Gå til innhold
Arkivverket

[#54401] Neste økt: hva og hvorfor?


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Må først si at jeg føler meg utrolig priviligert over å kunne foreta kirkeboksoppslag hjemme - og så til og med gratis! Tusen takk!I det nyeste nummeret av Genealogen (s. 62) under anmeldelsene nevnes at det neste skanningsprosjektet skal være pantebøkene og deretter skifteprotokollene.Kan det forklares hvorfor det må gjøres i den rekkefølgen? Jeg syns umiddelbart at skiftene var mer naturlige å ta først og kan se i Stoa og Sandbergs bok, Våre Røtter at også de tar skiftene før pantebøkene, nemlig som de siste av det de kaller hovedkildene. Pantebøker kommer et godt stykke lenger ute i boka.For meg ville det neste jeg sjekket i antakelig vært skiftene om jeg kunne velge.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil tru det skuldast at pantebøkene i mykje større grad enn skifteprotokollane blir brukte av det offentlege. Det er ikkje berre slektsgranskarar som brukar arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei og takk for kvikt svar!Hadde ikke fantasi til å tenke meg at det offentlige ville ha bruk for relativt gamle registreringer som i fx pantebøkene. Forestilte meg at de primære brukerne her var historikere og andre som skildrer noe med en historisk vinkel samt slektsgranskere. Men så vet jeg det :)Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Vi arbeider med sikte på at skanningen av mikrofilmene av pantebøker og -registre (tinglysingsmateriale) vil kunne gjennomføres i løpet av 2008 - i alle fall det meste. Utover det som er mikrofilmet, er det en del tinglysingsmateriale i Statsarkivet i Trondheim og noe i Statsarkivet i Oslo som enda ikke er filmet. Dette vil nok bli digitalisert direkte, men blir ikke ferdig i 2008. Prioritering av materiale etter at tinglysingsmaterialet er lagt ut er ikke endelig fastlagt. Blant kandidatene er absolutt skifteprotokollene, men f.eks. også lensregnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.