Gå til innhold
Arkivverket

[#54409] Inger Olsdtr. f.ca 1744, Bakke? Hordaland?


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Inger Olsdtr. f ca 1744 i/på Bakke - noe mer står det ikke i vielsen den 6.1.1766 i Finnås. Hun var gift med Ådne Johanneson f.1740 på Emberland i Sveio. Ådne var brukar på Ersland i Bremnes fra 1765 til 1768. Inger døde på Emberland i Sveio (Finnås) i 1805. Da var alderen oppgitt til 61 1/2 år. Bakke finnes en rekke plasser i Hordaland bl.a i Austevoll, Etne, Fusa, Jondal, Kvinnherad, Austrheim i Lindås, Åkra i Skånevik, Sund, Tysnes og i Odda. Hvis noen skulle ha de aktuelle bygdebøkene så hadde det vært fint å få sjekket ut om det var mulig å finne noe der. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel sett denne födt på Tysnes: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30137633&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFt 1801, da er hun gift opp igjen og har en sönn Daniel fra förste ekteskap, det kan jo være bra å vite. Johannes Aanesen over er vel og hennes sönn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom jeg söker på Bakke/Backe, etc så får jeg opp de stedene du nevner over, hvis jeg da söker på Ol(e)s som etternavn er det ikke mange steder det er noen som kan være hennes eventuelle sösken i ft 1801: Strandebarm har tre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f11226&gardpostnr=95&personpostnr=1704#nedre>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk Kjellaug for innspill. Skal undersøke mer det du fant. Inger ble gift pånytt 1.7.1784 med Johannes Nilson og Daniel var den yngste av barna i første ekteskap. De andre barna het: Johanne, Alis, Johanne, Johannes ,Paal, Ola, Inger, Barbro og Daniel. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Inger som er datter av Ole og Mari på Tysnes er vel kanskje litt tvilsom. De får et nytt barn med navn Inger som blir dpt.25.3.1754 og da er kanskje inger f.1744 død. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette ser bra ut, men jeg har ikke funnet dem dpt. i kirkebøkene enda. En av sønnene er Steffen f.1746 med far Ole Bakke. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mener du foreldra? jeg fant noe om dem i Samnanger I da en av sönnene holdt til der (Gitle Olavsson Gaupholm: S I, s. 781)'Olav Steffenson Bakka var födt 1715 og var gift 1745 med Magdela Gitlesdtr Hope, f. 1722, d. 1762. Det var erveskifte paa Bakka 2 oktober 1762.'Da kan du jo faa skiftet sjekket for aa se om Inger fremdeles var i livet, og dernest staar det vel noe om henne i bygdeboka fra Fusa.Jeg mener jeg har vaert borti dette paret för, men har tröbbel med Internett da serveren min er nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk Kjellaug! Jeg mente å finne Inger, men siden de ble gifte i 1745, må hun være født etter 1745. I bygdeboka sto det 1744, men her er det naturligvis rom for slingringsmonn. Har lagt inn spørsmål om skifte på arkivforumet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du ikke sett innlegg 8?Paa venstre side finner du daapen til Inger Olsdtr Bakke og paa högre side finner du Ole Bakkes kone introdusert. Da var han gift og det kan ikke vaere samme kone som den han ble gift med i 1745. Enten er det en annen Ole some er paa Bakke i 1742, eller og har han vaert gift för. Jeg har kommet over mange tilfeller hvor det staar ungkar, mens vi siden har funnet ut at det var en enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff! Jeg roter her! Det var i 1752 denne Inger var födt! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1752, side 59. Permanent sidelenke: LenkeMora står som sagt introdusert på högre side.Da er det vel et stort vik i alderen på den Inger som döde i Sveio! Det blir jo vel 8 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for informasjonen Kjellaug! Klarte å overse innlegg 8. Skal i selskap nå, så jeg får se på det senere i dag. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ha et hyggelig selskap-:)Jeg har kikket på barna til paret Aanen og Inger:Johanne 1768Alis 1770 (er vel oppkalt etter hans mor Alis/Elis)Johanne 1772 (den förste dör i 1771)Johannes 1773 (etter hans far)Ola 1775 (etter hennes far, dör liten)Ola 1776 (hennes far oppkalt igjen)Inger 1777Paul 1779Barbru 1780Daniel 1782Det skulle da være logisk at hennes mor heter Johanne og jeg tror du kan se helt bort fra dette paret som jeg fant i Fusa. Dertil er hun nok for ung.Jeg ser det er Bakken både i Skjold og i Torvastad. Hva om hun kom derfra?Det er og Bakke i Sauda, men det ble vel litt for langt på den tida.På Austevoll ser jeg og at det er Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Sjekka for ei tid tilbake, samt nok eingang i kveld både Bakke i Austevoll og Bakke i Sund, men eg kan ikkje finne noen som passer inn som foreldre til Inger Olsdatter. Begge desse gardene låg under Sund på den tiden. Eg har vanskelig for å tru at ei fra Austevoll eller Sund har reist så langt sør og gifta seg, det må da være av de få unntaka fra regelen om ho skulle være herifra. Ho kan jo hatt opphold på ein annen gard då ho gifta seg enn den garden ho var født på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for innspillet Oddvar. Det er godt mulig at det var litt langt vekke dengang. Får prøve en av de andre plassene der det er Bakke. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.