Gå til innhold
Arkivverket

[#54439] Maleri fra Hardanger 1889


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg har et oljemaleri 70 x 50 cm med tekst: 'Norskt Landskab. Parti fra Odda. (Haranger)'. Signaturen leser jeg som Lorentz Bohnfeldet 1889. Motivet er en robåt på fjorden med ung rokar og en passasjer og fjell i bakgrunnen. Skrivemåten Norskt peker vel mot en svenske? Kan noen gi opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg kan ikkje skjøne at teksten 'Norskt Landskab. Parti fra Odda. (Haranger)' peikar mot Sverige i det heile teke, men derimot mot eldre norsk rettskriving. Eg vil tippe fyrste halvdel av 1900-talet avhengig av når skrivaren har lært seg å lese og skrive. Dei blaute konsonantane (som b-en i landskab) forsvann relativt tidleg (1907/1917), t-en i adjektiv som viser til inkjekjøn i 1938(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Frå Språkrådets nettsider om rettskrivingsreformer:1910: Dei store førebokstavane i substantiv var på denne tida glidd ut or språket utan at det eigentleg var formelt bestemt i noka konkret rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk Anfinn for språklig informasjon. Viss jeg gjetter, uten holdepunkt, at Bohnfeldt (det er ikke skrevet Bohnfeldet i signaturen) var 45 år da han malte bildet, kan han ha lært å skrive først på 1850-tallet. Så da gir ikke skrivemåten en pekepinn. Men navnet Bohnfeldt er neppe norsk(t)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til innlegg 4: 'Viss jeg gjetter, uten holdepunkt, at Bohnfeldt (det er ikke skrevet Bohnfeldet i signaturen) var 45 år da han malte bildet, kan han ha lært å skrive først på 1850-tallet. Så da gir ikke skrivemåten en pekepinn.'Visst gjev det ein peikepinn: Det plasserer berre tida for den påførte teksten nærmare måletidspunktet, for ikkje å seie samtidig med måletidspunktet, det vil seie i 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Etterlysning i Rötter: 'Jag söker efter min farmors släkt Bohnfeldt. Astrid Bohnfeldt f.1892-1935. Hennes far var Johan Bohnfeldt f.1858-1933. Han var en skicklig skräddare i Karlstad. Släkten Bohnfeldt ska härstamma från Åsmunda i Segerstad'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.