Gå til innhold
Arkivverket

[#54449] Svend Johan Frederik Svendsen, f. 1878 i Lønstrup DK. Bokhandler i Norge?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En fjernt beslektet danske, Svend Johan Frederik Svendsen, skal (jf. en artikkel i Vendsyssel Årbog 2007) ha slått seg ned i Norge som bokhandler.Det jeg ellers vet om ham, er at han ble født 1878 i Lønstrup (Maarup sogn) i Nord-Jylland. Foreldre: Baker Johan Frederik Svendsen og Anne Kjerstine Christensen (Nielsdtr.). Han var gift med Ella Petrea Lund, datter til Kirstine Lund (som drev fotoatelieret 'Hytten' i Lønstrup).Den nevnte artikkelen sier dessverre ingenting verken om hvor i Norge Svend Johan Frederik Svendsen drev sin bokhandel, eller når han flyttet hit.Er det noen som har vært borti denne karen (eller dette paret)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er bokhandleren med foreldre og søsken i ft. 1880 (Dansk Demografisk Database):Samtlige personer i husstandenHjørring, Vennebjerg, Maarup, Lønstrup By, et Hus, 22 [1], FT-1880, C0683 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Johan Frederik Svendsen 49 Gift Husfader, Bager Hjørring By Ane Kjerstine Christensen 46 Gift Husmoder Hjørring By Frederikke Svendsen 12 Ugift Børn Maarup Sogn, Hjørring Amt Jensine Marie Svendsen 8 Ugift Børn Maarup Sogn, Hjørring Amt Christiane Johanne Svendsen 8 Ugift Børn Maarup Sogn, Hjørring Amt Svend Johan Frederik Svendsen 2 Ugift Børn Maarup Sogn, Hjørring Amt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel muligens litt 'nåla i høystakken' dette, for det kan vel se ut til at den eventuelle flyttingen til Norge har skjedd etter 1900. I hvert fall har jeg foreløpig ikke funnet verken bokhandleren eller kona i den norske 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå funnet nøyaktig fødselsdato for Svend Johan Frederik Svendsen i skannet kirkebok for Maarup sogn (Arkivalieronline, døpte 1877, oppslag 18): 9. mai 1877. Foreldrene: Husejer og Bager Johan Frederik Svendsen og Hustru Ane Kirstine Christensen af Lønstrup. Moderens alder: 42 Aar.Ane Kirstine var født i Hjørring i 1834.Jeg kan ellers legge til at Svend Johan Frederik Svendsens eldre søster, Ingine Dorothea Svendsen, giftet seg i Maarup kirke 20/10 1891 med den marinemaleren Christian Mølsted. Han var fra Dragør ved København, der paret også bosatte seg (og hvor det i dag er et eget Mølsted-museum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden opplysningene foreløpig er få, legger jeg inn et klipp fra hjemmesiden til Vendsyssel Historiske Museum, der Svend Johan Frederik Svendsens svigermor presenteres slik:Kirstine Lund 1852-1948Kirstine Lund er en af de personligheder fra Hjørring, som fortjener en speciel omtale. Dels fordi hun ved egen hjælp formåede at starte egen virksomhed, og at få den til at blomstre, en bedrift der absolut var unik for en kvinde - oven i købet en enlig mor! - på den tid hvor hun virkede, og dels fordi hendes virksomhed har givet nutiden et enestående historisk kildemateriale, i form af en meget stor mængde billeder og negativer.Kirstine Thomine Sørine Bertelsen blev født i Løkken i 1852. I 1873 blev hun gift med Carl Frederik Christian Lund, som var manufakturhandler i Løkken. Sammen fik de 3 døtre. I 1881, kort efter den yngste datters fødsel, solgte Carl Lund sin forretning og rejste til Amerika. Om hans afrejse til Amerika skyldtes, at familien var gået i opløsning, eller om det var meningen, at de skulle følge ham senere, ved vi ikke. Men vi ved, at Kirstine Lund i 1881 stod alene tilbage i Løkken med sine 3 børn. Fire år senere afgik manden ved døden i Amerika, og Kirstine Lund blev enke.Allerede i 1879 var Kirstine Lund så småt begyndt at drive selvstændig forretning som forhandler af varer til hjemmefarvning, og et års tid efter mandens bortrejse begyndte hun at drive fotografisk virksomhed. I 1884 var virksomheden blevet stor nok til, at hun