Gå til innhold
Arkivverket

[#54450] Hans Johan Alfred, født ca 1885, døpt 1895 i Bergen, og hans mor, Marit?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

11. august døper kommunepresten i Bergen en gutt, hvis navn blir Hans Johan Alfred.Anmerkning: 'Gutten kan efter sin legemlige og aandelige Udvikling være ca 10 Aar. -Moderen har nævnt Soldat ved den finske Garde Johan Fredrik Johanson som Fader.'Mor: Sinnsyk omstreiferske Marith Johannesen, innlagt ved Nevegaarden.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2112&idx_id=2112&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Hvem var Marith og hennes sønn? Jeg finner hverken mor eller sønn i fattig- eller hjemstavnsregisteret.I 1900 finner jeg denne kandidaten, f 1886, i forpleining på gården Ystebø i Lindås;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tvilsomt om det hjelper så mye, men kan dette være moren i FT1900 ? Grindheim og Ystebø ligger ikke så langt fra hverandre. Begge gardene ligger i dagens Radøy kommune.Marit Johannessen f 1854?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01261&gardpostnr=387&personpostnr=2674#nedre>LenkeMarit er et svært lite brukt navn i Hordaland og de vestlige nabofylkene på denne tida. At faren var soldat ved den finske Garde, burde tilsi at sannsynligheten for at moren er født på østlandet er stor.Siden Marith i 1895 oppholder seg på Nevegården som klientell, kan det kanskje være hun du finner under her:1875 tellingen Nord Fron Oppland.Lenke1865 Søthorp sokn Nord Fron Oppland:LenkeNo 40 her kanskje: 1858 i Søthorp sokn, Nord Fron:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig Geir, fant nettop denne Marit selv. Nei, det var ikke mye brukt rundt om her på den tiden. Mannen min sa med en gang, 'kanskje hun var svensk?' Så når jeg søkte på 1900- så kom derforsyne meg opp en Marit Johannesen i vårt egent hus, datteren til skomakeren som eide det på den tiden, men henne er det ikke. Hun var født i 1900.Hun er jo ike på Neevengården i 1900, dvs det kan hun være, dog med et annet navn...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er ikke skannet for 1895, dessverre, Aud.Har noen bygdebøker for Nord-Fron? Det er ikke nevnt gårdsnavn på Lenke så jeg vet ikke akkurat hvilke bøker som er aktuelle...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det dør en Marthe Johannessen, oppvartningspike, almisselem 14. august 1895 (altså tre dager etter Hans Johan Alfreds dåp, født 1873 i Kristiansund, konfirmert i Alversund; LenkeKan det være henne, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.