Gå til innhold
Arkivverket

[#54455] Borgund, Volda og Hjørundfjord i M&R, Margrete Pedersdatter, f. ca. 1744


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg prøver å finne videre på denne familien. Margrete Pedersdatter, f. ca. 1744 blir gift med Jakob Rasmussen og bosatt på Rørstad i Borgund. Margrete dør i 1782 og i skiftet er det nevnt 2 brødre som arvinger i flg. Sulasoga. Den ene broren er Rasmus P. Gjerde, f. ca. 1740 og gift med Synnøve Jakobsdatter Riise i Hjørundfjorden, de ble bosatt på Riise. De fikk ingen barn. Den andre broren er nevnt som Anders Pedersen Aurstad i Volda. Finner ikke ham i de gamle Voldabøkene under gården Aurstad. Er det noen som vet hvor søskene kom fra? Det var jo mange som kom fra Hjørundfjord området og slo seg ned i Borgund, men skulle gjerne hatt noe mer å forholde meg til.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei. Jeg finner denne i Hjørundfjord som kanskje kunne være noe å undersøke. Rasmus f 1740, foreldre Peder Andersen og Brite Rasmusdatter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15964&idx_id=15964&uid=ny&idx_side=-80>Lenke til høyre nede på sida.Samme foreldre døper Margrete 1743Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Kirsti. Tusen takk for de opplysningene, kan være noen gode kandidater dette for Margrete. Den dåpen var ikke lett å tyde noe av, da var det bedre med broren. Jeg fant ikke noen gård Gjærde når jeg lette i Hjørundfjord bøkene på biblioteket i dag, er det noen som vet hvor den gården er? Skal sjekke de opplysningen om Hustad neste helg, da skal jeg på biblioteket en tur igjen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er en Anders Pedersen konfirmert Permanent sidelenke: Lenke nr 1 1756.Døpte 1741-42 er nesten umulig å lese, så jeg finner ikke ut om det er noen Anders der.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Heen

Hei MarianneJeg prøvde på gården Gjerde men fant ingenting om familien der. Har du mulighet for å sjekke gården Riise og se hva som står om Rasmus P. Gjerde og Synnøve Jakobsdatter Riise? Skal ikke på biblioteklet før i morgen og da blir jeg så opptatt med skifteprotokoller jeg har på fjernlån.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.