Gå til innhold
Arkivverket

[#54460] Finnes det noe som heter 'sorenskriver-arkiv' på Riksarkivet?


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Jeg søker etter dette brevet,som ble stilet til sorenskriveren på Eiker i dette året,Otto Laurentii Darjes(+ 1780).Den som skrev dette var Ambrosius Amrosiussen Fyhn (1733-1807),kanskje for å fortelle,via nevnte sorenskriver, at broren,Ole Amrosiussen Horgen/Fyhn?,hadde gått bort('for nogen aar siden ved døden afgaaen uden at have efterlatt sig nogen hustru eller børn').Ole har vel muligens flyttet etter bror og dødd i Danmark,han er ikke funnet begravet fra Lier ,Bragernes eller Eiker i årene 1771-73.Jeg tolker dette på den måten at Amrosius ønsker å melde ifra til nærmeste slektninger hjemme på Eiker at Ole er død i Danmark,ellers virker dette ikke logisk!.SÅ KOMMER ENDELIG SPØRSMÅLET:kan dette brevet tenkes arkivert i en eller annen pakke med korrespondanse til/fra sorenskriver,LOCALIA EIKER eller noe liknende hetenes.PS brevet nevnes i et slekts-hefte vedrørende Fyhn-slekten fra Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Sorenskriverarkivet for Eiker befinner seg i Statsarkivet i Kongsberg, mens Localia Eiker finnes i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God søndags morgen til alle sammen, og stor takk til deg ,Tore,for raskt og greit svar!.Om ikke brevet er i private hender,finnes det kanskje på noen av de nevnte stedene.Jeg får la 'min mann i Drammen' se på 'saken'!!.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.