vovede at flytte til Hjørring, hvor hun lejede sig ind hos tømrermester Andersen i Jernbanegade 22.Familien var på dette tidspunkt helt splittet. Manden befandt sig i Amerika, den ældste datter på 10 år i København, den mellemste datter på 8 år i Altona, og kun den yngste datter var hos sin mor. Men i Hjørring fik Kirstine Lund igen samlet sine 3 piger.Virksomheden ekspanderede. I 1888 blev atelieret udvidet, og der blev ansat en lærling, Helga Andersen, som senere skulle blive Kirstine Lunds efterfølger. I 1896 var virksom-heden blevet så stor, at Kirstine Lund lod opføre en stor hjørnebygning over for jernbane-stationen, Jernbanegade 24, hvor hun indrettede et nyt, stort atelier. Tre år senere åbne-de hun også et lille atelier i Lønstrup, vel sagtens for at udnytte den voksende turisme der.I 1910, 58 år gammel, overdrog Kirstine Lund den blomstrende forretning til Helga Ander-sen, som førte den videre indtil 1935, hvor den blev overtaget af Ida Madsen og Asta Jarlund. De lukkede forretningen i 1969, og der var da blevet taget omkring 125.000 billeder!Kirstine Lund giftede sig aldrig igen. Hun blev boende i Hjørring, og døde her i 1948, næsten 96 år gammel.Da Ida Madsen og Asta Jarlund solgte forretningen i 1969 afleverede de fotografprotokol-lerne og negativsamlingen for hele perioden 1882-1969 til Historisk Arkiv ved Vendsyssel historiske Museum.Hjørring historier 13 Historisk Arkiv, Vendsyssel historiske Museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver å legge inn et bilde av Kirstine Lund og døtrene. Hvem av dem som senere ble gift med Svend Johan Frederik Svendsen, er jeg ikke helt sikker på.

bilete3841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis noen synes jeg maser fælt mye om dette, beklager jeg det. Min interesse for 'saken' skyldes først og fremst at denne Svend J. F. Svendsens oldefar, Morten Jensen Holm, var bror til min ane Peder Jensen Holm. De var begge skippere i Løkken på Danmarks vestkyst, og aktive i den såkalte 'skudehandelen' på Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ft. 1890 for Hjørring viser at Ella Petrea Anna Lund var nest-eldste datter av Kirstine Lund - altså jenta til høyre på bildet.Hun ble, jf. kirkeboken for Hjørring, konfirmert der 5/10 1890. Hun er da oppgitt født i Løkken, Furreby sogn, 18/4 1876.Svend Johan Frederik Svendsen bor ikke hos foreldrene i Lønstrup i 1890. Han KAN være tjenestekar i Hjørring, der to av hans eldre brødre bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg forsøker et skudd i halvblinde. I Adressebok for Trondheim 1909 fant jeg følgende annonse:JOHAN F. SVENDSEN ANTIKVARBOGHANDEL — MUSIKHANDEL— PAPIR- KUNST- TEGNEMATERIEL —TELEFOtl 1344. TRONDHJEM. THS.AHGELLS BADE 20 [url="http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1909/3_7_20031017_163449.pdf>Lenke.------------Det som vakte min interesse her, er at Svend Johan Frederik Svendsen ble fotografert av sin svigermor, Kirstine Lund, 20/11 1903 i Hjørring. Og da er han kalt nettopp Johan F. Svendsen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjører like godt videre, mens jeg er i gang:Første gang jeg finner bokhandler Johan F. Svendsen i adressebøkene for Trondheim er i 1909-10. Da har bokhandelen tilhold i Th. Angells gt. 20, mens privatadressen er Elgesætergt. 30.1910-11: Samme forretningsadresse, mens boligadressen er endret til Elgesætergt. 24.1913: Johan F. Svendsens Bok-, Papir-, Kunst- & Musikhandel er nå etablert i Nordre gt. 9 - og der blir den værende så langt de skannede adressebøkene rekker, dvs. t.o.m. 1920. Privatadressen er 1913-1914/15 Klostergt. 70, 1916-1919 Neufeldtsgt. 2 - og i 1920 har han flyttet til Singsakerbakken 11.Jeg tar med en Wikipedia-beskrivelse av Nordre gt. - med bilde av nr. 9, der bokhandelenaltså lå fra 1913: Lenke).