Gå til innhold
Arkivverket

[#54402] Handelsmann Gustav Svendsen , Kvalvågen i Sund. f. ca. 1783


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt D. Hjeltnes

Gustav Svendsen g. 1. i Bergen ,m. Karen Katrine Halvorsdtr. 1807. Karen d. 1811.Gift 2. 1811 i Bergen ,m. Anne Sophie Bugge f. 1790. Hennes foreldre er Berent Busch Bugge og Karen Sophia Leganger Sundt.Gustavs yrke er høker. Han må være innflytter til Bergen,og kommet seinere enn 1801, jeg kan ikke finne ham i ft.Så ser det ut til at familien har flyttet til Kvalvågen i Sund. Deres datter Karoline blir født der 9.jan. 1820.Gustav døde 1826 og da er hans alder 43 år.Karoline giftet seg på Stord i 1846 med Daniel Thomassen Hesthammer fra Ullensvang. Ved vielsen er hennes fars yrke handelsmann og hun kalles jomfru. Hun døde 1899 på Hesthamar i U.Er det noen som kjenner til Karolines forfedre ? Også gi meg tips om hvor jeg kan finne opplysninger om Gustav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Takk for masse god hjelp. Dåpen til Anna Sophie Bugge har jo vært vanskelig å finne. Hun skal være f. 1790 og foreldrene giftet seg 1792.Kan det være denne Anna Sophie som blir døpt 25.2.1790 , foreldre er Tønnes Hansen og Karen Sophie Pedersdatter ? Karens farsnavn var jo Pedersdatter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Hun ser ut til å være døpt i domkirken, men jeg finner ikke dåpen i de skannede kirkebøkene. Fadderne var jo ofte nære slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ingen faddere nevnt, og i ft. 1801 er hun nevnt som felles barn av Berent Bugge og Karen Sophia.. Kanskje dødsboskifte etter Berent Bugge og kona har noen opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.