Gå til innhold
Arkivverket

[#54435] Byggmester Tørres Andersen. Er det noen som vet noe om hans etterkommere?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I innlegg 38 står det at ektemannen til Birgit Therese var Sigurd Deisz, men stemmer dette? jeg har nettopp vert i kontakt med en Deisz, som sier at hans far het Sigurd, men at han ikke var gift med Birgit Deisz, hvem var hun da gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den var i alle fall overbevisende nok. Den Deisz som jeg var i kontakt med i dag sa at hans far het Sigurd Deisz, men at han ikke kjente noen som het Birgit. Han opplyste videre at det var to Deisz slekter i Bergen og da måtte denne Sigurd og Birgit komme fra den andre slekten. Jeg har prøvt å komme i kontak med en navngitt person, men har ikke klart å få kontakt foreløbig. Den andre Sigurd skulle visstnok vere fødd i 1901 eller 1902. En ting er sikkert er i alle fall at denne Birgit er datter til Tørres Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er dette den samme Alfred? Det blir oppgitt at denne Alfred ble født i 1887, men den Alfred som det blir gitt opplysninger om i innlegg 21 ble født i 1878? Samme Alfred ble gift med Ingeborg i 1902 og da ville denne Alfred vert veldig ung ved giftarmålet. Det er mulig at opplysningene om Alfred i innlegg 80 gir opp feil alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er godt mulig at jeg tok feil person her. Opplysningen om at han var reist over i 1907 og at han var fra Gildeskål gjorde nok at jeg overså det faktum at han kun var 20 år! Vi får lete videre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er kanskje forklaringen på det reisefølge Alfred hadde da han dro over til USA. Ved Ft 1900 bor Inger Andersen f.1880 med sedvanlig bustad Bergen hos Johan K. Rossebø i Skåre. Sønn til Johan, Severin f.1885 ble gift med Brønla Johannesdtr. f.1887 som reiste sammen med Alfred over til USA, sammen med datteren Cecilie. f.1905. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Mannen til Brønla, Severin hadde reist over til California året før. Han ankom 12.4.1906 til Boston og skulle besøke broren Ingvald i California.Kanskje finner vi Alfred der borte også? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ingeborg Andersen og Severin Rossebø var søskenbarn.Severin var sønn til Cecelia Andersen som var søster til Tørres. Kilde: Skåre II, side 1100, nr. 152f. Foreldrene til Tørres bodde på Sørhaug i Skåre. Anders Tørreson f.1807, d.1881 sønn av Tøøres Tørreson og Madel Torbjørnsdtr. fra Øyre i Kvinnherad. Anders var gift med Ingeborg karstensdtr. f. ca 1808 i Kvinnherad (Husa) og døde i 1879. De kom til Skåre i 1872. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått en melding fra en slektsforsker i USA. Han skriver omtrent det samme som Johan Arthur Hansen.Alfred Mikalsen 29 år gammel ankommer Bosten 1. juni 1907 født 1878 i Gildeskål. Reisemål i Oakland er Severin Johansen.Verken Alfred eller Ingeborg finnes i noen folketellinger i USA. Det er nok mange muligheter her. De kan ha skiftet navn eller rett og slett reist videre eller til ett eller annet sted i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Severin er sikkert Severin Rossabø, sønn til Johan Arnt Knutson Rossabø og som var søskenbarn til Ingeborg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom det hadde vert mulig å finne fødselsdatoen til Alfred så hadde det kanskje latt seg gjøre å finne han og hans familie, i alle fall dersom han bosatte seg i USA? Kanskje det er mulig å finne dåpsdatoen i Gildeskål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om dette kan