Gå til innhold
Arkivverket

[#54425] Ellev Erichsen, f. i Sandsvær? ca. 1780


Gjest Roar Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Myrheim

Hei. Jeg har lett forgjeves etter Ellev Erichsens fødsel i kirkebøkene for Sandsvær. Her er hans konfirmasjon i Hedenstad kirke 20. sept. 1795. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-526>Lenke Han er gutt nr. 6, oppført som 15 år og født på Lansverkeie. I 1801 finner jeg ham fortsatt på Landsverkeie Lenke Han gifter seg 4. febr. 1804 Lenke I 1821 flytter han fra Sandsvær til Kongsberg Lenke (nr. 5 1821), og han gifter seg på nytt i Kongsberg 9. mars 1822. Han kaller seg da Ellev Erichsen Skoug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De var antakeligvis utenbygds fra. Jeg ser at Landsverk-eie var fylt opp av bergarbeidere og andre som sikkert for en stor del var innflyttere til Sandsvær.Jeg får ingen brukbare tilslag på Family Search. I prinsippet er det bare å begynne å lete i andre prestegjeld, naboprestegjelda først, men du kan selvfølgelig risikere at de kom langveis fra, og da blir det mye å lete gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Takk for svar, Kristian! Jeg har nok fryktet at de var utenbygds fra, ja. Det er bare det at når Ellev blir konfirmert, så står det at han er født på Landsverk-eie. Men nå er det jo ikke sikkert at presten har undersøkt så nøye. Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det har du sannelig rett i - jeg la ikke merke til det i går - men på den annen side er det ingen rubrikk for bosted, som ville vært naturlig å ha med. Så det kan hende at fødestedsrubrikken egentlig er en bostedsrubrikk. Hvis du ikke har funnet ham døpt i Sandsvær +/- 1780, så er han etter all sannsynlighet født (døpt) utenbygds. Det forekommer riktignok at barn påviselig mangler i dåpslistene, men når du heller ikke har funnet foreldrenes vielse, heller jeg altså til at de var innflyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.