Gå til innhold
Arkivverket

[#54435] Byggmester Tørres Andersen. Er det noen som vet noe om hans etterkommere?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Tørres Andersen ble far til en pike i Austevoll f. 1888. Selv var han nok en kar som bygde hus i bygdene rundt på Vestlandet og hadde sin familie i Bergen. I folketellingen for 1900 bor familien i Steinkjellergaten i Bergen, men dette er oppgitt som midlertidig bosted?Familien bestod av følgende personer i ft i 1900Tørres Andersen f. 1848 i Vass i Velle prestegjeldBertine Andersen f. 1863 i Ytre HolmedalBarn:Johan Mandius Andersen f. i Haugesund i 1877Ingeborg Helene Andersen f. i Haugesund i 1879Andreas Andersen f. i Haugesund i 1883Marie Konstanse Andersen f. i Haugesund i 1885Torvald Johan Andersen f. i Fjell pr. gj. i 1890Karl Emil Andersen f. i Bergen i 1895Bergit Theresse Andersen f. i Bergen i 1896Alf Andersen f i Bergen i 1898Peder Andersen f. i Bergen den 22. feb. 1900Det er mulig at dette paret hadde flere barn fødd etter 1900.Hvilken kirkesogn hørte de hjemme i i Bergen. Siden de bodde midlertid i Steinkjellergaten i 1900, kan de ha hatt et annet bosted da barna ble døpt i Bergen? Var det Korskirken eller Mariakirken som var deres sogn eller var sogneinndelingen anderledes i Bergen enn vi ville tenke oss i dag.Lar det seg gjøre å finne ut når tid disse barna ble født og hadde Tørres flere barn uten for ekteskapet enn Albertine Severine Veivåg f. 15.08.1888 (Austevoll)Se for øvrig her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at Mk står for Mariakirken, men jeg har foreløbig ikke funnet når desse barna ble døpt. Dvs de som ble født i Bergen. Jeg vet jo, ikke om de ble døpt i Bergen selv om de ble født i Bergen. Siden det er oppgitt at familien bor i Steinkjellergaten, så sies det samtidig at familien bor midlertid på denne adressen. Jeg antar at familien reiste litt rundt omkring siden Tørres hadde mange oppdrag rundt i bygdene på Vestlandet. Eller kanskje bodde familien på et fast sted og så var det bare Tørres som hadde en midlertidig adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mulig jeg misforstår 1900-tellingen, men slik jeg leser den hadde Tørres og tre av barna midlertidig oppholdssted annet sted, mens moren og de yngste bodde fast i Steinkjellergaten 4. Men kanskje du har andre opplysninger enn bare tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være Tørres som bor i Nøstegaten 12 i 1906 LenkeFinner ikke han og konen i 1904-tellingen.Johan Mandius bør vel også være med i 1904 og 1906, om han bodde i Bergen da.Kom til å stusse på en ting. Moren står f i 1863. Fikk hun virkelig det første barnet i 1877, 14 år gml?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg finner heller ikke Jon Mandius og Inger Helene født i Haugesund/Skåre/Torvastad i det aktuelle tidsrommet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da er nok Barbro mor til de barna som ble født til og med 1885. Jeg antar da at Barbro må ha døydd i perioden mellom 1885 og 1888 da har får et barn uten for ekteskapet. Så gifter han seg på nytt i 1890 med Bertine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Skåre bygdebok II står følgende: Tørres Andersson f.1846.Tøøres var sønn av Anders Tørreson og Ingeborg Karstensdtr. De hadde bruk 16 på Sørhaug i Skåre. (Nåværende Haugesund) I 1878 giftet Anna malene Hansdtr. seg med Tørres. Hun var født 1852 og datter av Hans Knut Olson og Ellen Karine Jansdtr. De bodde på plasset 'Fjeldet' under neset i Sveio sokn. Barbro Evensdtr. giftet seg senere med enkemannen Tørres.Hun var født ca 1854. Barn av Tørres og Anna Malene: a) Jon Mandius f.1877 b) Ingeborg Helene f.1880, i 1902 g.m Alfred Vidding Sakarias Mikalsen f.1878 i Gildeskaål sokn i Nordlands amt. Han var sjømann påVibrandsøy i Torvastad. Barn Av Tørres og Barbro: c) Andreas f.1883 Tørres var snekker i 1883. Etter den tid flyttet de bort. Kilde Skåre II, side 905, nr. 106 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var nyttige opplysninger. Så da har vi fått info om at Tørres hadde to ekteskap før han inngikk ekteskap med Bertine. I tillegg til dette hadde han i alle fall eit forhold før ekteskapet med Bertine.Siden det er oppgitt at Birgit Theresse, Alf og Peder ble født i Bergen, da lar det seg kanskje også gjøre å finne hvor og når de ble døpt.Det er vel heller ikke utenkelig at Tørres og Bertine får flere barn etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(22), Terje, hvilke kirkebøker i Bergen har du bladd gjennom? (Det er greit å vite slik at vi ikke gjør dobbeltarbeid)Karl Emil ble, som du sikkert har sett, døpt i JK i 1893. Men etter 1894 må vi lete i de skannede kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Blir dette paret boende i Torvastad?Ingeborg Helene f.1880, i 1902 g.m Alfred Vidding Sakarias Mikalsen f.1878 i Gildeskaål sokn i Nordlands amt. Han var sjømann på Vibrandsøy i Torvastad.Eller flytter de til et annet sted? Jeg har kikket litt i kirkeboken for Avaldsnes for å se om de fikk barn etter at di giftet seg i 1903, men har ikke funnet noen enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.