Gå til innhold
Arkivverket

[#54423] Trondheim Tukthus 1829 - hva står det?


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Kan noen hjelpe meg med å tyde hva det står om faren til Henriette Kirstine Lenke Nr. 2 høyre side. Jeg leser: 'I vidners næværelse har hun opgivet til fader for dette barn: forrige ??? og gift mand Niels Sivertsen Trang.' Ergerlig å ikke klare dette ene ordet, men jeg må melde pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, takk for svar. Jeg lurte også på om det sto 'Kustus' og har søkt på nettet etter et slikt yrke, men uten å finne noe. Likevel kan det være du har rett - at han var den som holdt kustus på fangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg kom på at jeg skulle slå opp i Cappelens Latinsk-Norsk Ordbok. Der står det bl a vokter, vakt, oppsynsmann, kontrollør. I denne sammenhengen er det vel ikke usannsynlig at han var tidligere vokter i fengselet. Kanskje han var blitt oppsagt da forholdet ble oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bjørg,Her er det som står i Tukthusprotokollene:Trondheim tukthus' fangeprotokoll [No. 3] 1814-1839:'1.Hendricha [[teksten: Hendrich!]] Christine Strand 17 [[innkom 24-12-1827; født i Trondhjem, 30 år ; besoven af daværende Kostus Niels Sivertsen Trana? og fødte 1-10 1829 et Pige Barn, som den 24-1-1830 blev bortsadt til Bonden Jon Olsen We?/a?rdahl ved Jonsvandet ; see gamle Protocol [[Litr. A]] Pag. 109 1/2, 111 1/2, 136 1/2 og 153]] [[kf. protokoll 64.4, s. 19 1/2.]]' Trondheim tukthus' fangeprotokoll [No. 2] 64.4 - [1814]-1825-1830:'1.[[Pigen]] Henric!kke Christine Strand 19 1/2 [[innkom 24-12-1827; født i Tronhiem!, 27 år; 1-10-1829 Klokken 6 1/2 Slet Formiddag fødte hun et Pigebarn, hvis Barnefader hun opgav var forrige Kustos og gift Mand Niels Sivertsen her i Byen, Dette Barn blev udsadt til Opfostring den 24-1-1830 hos Bonden John Olsen Wasdahl ved Johnsvandet efter 18 Sp: Aarlig; See [[Litr. A!]] Pagina 109 1/2, 111 1/2, 136 1/2 og 153]] [[kf. protokoll 64.3, s. 17.]]' Har dere det ellers bra der borte. Vi har lyst å ta turen innom dere igjen ved en anledning.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.