være en vanskelig nøtt å knekke. Det finnes ingen med de navnekombinasjonene i USA som Alfred evn. måtte ha. Så spørs det om hvilket etternavn Alfred egentlig brukte. Da han giftet seg ble Michalesen oppgitt, men det var fordi hans biologiske far het Mikael, men var dette er reelt etternavn som han brukte? Hvilket etternavn er han registrert under i ft for 1900?Siden han ikke finnes i noen FT verken for 1910 og 1920 i USA, så kan familien ha omkommet eller at det har blitt rammet av Spansko i 1917-1918.Før vi kan gå videre med dette må vi vite hvilket etternavn Alfred brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

kan noen av dere prøve å søke opp Alfred i ft for 1900 tellingen. Slektsforskeren som jeg har kontakt med i USA reiser bort den 30. så det hadde vert fint om vi kanskje hadde funnet han før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kjenner til etterkommere av søster til Tørres Anderson i Haugesund. Kanskje det er en mulighet at denne personen vet noe om Alfred i Amerika? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje det lar seg gjøre å få kontakt med noen i familien Deisz i Bergen, kanskje de vet noe om hvor det ble av alle etterkommerne etter Tørres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Min kontaktperson i USA har funnet følgende:Men den konfirmasjonslista er meget leselig. Arnsten !!!Alfreds far het Mikal Kristian Arntsen Sandvig. Hva med Arntsen ?Jeg har funnet det følgende . . .Alfred V Arntsen, Soc Sec # 710100272, født 15. mai1878 i Norge, døde 31. mars 1962 i San Francisco. Mors pikenavn = Marie.og . . . her er Alfred Vidding Arntsens WW I innkallingsordre. Se på dette. Jeg tror at vi har funnet ham. Født den 14.mai 1878, kona hans het Ingeborg, han er sjømann (dekksgutt) på San Francisco Ferje, de bodde i 1536 22nd Avenue, Oakland, CA.Min kontakt skriver videre:Alfred Vidding Arntsen, født 15.mai 1878, Norway; døde 31.mars1962, San Francisco, CA Ingeborg H. Andersen, født 10. jan 1880, Haugesund, Norway; døde 15.okt 1962 Alameda, CA.Barn:Signe M. Arntsen, født 22. mars 1901, Haugesund, Norway; døde 9. okt 1968, Oakland, CA Signe giftet seg med Verner Augustine Nelson, født 16.aug 1902 Sweden; døde 28. feb 1963 Oakland, CAJohanna Marie Arntsen, født 3. mars 1903, Haugesund, Norway; døde 8. sep 1983, Castro Valley, CA Johanna giftet seg med Clarence Albert Christensen, født 6.aug1897, Council Bluffs, Pottawattamie County, Iowa, døde 21.mai 1987, Mount Hermon, Santa Cruz County, CA.Thorolf W. Arntsen, født ca 1907, Haugesund, Norway; døde før 1962, Lake Tahoe, Nevada.Agnes H. Arntsen, født 27.juni 1914, Alameda county, CA; døde 9. apr 2002, Livermore, Alameda county, CA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nå vet vi dette om denne familien:Johan Mandius Andersen f. 6. des. 1877 i HaugesundIngeborg Helene g. Arntsenf. 10.01.1880 i Haugesund til USA i 1913 bodde i CA og har etterkommere der (se innl 99)Andreas Andersen f. 30. april 1882Kaia Emelie f. 24. jan. 1882 (mor Malene Haus)Marie Konstanse Andersen f. 26. nov 1885 i HaugesundAlbertine Severine Veivåg f. 15. aug 1888 - 1978. Har etterkommere i BergenTorvald Johan Andersen f. 6. mars 1891 i FjellKarl Emil Andersen født 18.1.1893Bergit Therese Andersen f. 5. des, 1896 Birgit Deisz sjå innlegg nr 77Alf Andersen f. 30. juli 1898Peder Martin Andesen f. 23. febr. 1900 – d. 04.05.1907Det hadde vert fint om det hadde vert mulig å finne ut hvor resten av etterkommerne etter Tørres ble av? Selv om vi vet de nøyaktige fødselsdatoene, kan de kanskje avvike litt i andre registre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.