Gå til innhold
Arkivverket

[#54451] Elen Dahl Heggelund, født 24.03.1830 i Lyngen, Troms


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Her trenger jeg lesehjelp: nr 2, Elen Dahl, født 24. mars 1830 og døpt 20. mai.... men hvor?Faren, Johan Mortensen Hegelund og moren, Johanna Monsdatter. Det står endel her som jeg ikke klarer å tyde. Mener å forstå at hun var uegte født. Lenke ministerialb. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9716&idx_id=9716&uid=ny&idx_side=-66>Lenke lenke klokkerb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke alt: Moderen pigen Johana Monsdr. Rørnæs opgav .... Johan Heggelund Mortens. ib. som barnefader. Hans 2. leiermål med denne pike. Hennes 3. Fadderne ser ut til å være lensmann Ekvoll og hans familie pluss noen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Synest det står Moderen pigen Johanna Monsdtr Röenæs ... Johan Heggelund Mortens.... som barnefader.Dernest synest jeg det står hans andre leiermål med samme pige og hendes tredje.Hvor hun ble döpt klarer jeg ikke å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

For å rekapitulere alt. Det står litt forskjellig i Ministerialboka og Klokkerboka, men de utfyller hverandre. Barnet ble døpt 20. mai i Kirken, og da i Kirken i Lyngen. Foreldrenes navn har du. Dels oppgir foreldrene Rørnæs som bosted, og dels står det at de var hos Lensmmand Ekroll, dvs. i tjenestehos ham. Rørnæs ligger jo innerst i kjosen og ikke så langt fra Lyngseidet. Ved siden av Lansmannen og hans kone var fadderne: Johan Fredrik Olsen: Rørnæs, Hans Peder Johannesen: Kobbenæs og Pige Britha Erichsdatter samme sted. Kobbenes er jo i nærheten av Jægervannet. Ute i margen vil du se at det står: Uægte. Qvlifidseret og anmældt under 25. mai af Pr. Steen. Presten Steen var jo sogneprest i Karlsøy. Det er mulig at Lyngen på den tiden var et kapellani under Karlsøy, jeg har ikke det helt klart for meg akkurat nå. Hvorfor fikk så barnet Dahl-navnet. Johan Mortensen Heggelund burde man finne fram til. Men jeg vet at du vil få problemer med Johanna Monsdatter. For kanskje 25 år siden balet jeg litt med henne da det var noen som letet etter henne. Jeg mener at man kom fram til at hun kom fra Sverige. Jeg skal se om jag finner noe i gamle papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Johanna, f. 27.6.1799, og søsknene , Kristin f. 11.08.1792, Sophia f. 1796 og Per f. 27.6.1794, kom alle til Lyngen en gang i første halvdel av 1800 tallet. Alle giftet seg i Lyngen og finnes igjen i kirkebøkene der . Bl.a. kan en finne de som faddere til hverandres barn.De var fra Karesuando i Sverige og foreldrene var kyrkvoktare Mons Johansson Riska f.1749, d.1826, og Marget Persdotter f. 1752, d. 1827.De er nevnt i Emil Gryms bok : Fra Tornedalen til Nord Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ja, da trådte Britt til som en reddende engel med sine kunnskaper om innflyttede til Lyngen.Her er forøvrig Johan og Johannas første barn, Ane Martha (bopel ser da ut til å være Karnes): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Forrige lenke ble feil, den var til dåpen til Johan Olsen Nordmannvig, som muligens er Johannas første leiermål.Lenke til Ane Marthas dåp (piker nr 6): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan nevne at Johanna og Johan Heggelund giftet seg , men husker ikke nå hva tid. Johanna lever ennå i 1865. Hun er enke og husholderske på Lyngseidet . Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Tusen takk for mange nye opplysninger. Dette var hyggelig....Jeg forstår heller ikke hvorfor hun står oppført i kirkeboken med Dahl som etternavn. At moren var svensk visste jeg ikke. Kan Dahl være fra henne siden hun er uekte født?Forstår dette som at Johan og Johanna giftet seg, etter å ha fått flere barn først. Får lete i kirkebøkene å se om de er å finne under Lyngen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Ja, dette var hyggelig. Nå fikk jeg noe gratis på Johanna Monsdatter! Her var det mye jeg ikke har arbeidet med. Men jeg har også lurt på hvorfor min tippoldemor har med seg Dahl-navnet. Jeg tror det er en vanlig nordnorsk æresoppkalling, oftest etter en høyerestående person i bygda. Ikke noe noe som har med familietilknytning å gjøre. Derfor bør man bør lete fritt i samfunnet rundt. Jeg har funnet mange slike. Stammer du fra noen av Jørgen Jørgensens og Elen Dahl Heggelunds barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Familien befinner seg på side 162 i dokumentet.Mons' foreldre og besteforeldre på farssiden finnes videre på side 9 og 1 i bind 1 av familieregisteret for Karesuando (fremdeles Lenvik Museums avskrift): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Idivuoma er også et sted, det ligger et par mil vest for Karesuando langs E45. Peltovuoma er også et navn som kommer opp via henvisningene (379) i familieregisteret fra Lenvik Museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Dette er overveldende.... Så mange opplysninger!!Jeg visste ikke at anene til Elen var fra traktene rundt Karesuando. Vi kjørte gjennom der i sommer, og tok en pause ved kirken, se bilde. Kjøpte også postkort m/bilde av den gamle kirken. Elen er tippoldemor til mannen min. På vår tur nordover var vi også på Isakeidet i Skjervøy, der Elen og Jørgen bodde.

bilete3845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Betegnelsen bak Johanne i vielsen, s.l. (svensk lapp) kan nok stemme med antagelsen din Per Helge. Karesuando var befolket av samer, noe som kommer frem av bildet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Britt nevner at Dahl-navnet kan komme fra Hegelund-siden, og det kan nok stemme. Se under nummer 92 her - Søren Sørensen Hegelund, Johans bestefar. Der finner vi Johans far, Morten (nr. 167) og hans tante - Elen Sørensdatter Dahl Hegelund. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Bare en kommentar til vielsen til Johan og Johanna. Hvis en ser på andre vielser, så ser en at det er oppholdssted til bruden som er plassert på stedet hvor nevnte forkortelse er innplassert. Tror nok det står s.S. og da står det sannsynligvis for 'samme Sted' (som brudgommen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.