Gå til innhold
Arkivverket

[#54398] Johannes Larsen f 1819 i Hamre


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Kan noen hjelpe meg å finne ut om denne Johannes Larsen som gifter seg med Petrike Ottesd 13.april 1846 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=1637&merk=1637#ovre>Lenke er den samme som dør på Ask 20. mars 1849 Lenke ? Problemet er at det er oppgitt to ulike steder han skal ha kommet fra: Mjelde i Haus og Hanevik i Hamre. Jeg tror det er Johannes Larsen som ble døpt i Meland 23. okt 1819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Fann denne familien i Haus og Hamre:Haus bygdebok side 89, Nedste Mjelde, person nr. 157 paktar Lars Johs.son Furnes g. 1814 med Kari Magnesdtr. Veo, Stamnes. Barn: Magne f. d. 1818, Magne f. 1819, Johannes f. 1821 (Helge i 1822) Ingebjørg d. 1834. Flytt til Hamre i 1822.Johannes sin dåp I Haus 1821: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11484&idx_id=11484&uid=ny&idx_side=-3>Lenke nr. 9Innflyttede i Hamre 1822 nr. 4, 1822. LenkeUtflyttet fra Hamre 1826 nr. 5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Dersom det er rett Lars og Kari Som flytte til Hosanger i 1826 ble de ikke der lenge. 5. mai 1827 flytte Lars Johannessen og Kari Magnesdtr. (alderen stemmer) fra Hosanger til Hamre. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11469&idx_id=11469&uid=ny&idx_side=-266>Lenke nr. 6.Mer av interesse er en Johannes Las. Søre Hanevik, 25 år, som flytter til Ask mars 44, innført i presteboka, Udflyttede nr. 8, 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk skal du ha, Arild! Johannes og Petrikke fikk to barn: Petrikke Marie (19.8. 1845) og Larsine (10.4.1848). Kanskje det kan hjelpe å sjekke faddere til barna. Jeg skal prøve det. Johannes døde av kolera 20. mars 1849. (Da er han oppført som født på Hanevik) Nesten samtidig dør Petrikkes far, Otte, også av kolera. - Men det var jo mange som døde av kolera det året, så det er ikke noe bevis... Jeg må sjekke litt mer på kryss og tvers her :) Takk, så lenge! Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg finner Petrikke Marie Johannesdatter f 29. aug 1845 i Ask, konfirmert på indre Bragstad 11.okt 1860. Far: Johannes Larsen, mor: Petrikke Ottesd. (Både mor og far - og flere av familien døde av kolera med få dagers mellomrom i 1849)Kom på at det står noe i kirkeboken ved Petrikke Maries dåp i 1845 som jeg tolker som at det var lyst til ekteskap for barnets foreldre, men moren ville ikke gifte seg med barnefaren. Kan det så være at hun giftet seg med en mann med samme navn: Johannes Larsen fra Haus et halvt år seinere? Og således har barn med to Johannes Larsen? Nei, det blir vel for søkt... Det er visst for seint på kveld for denne :) Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.