-----------------Er så dette 'min' mann? Jeg tør ikke påstå noe som helst, men (Svend) Johan Frederik Svendsen må antakelig ha flyttet til Norge og startet bokhandel en gang etter 1903. Johan F. Svendsen er ikke å se i Trondheim i ft. 1900, og han nevnes i adresseboken første gang i 1909. Usannsynlig er det dermed ikke at vi har med samme mann å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sannelig min hatt var dette rett spor! 18/9 1910 ble nemlig Carla Johanne født i Trondheim og døpt 26/9 på Dahls Stiftelse, men dåpen er innført i domkirkens ministerialbok: Lenke Og foreldrene er Boghandler Johan Fredrik Svendsen (f. 1877) og Hustr. Ella Petrea Anna f. Lund (f. 1876). Bosted: Elgsætergt. 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I DIS gravminneregister finner jeg Ella Petrea Svendsen begravet på Tilfredshet kirkegård i Trondheim 1/2 1913. Svend Johan Fredrik Svendsen er begravet samme sted 27/11 1945.Det er riktignok også en Johan Fredrik Svendsen som er begravet på Tilfredshet 4/3 1922, men det må være en annen (kanskje en sønn?). Det ser nemlig ut til at bokhandleren levde etter 1922, jf. følgende innførsel i Branntakstprotokollen for Trondheim 1885-1940 (Digitalarkivet):Singsakerbakken 11 17. Sep. 1926 Svendsen, Johan F. 20. Jan. 1912 19 1926-1931 6-7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg fortsette enetalen noen linjer til. Jeg lurer nemlig på om Svend Johan Frederik Svendsen kan ha giftet seg på nytt som enkemann. Gravregisteret for Tilfredshet kirkegård viser nemlig at en kvinne ved navn Gudrun Svendsen har fått samme gravnummer som ham. Det har også Jens Frederik Svendsen (død 1922), som i så fall da kan være er en sønn fre dette ekteskapet. Ella Petrine har et annet gravnummer, men det ser vel ut til å være en nabograv?Tilfredshet Trondheim Domkirken (Trondheim) 1045892  Gudrun Svendsen f. 16/5 1884, begr. 27/5 1975. Grav 32B nr. 20   1045893  Johan Fredrik Svendsen begr. 4/3 1922. Grav 32B nr. 20    1045894  Svend Johan Fredrik Svendsen begr. 27/11 1945. Grav 32B nr. 20 1045895  Ella Petrea Svendsen begr. 1/2 1913. Grav 32B nr. 22    (Jeg har redigert litt for å få teksten leselig. Koden 32B viser at alle gravene har samme rad- og feltnummer på kirkegården.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten pussighet: På grunn av noen forskyvninger mellom generasjonene er det altså mulig at bokhandler Svendsen var gift med en kvinne som levde til 1975. Selv var han beslektet i like ledd med min tippoldemor, som var f. i 1837.For å 'lokke til meg' trøndersk ekspertise, har jeg startet en ny tråd. Den er her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er vel da bokhandlerens kone nr. 2, Gudrun Jørgensen (f. 1884), i Jomfrugaden 11 i 1900: LenkeVed dåpen i 1924 er det innført at de giftet seg i 1918, og at det var født 3 barn i ekteskapet, hvorav 2 var i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tusen takk nok en gang! Glimrende!Da flyttet de til Trondheim tidligere enn jeg trodde. Under opplysningen om Ella petreas fødested (Løkken, Furreby Sogn i Danmark) er det en tilføyelse som inneholder en dato (8/12 01?). Kan det være vielsesdatoen, tro? jeg er slett ikke sikker på om jeg har tolket datoen rett - og det står også en bokstav foran og et ord etter, som jeg er usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjempeflott! Der er jo også fødselsdatoene påført (noe som mangler på alle - bortsett fra Gudrun - i gravregisteret). Dessuten ser jeg at Ella (som jo opprinnelig lå i en annen grav) har fått navnet sitt påført. Mange takk, Tommy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og ei datter til (se dåp nr. 62): Lenke Og da er nok alle Johan F. Svendsens barn fra 2. ekteskap funnet (i alt 4).Fra 1. ekteskap kjenner vi dattera Carla Johanne (f. 1910). Se innlegg 11. Det er nok imidlertid grunn til å tro at det har vært flere. Johan F. og Ella var jo allerede gift da de kom til Trondheim i 1904, og hun døde altså i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.