Gå til innhold
Arkivverket

[#54415] Famile til Niels Olsen, Sandsvær og hustru Barbro Torstensdatter


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har i det siste fått så mye hjelp av dyktige mennesker i dette forum at jeg prøver også med en sak til, her. Jeg er intr i å finne foreldre, og videre slekt bakover til Niels Olsen, Sandsvær. Det er ikke mye jeg vet, men han inngikk ekteskap med Barbro Torstensdatter i Sandsvær 28 Mars 1815, Barbro er født ca 1793, fødested ukjent. Er takknemlig for all hjelp i videre søken.Niels og Barbro var foreldre til Malermester Thiedemand Nielsen, f i Sandsvær 27 Aug 1820, bosatt i Larvik. Ved 1. kone (Else Katrine Norbye Waales død), flyttet han og familien til Canada og han død i St Johns County i Canada 26 Aug 1889. MvhJan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Anne ! Jeg får ikke opp den lenken med vielse, kan du prøve igjen å sende den. Folketellingen stemmer ikke med hustrus navn, men kanskje han var gift to ganger og at Barbro er konen i ekteskap nr 2 ? Hvis ikke så må det i tilfelle være en annen Niels Olsen. Ekteskap med Barbro ble ingått 28 Mars 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Ungkarl Niels Olsen Sørbye Eyet', står det ved vielsen (Lenke), og da er det nok rett gutt som Anne Tonby har funnet i FT1801. (Den 8-årige sønnen - for du har vel forvekslet Nils Olsen og Ole Nilsen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Familien er omtalt i bind IV av 'Sandsværs historie' (av Olav Såtvedt), s. 648.Sørby-eie, eller Myra, ble ryddet og festet av Ole Nilsen (ca. 1754-1835) i 1790. Han var gift 1782 med Inger Marie Gulbrandsdatter (ca. 1753-1808) fra Sørby.Deres sønn Nils Olsen (ca. 1793-1826) overtok plassen. Han ble gift 1815 med Barbro Torstensdatter fra Janshaug i Sandsvær (gnr./br.nr. 39/4). Om sønnen Timand (f. 1820) står det at han fikk attest til å flytte til Kongsberg i 1838, men at han leverte inn attesten igjen. - Han havnet altså i Larvik istedet.Ole Nilsens forfedre ser ut til å være ukjente, og selv om bygdeboka sier at kona hans var fra Sørby, kan jeg ikke finne henne igjen i noen av barneflokkene der.Under Janshaug (bind III, s. 641) oppgis det at Barbros far het Torsten Helgesen (ca. 1748-1815), men det sies verken hvor han kom fra eller hvem kona var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom bygdebokforfatteren hadde kjent Ole Nilsens opphav, ville han nok ha inkludert dette i omtalen av Ole.Ristvet og Sørby er nabogårder, og Ole Nilsens husmannsplass var delt mellom disse to gårdene. Det er vel derfor han omtales som bosatt både på Ristvet-eie og Sørby-eie i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roger Fossum

Hei Jan Erling,Jeg har noen flere opplysninger om Barbro. Hun er oppført som Barbara ved dåpen i 1789 sammen med tvillingsøsteren Live. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-330>LenkeUnder gården Rogstad, Barbroplass (Bind VI, side 105) står følgende: 'Nils Olssøn Berg, fca. 1770 d 1826. (Kanskje sønn av Ole Nilssøn Sørbyeie). Husmann. Gift med Barbara Torstensdtr., fca. 1788. Hun har trolig gitt navn til plassen. Barn: Ole fca. 1816, var i legd hos Ingebret Eid pr. 1829. Timand fca. 1820. Gulbrand fca. 1822. Inger Marie fca. 1825. (Verge var Abraham Nilssøn Berg).En Nils Olssøn Rogstadeie fikk sønnen Peder f. 1808. Fadder: Ole Nilssøn Sørbyeie. Nils var bortreist da Peder ble født. Ole Nilssøns kone mottok barnet, og kunne med flere bevitne at moren til barnet utla sin mann som barnefar. Ved høstmarkedet var han her, og oppholdt seg da etter sigende på Klippenberg.Ved skiftet etter Nils i 1829 var formuen brutto 3 rdl., men gjelda utgjorde 9 rdl.'Hun var bosatt på Rogstadeie (Barbroplass) da hun giftet seg andre gang den 9 Okt. 1829 Lenke i Hedenstad kirke med enkemannen Knud Helliksen f. ca. 1763 i Rollag. Han døde den 22 Nov. 1836 som bergspensjonist og plassmann på Rogstadeie (Barbroplass) i Sandsvær. De hadde barna: (1) Ingeborg Oline Knudsdatter, f. 25 Nov. 1829 (Trengen, Lauar, Sandsvær), gift 28 Sep. 1853 i Hedenstad kirke med Kitil Halvorsen Hagen, f. ca. 1818 i Eidanger. (2) Berte Kirstine Knudsdatter, f. 16 Feb. 1831 (Trengen, Lauar, Sandsvær), d. 15 Apr. 1833 (Rogstadeie (Barbroplass)).Ved folketellingen 1865 Lenke bor Barbro i Sellikkedalen i Kongsberg hos sin sønn malermester Ole Nielsen og hans tredje hustru.Barbro døde den 14 nov 1872 i Kongsberg. LenkeHer er hun i folketellingen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

I det forrige innlegget har nok forfatteren blandet sammen litt. Det er nok heller trolig at Nils Olsen Berg var han som fikk sønnen Peder i 1808. Niels Olsen døde den 14 Okt. 1826 på Sørbyeie. Han oppgis da å være 36 år gammel. (Nr. 34) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1125&idx_id=1125&uid=ny&idx_side=-122>LenkeEllers kan nevnes at Torsten Helgesen (Tosten Janshaug) døde i 1815. (Høyre side) LenkeTimand’s bror malermester Ole Nielsen døde på Kongsberg den 7 apr 1897. LenkeOle Nielsen’s datter Petrine Martine Nielsen grunnla forøvrig det som senere ble Stormagasinet i Oslo. Sakset fra Grunerløkkas (historie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Har gått en stund siden jeg arbeidet med denne familien. Jeg vet at Thideman og Ole hadde 3 søsken til Gulbrand, døpt 25 Nov 1821, Nils, Døpt 1 Okt 1824 og Inger Marie, døpt 4 Mai 1825, alle i Sandsvær. Er det noen som vet hva som skjedde med disse vider fremover i livet ? Alle opplysninger er intr.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i så fall dåpen til Gulbrand Nilsens sønn Nils Teodor, f. 31/7 dpt 30/8 1857,Dåp nr 106 : LenkeSkal se litt om jeg kan finne Nils Nilsen f. 1824 og Inger Marie f. 1825 også. Leter landsomfattende 1865-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Niels Nielsen jeg fant etter søk i utallige navnvarianter med rett fødested er denne tjenestedrengen her: LenkeI så fall med feil alder oppgitt i tellingen.Har søkt både i digitalarkivet og på RHD 1865-tellinger.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.