Gå til innhold
Arkivverket

[#54418] Foreldre til Mette Olsdatter f. 1757 Flosta, Dypvåg (Holt)


Gjest Ole Tom Vårli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Tom Vårli

Lurer på om noen i forumet kan hjelpe meg med opplysninger om Mette Olsdatter. Gift 23.01.1785 med Søren Villesen Østre Sandøya. Se vedlagte bilde og lenke LenkeIfølge Dypvågs gårds og slektshistorie er hun datter av Ole Olsen Øvre Flosta og Amborg Pålsdatter. Kan ikke finne noen av dem under det som står om Flosta i samme bygdebok. Nå er riktignok det noe begrenset. Sliter litt med å finne dem i kirkebøkene også. Mulig det er noen hull i kirkebøkene i denne periooden eller at jeg ikke har lett på rett sted.Er takknemlig for ethvert innspill som kan bringe meg videre.MVHOle Tom Vårli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Ett nytt forsøk på å legge ved bilde fra bygdebok. Hvis dette fortsatt ikke lyktes, er det kanskje noen som har noen tips om hvordan det gjøres.

bilete3832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Takk for tipset Øistein.Har sjekket Holt/Dypvåg: 1746-1762, Klokkerbok. Sliter med å finne Mette Olsdatter eller andre fra Flosta der. Kan disse finnes i kirkebøker som ikke er skannet ennå?MVH Ole Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flosta i perioden 1728-1765 er problematisk i kirkeboksammenheng. Jeg har en del slekt derfra, og har dermed en del erfaring i å lete etter 'nåla i høystakken' i denne perioden. Det kan faktisk se ut til at noen tiår er gått tapt, rett og slett.Jeg har likevel en teori om (deler av) Mette Olsdatters opphav.I Dypvåg gårds- og slektshistorie (bind III) er en del gårder utenfor Dypvåg omtalt, bl.a. i Flosta. Øvre Flosta (som er gården(e) rundt Flosta kirke) finner du fra s. 1914 og utover. På s. 1920 er paret Ingeborg Christensdtr. og Pål Thorbjørnsen Øvre Flosta omtalt. Der blir det hevdet at Påls farfar også het Pål Thorbjørnsen, og at han døde i 1771, 75 år gammel. Det blir dessuten påstått at sistnevnte var fra Langtveit i Holt (noe jeg vanskelig kan få til å stemme, selv om Pål-navnet fantes der).Denne eldste Pål Thorbjørnsen Øvre Flosta var gift med Mette Eriksdtr. fra Dal (som ligger mellom Nedre Flosta/Narestø og Arnevik). Dal er også omtalt i det samme bindet av Dypvågboka. Der finner vi (s. 1944) Mette Eriksdtr. (19 år gml. i 1710) g.m. Pål Thorbjørnsen Øvre Flosta. Og denne gangen blir det sagt at det er uvisst hvor han var fra.Mette Eriksdtr. var datter til Erik Evensen Dal (8 år i 1666) i hans første ekteskap med Amborg Pedersdtr., som det var skifte etter 10/4 1710.Jeg kaster da fram følgende hypotese: Mette Olsdatters mor, Amborg Pålsdtr., er sannsynligvis datter til Pål Thorbjørnsen Øvre Flosta og Mette Eriksdtr. Dal. Mette Olsdtr. er således oppkalt etter sin mormor. Mette eriksdtr. Dal er i sin tur datter til Erik Evensen Dal og Amborg Pedersdtr. Dermed er i så fall Amborg Pålsdtr. også oppkalt etter sin mormor.Det ovenstående kan jeg altså ikke bevise riktigheten av - men det er vel i det minste en hypotese du kan arbeide videre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Hei Oddbjørn, og takk for flott innspill.Var greit å få en forklaring på dette med kirkebøkene i Flosta. Ellers mår jeg jo si at det virker som om hypotesen din om opphavet til Mette Olsdatter på morssiden, kan ha mye for seg. Det er jo vanskelig å finne noe mer konkret fra denne perioden når kirkebøkene er mangelfulle. Bygdebøker baserer seg jo også til en viss grad på navnehypoteser fra denne perioden. I tillegg til skifteprotokoller selvsagt. Har du forresten noen erfaring i bruk av skifteprotoller i din slektsforskning? Må man i så fall oppsøke arkivet eller finnes det noe på nett, eller evt. planer om det. Er som du kanskje skjønner relativt fersk i dette gamet og har så langt holdt meg til det jeg har funnet på nettet.MVH Ole Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skifteprotokoller må man som oftest til statsarkivene for å finne. Enkelte steder (bl.a. gjelder det Statsarkivet i Kristiansand) finnes det også skifteregistre (håndskrevne registerkort), der hovedmomentene i skiftet er notert. Dette kan jo lette letearbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.