust i Askvold.Jeg tror også at det her kan være snakk om feil Nils, altså at den Lill søker, 'Rentenils', er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg tror nok denne Niels J passer bedre til betegnelsen Rentenils;1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f61301&gardpostnr=2281&personpostnr=25475&merk=25475#ovre>Lenke1875 Lenke1885 Lenke1891 Lenkeog altså 1900 Lenkehan dør i 1902 LenkeBarna1846 Johan Henrik Lenke1848 Karen Lavine Lenke1851 Sophie Thorine Lenke1853 Niels Petter Lenke1856 Niels Petter Lenke1859 Harald Olai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Dette er ikke stedet for å fastlegge grensen mellom Sunnfjord og Sogn, men Myklebust i Øn sogn i dagens Hyllestad kommune er det samme som Myklebust i Askvoll prestegjeld i 1828. Med andre ord - i alle fall den administrative grensen er nok tidsavhengig. For eksempel var 'Ytre Sogn' i 1701 det som i dag er kommunene Balestrand, Leikanger og Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her kan vi studere de ulike beboerne av rode 23-141, Stølesmuget 7, [url="http://urban.uib.no/adr/adresse.php?target=frame&adr1=23&adr2=141>Lenkeder Niels og Pernille bodde da barna ble født og i 1865 (et lite steinkast fra mitt hus),og her rode 23-180, Niels Klimsgate 3, der Niels bodde da han ble gammel (et litt lengre kast fra meg)

bilete3836.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du har nok rett i det Terje, men det var jo Myklebust lenger øst også, som vel hørte til Ytre Holmedal. Jeg har tippoldemor derfra.Forøvrig skriver han seg for Niels Johannesen Rok ved vielsen, og Rok finnes vel kun på Alden (Den Norske Hest), meg bekjent. Det er i hvertfall Askvoll, også i dag. Der har jeg vært og hatt nærkontakt med en havørn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, dette var litt å komme hjem til! Skikkelig røverhistorie! Her stemmer ikke mye. Jeg synes det er pussig at en mann med så enkel jobb eier et hus i mange år. Det skal arves etter ham i 1906. Jeg tviler kanskje litt på at det er ham som er 'Rentenils'? ROK er også litt merkelig... Jeg har ikke selv sett Niels fødsel og dåp tidligere. Niels Johannesen skal være født på Myklebust, og hans foreldre er ikke Johannes Johansen, men Johannes Jakobsen og Brithe Pedersdtr Uppheim som er paktere for Burgraff.Jeg undres.... Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det nok han som Berit har funnet dåpen til i (22), det eneste som ike synes å stemme er fars farsnavn, som ike er Jacobsen, men Johannesen. Han skal altså være f 24. april 1828 på Muklebust i Hyllestad. Fadre: Kleive, Hyllesta og Burgraff.Lill, kan jeg spørre hvor du har opplysningen fra om at denne Niels skal være identisk med en 'Rentenils'? Og skiftet i 1906? Det kan nemlig synes som det her har vært en blanding av to Nielser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.