Gå til innhold
Arkivverket

[#54405] Hvor gammel måtte man være for å gifte seg i 1915 ?


Gjest Gunn Kallekleiv
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Kallekleiv

Leter etter vielsen til et par som fikk sitt første barn i 1919,de er født i 1897 og 1898. Når bør jeg begynne å lete,er det 18 år eller 21 år som er vanlig? Hilse Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg ville ha begynt å leita noen år för det året barnet ble födt.Min mors eldste söster gifta seg i juni 1919, tre uker etter at hun fylte 17!!Hun behövde ingen bevilgning, det står ihvertfall ikke noe om det i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg vil anbefale å lete bakover i listen over viede og starte med den datoen som første barnet ble døpt. Det blir minst leting ved å gjøre det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Dei måtte nok vere myndige, dvs. 21 år (mellom 1869 og 1969; 20 år 1969-1979 og 18 år frå 1979), for å gifte seg utan løyve. Men dersom foreldra (verjene) gjekk med på det, var det nok ei enkel sak. I nyare tid er det fylkesmannen som gjev slike løyve, men det kan hende det var sentralisert tidlegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg TROR det er slik at ekteskapsloven av 1918 sier at minstealder for ekteskap, også for kvinner, er 18 år. Er man yngre, må tillatelse fra foreldre foreligge, og det må sendes søknad til fylkesmannen for godkjenning. Men da vi giftet oss i begynnelsen av 1960-årene manglet min mann noen dager på å fylle 20 år, og da måtte han ha tillatelse fra sin far. Kvinner måtte ha det hvis de ikke hadde fylt 18.Men dette hjelper jo ikke Gunn noe særlig med hennes spørsmål, annet enn at alderen ved ekteskapsinngåelse kunne være under 18 for kvinner før 1918. Det må nok noen jurister på banen!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en farsonkel som i 1924 giftet seg med ei som var 17 år. Derfor ville nok jeg starte med å gå bakover fra det året første barn ble født.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Laila (5): Det kan godt hende det er som du seier. Men det kan vere eit spørsmål om kven ein treng løyve frå. Eg kjenner iallfall til eit tilfelle frå før 1979, der ei brud på 19 år (altså ikkje myndig) måtte ha løyve. Eg trur (ikkje veit) at det var fylkesmannen som ga løyve. Det var iallfall ein enkel formalitet når foreldra hadde akseptert det.Gunn (1): 1898+21 vert 1919, så då kunne vel begge vere 21 før barnet kom til verda? (du har sikkert datoane). Iallfall er det sannsynlegvis enklare å leite gjennom nokre kyrkjebøker enn å finne fram i fylkesmannen sitt arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Joda ,jeg leter i kirkebøkene i Bergen, startet i 1915 og leter frem til fødselen i 1919. Alle kirkene og borgerlige vielser .Ville bare korte ned litt på letingen,vet nemmelig ikke i hvilken kirke de ble viet.Liker litt puslespill ,selv om jeg ser kirkebøker når jeg lukker øynene. Takk for gode tips .Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

ja -det var vel ingen som åtvara deg mot slike biverknader av hobbyen... :-)Dersom dei var 'mindreårige', var dei vel i prinsippet busette saman med foreldra, og det vil vere mest sannsynleg å finne dei i eit av sokna der foreldra budde (men det er vel kanskje der du har leita).Elles ville eg nok leita litt etter fødselen også... det er ikkje alltid presten har vore like nøye med å notere rett sivilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg sniker inn litt av egen erfaring her.Min oldemor og oldefar ble viet i oktober 1920, 17 dager før min bestemor kom til verden.Bruden var da 17 1/2 år og brudgommen 22 år. Da vi ryddet i papirene etter oldemor fant vi et skriv fra kateketen i Vinger (jeg husker ikke helt datoen) der han sterkt oppfordret partene til å inngå ekteskap raskest mulig :-)Selv om begge bodde og arbeidet i Kongsvinger, giftet de seg i Trefoldighetskirken i Kristiania, så helt greit var det nok ikke. (For ikke å tenke på at det må ha vært en slitsom togtur (sikkert på 3. klasse) fra Kongsvinger til Kristiania og tilbake for en ung jente gravid i niende måned.)Men holdt det da at hennes far hadde gitt tillatelse, eller kan jeg finne noe spennende i arkivet til Fylkesmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

God morgen .Jeg tror nok jeg skal finne vielsen tilslutt,jeg måtte lete ganske lenge etter mormor og morfars vielse. De fortalte ingen når og hvor de var gift ,men da gikk jeg ut fra førstefødtes fødselsdato.Hun var fra Horten og han fra Bergen . Det viste seg at de var gift i Vikersund, bare 4,5 måned før onkel var født.Kansje de ikke ville at noen skulle vite at de' måtte' gifte seg ?Så mulighetene er mange,jeg leter videre .Denne gangen er det i allefall i en kirkebok et sted .Det var ikke med Mormor og morfar ,der var ikke kirkebøkene lagt ut. Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.