Gå til innhold
Arkivverket

[#54469] Skanna kirkebok Fosnes 1784-1816


Gjest Torgeir Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Strand

Kirkeboka for Forsnes 1784-1816 gir henvisnig til Wohlan i Flatanger. Vet noen om Wohlan i Flatanger. Det kan også være Vollan eller Ullan. Ministerialbok for Forsnes år 1797. Jeg finner ikke gard i digitalarkivet 1801 med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er en Vollan Bnr 6 som var husmannsplass under alle Lauvsnesgårdene. Hadde vært letter om du hadde oppgitt noe navn, så kunne jeg sett om de sto noe i bygdebøkene. Den første som er nevnt født der er født i 1811.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Strand

Navnene som jeg har er Marta Rasmussdatter. Jeg tror også Karen Rasmussdatter som er nevnt i kirkeboka, kommer fra samme gård. De kan være søsken. Marta er født 1797. Marta ble gift med Jacob Andersen i 1820. Hun døde på Utvorda i 1871.Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg finner hverken Marta eller Jacob nevnt under Vollan eller Utvorda. Jeg fant de nevnt som foreldrene til Ragnhild Jacobsdtr Utvorden under Ellingen. Men det er det eneste stedet. Jeg kan desverre ikke lete gjennom alle 3 bøkene, de er for digre. Jeg finner ikke noen Marta Rasmusdtr under Fosnes i folketellingen for 1801 som er født i 1797. Hvet du hvem foreldrene til Marta er?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Her er dødsfallet til Marta nr 18: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2516&idx_id=2516&uid=ny&idx_side=-161>LenkeHer er alderen oppgitt til 77 år, hvis det stemmer er hun født tidligere enn 1797. Kan dette være en kandidat? LenkeHer er ekteskapet: Lenke nr 2, Som en ser var Jacob mange år eldre enn Martha, en kadidat til Jacob, gårdsnavnet kan være det som står ved vielsen: LenkeOg da er det vel dødsfallet hans her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har funnet deres første barn, nr 1 på kvinnesiden. LenkeJeg tror du må til Otterøya for å finne Martha og Jacobs opphav. Når første datteren blir født bor de på Skorstad og Allte er rett i nærheten (begge på Otterøya). Det er nok senere i livet de har flyttet over fjorden til Flatanger.Jeg har ikke bøker fra Otterøya (hvis de finnes), men kanskje Anne kan hjelpe deg nå som det er litt mere å se etter.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Kan dette være den Karen Rasmusdtr som du har funnet? Hun dør i 1826 nr 6 på kvinnesiden. Lenke Dette er også en gård i nesten samme område som de øvrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Desverre har ikke den Otterøyaboka jeg har noe om disse. Den familien Eva fant(5) kan muligens være henne, men jeg fant en Marte Rasmusdtr døpt 12-05-1797 i Fosnes, men faren er kun nevnt som Rasmus. Nå ser det ut som om fødselsårene på de andre barna der i 1801 er feil. Limer inn hva jeg fant om denne familien under, men først Rasmus Nilsen og Else Michelsdtr giftet seg 23-01-1780 i Fosnes.Dette er fra kirkebøkene på LDS: MARTA RASMUSEN Pedigree Female Event(s): Birth: Christening: 12 MAY 1797 Fosnes, Nord Trondelag, Norway Parents: Father: RASMUSNIELS RASMUSEN Pedigree MaleEvent(s): Christening: 13 JUN 1779 Fosnes, Nord Trondelag, NorwayParents: Father: RASMUS NIELSON OLE RASMUSEN Pedigree MaleEvent(s): Birth: Christening: 19 APR 1791 Fosnes, Nord Trondelag, NorwayParents: Father: RASMUS NIELSEN Family Mother: ELSE MICHELSDR Det er 5 barn jeg får opp hvis jeg søker på Rasmus Nilsen som far i dette tidsrommet: Golla Raabye Rasmussen døpt 14 MAR 1786 Ellen Rasmussen døpt 30 JUN 1782 Niels Rasmussen døpt 13 JUN 1779 Ole Rasmussen døpt 19 APR 1791 Ole Dreijer Rasmussen døpt 21 SEP 1788 Det er kun Ole i 1791 som også er nevnt med mor Else MichelsdtrDet var også to til som var nevnt med bare Rasmus som far, men den ene hadde Rasmus Olsen som far i 1801, den andre Mathias døpt 29.12.1793 finner jeg ikke i 1801.Hvis dette paret er foreldrene til henne du leter etter, så er Else Michelsdtr datter av en Michel Amundsen og har en bror Adrian Michelsen 1753, to søstre Beret 1756 og Martha 1761. Denne Rasmus Nilsen har jeg ikke funnet noe mer om, men man skal ikke se bort ifra at det kan komme noe her i de neste Otterøybøkene som skal komme ut. Mener det var snakk om 3 totalt. Så langt har bare en kommet ut. Jacob Andersen har jeg foreløpig ikke funnet noe mer ut om.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Strand

Jeg er ikke sikker på hvem som er foreldrene til Marta og Jacob eller når og hvor Marta er født. Jeg vet noe mer nå og leter videre. Takk skal dere ha Anne og Eva Helene. mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.