Gå til innhold
Arkivverket

[#54442] Christen Madsen født ca. 1642 . Noen som 'Kjenner'n'?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.En av mine aner: Christen Madsen født ca. 1642 død ca. 1715 i Hole i Buskerud.Han var gift med Berte Thoresdatter og hadde gården , plassen Rørvig da han døde. Jeg kjenner til skifte etter han i 1728 og skifte etter hans kone Berte som døde , begravet 31.3.1728 i Hole kirke.Jeg finner nokså sikkert at den samme Christen bodde som husmann og strandsitter på gården Fekjær i 1664, 22 år gammel. Han brukte da 2 skinn av Rørvig.Rydningsmann på Fekjær var Thore Hendrichsen 50 år. En sønn av Thore, Christoffer Thoresen 14 år bodde også der.Var denne Thore faren til Berte Thoresedatter.Noen som kjenner til disse folkene??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har litt å komme med, takket være opplysninger jeg har fått av Ole E. Yttri, men het ikke kona til Christen Magnhild, da? Det dør en Magnhild Toresdatter, 87 år gammel i 1728. LenkeAntar det er dette paret du er på jakt etter (de figurerer også i min 'slektstavle'), og det jeg vet er: Christen Madsen, ca. 1640 - 1716, og Magnhild Thoresdatter, ca. 1641 - 1728. De var på Rørvika i 1664, trolig som nygifte, men de opplysningene har du allerede. Jeg vet dessverre ikke hvem som er faren til Magnhild, men må tilstå at han du lurer på, virker nærliggende.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Selvsagt. Magnhild var kona. Derimot var Berte barnebarnet.Datteren til deres sønn Thore.Sorry.Av og til går det litt fort, som her.Men sannsynligheten for at Magnhild er datter til Thore Henrichsen er jo ganske stor. Men Henrichnavnet har jeg ikke funnet igjen senere, så uten bevis får vi la spørsmålet bli liggende ubesvart.Jeg har en lett kopi av skifte fra Rørvika.Takk skal du ha.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.