Gå til innhold
Arkivverket

[#54440] Hva betyr Printzen i en Grunnbok fra 1686?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

'Printzen som tilkommer hr Peder Finde, gifr 3 1/2 ort' står det å lese i grunnboken for Bergen i 1686.Det er mulig jeg burde skjønt dette, men det gjør jeg ikke. Har prøvd å finne en forklaring i Ordbog over det Danske Sprog, men dengang ei.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå var jo Peder Finde en som hadde store jordeiendommer på Vestlandet. Syns likevel det er et merkelig ord. Det er forøvrig kun brukt denne ene gangen i Grunnboken for 1686. I 1753 er det ikke brukt. Kan det ha vært en feil transkripsjon, og at det handler om 'effter printz Christian den 5tes bref dat: 1626' som er nevnt på flere av grunnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, den tanken har ikke slått meg, men det er korrekt at Helmiche Welding nevnes samtidig og ved samme grunn;'Af de Roßenkrandtzers grunder - Sahl: Helmeche Weldings quindis grund gifr 1 rdr Printzen som tilkom:er hr: Peder Finde, gifr 3 1/2 ort'Kjenner du til at det fantes et vertshus Prinsen / Printzen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var visst Anneche som styrte i Printzens, men det var da altså trolig samme grunne som Hellmiche Weldings LenkeKan det ha vært dette vertshuset Hellmiche hadde bevigning til å drive, mon tro. Det er ikke nevnt i BBH, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.