Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars G. Hukkelås

[#54480] Forfedre til Gina Skarbo, eller Olise Jørgine som hun var døpt. Fra Bamle

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelås

Olise Jørgine Andrerasdatr. var født 14. juli 1861 på Trosbyeide i Bamle. Ble gift med Nils Olsen 17. mars 1883 i Skåtøy kirke. Nils var født 7 juni 1856. døde i 1904. Olise døde 4 april 1957. Dette paret er min bestemors foreldre. Jeg etterlyser opplysninger om Olise og Nils sine forfedre og hvor de kom fra. Mvh. Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kerstin Thorsen

I bygdeboka for Skåtøy bok 2. side 542 står flg. skrevet om Nils Olsen som var bosatt på Gården Skarbu (Vi sier i dag Skarbo)Dette huset skal være ett av de eldste steder på Skarbolandet. Mens Skarbo var seter under Bærøy, skal det være her sæteren lå - og at den senere oppdyrkede jord hadde vært sætervold. For over 100 år siden var her bosatt en som hette Ole Nilsen. Han var gift 2 ganger. Med sin første hustru Kari, hadde han en sønn , Nils, som reiste til Amerika. Hans andre hustru hette Anne. Barn: Nils. Sønnen Nils Olsen f.1857. d. 1904 gm. Jørgine Andreassen f. i Bamble 1861. barn: Olette, Amalie, Pauline, Julie er utflyttet. Ole bodde på Fjellbakken( også på Skarbolandet) Harald f.1900-d.1937, og Nathalie f. 1898. Heimeværende. Enka sitter med huset, og tross sin høye alder, sitter hun daglig enten ved rokken eller i veven.Det står også bilde av Nils og Gina Olsen i boka.Jeg kommer tilbake med mer om det skulle dukke opp. Når du skal søke videre i kirkebøkene må du se i Sannidalsbøkene for de som er født føre ca 1865. Se også i Kragerø da det ofte var kortere vei dit.Hilsen Kerstin Thorsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kerstin Thorsen

Ole Nilsen 59 år gifter seg i Sannidal 10 oktober i 1856 med Anne Gundersdatter 40 år fra Stabbestad.Oles far er gårdmann Nils Olsen fra Farsjø. Annes far er møller Gunder Pedersen fra Stabbestad.Se lenke til vielsen her. LenkeHilsen Kerstin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Stian B. Kjendal

Hei!Lurer på om dette er samme personen?GUNDER PEDERSEN gift I med ANNE JOHNSDATTER Barn : 1 John Født 22/8 1785 Død 11/9 1785 2 Anne Født 12/8 1787 Død 3 Gunhild Født 9/11 1790 Død 4 Johanne Født 1792 Død 5 Karen Født 1799 Død 6 Severine Født 10/5 1803 Død etter 1865 Gift 20/11 1830 med Lars Ottersen, Aaneviken Til Storemyr under TonstølAnne Johnsdatter f ca 1764 d før 1811Ved giftmålet 2/1 1785, bodde Gunder på Kalstad. Ved datteren Severines dåp bodde familien på Valberg.Gunder var i 1801 bosatt på nordre Kalstad, som jordløs husmann. Gunder Pedersen giftet seg om igjen 16/11 1811, som enkemann, med Karen Knudsdatter, Dobbe. Hun bodde ved giftemålet på Tonstøl. Han står da oppført som Gunder Pedersen, Sandvig.GUNDER PEDERSEN gift II med KAREN KNUDSDATTER Barn : 1 Birte Født 29/3 1811 Død 2 Ane Født 10/11 1814 Død 3 Peder Født 23/5 1817 Død 4 Knud Født 8/5 1819 Død 5 Jens Født 13/9 1822 DødGunder Pedersen f ca 1764 d Karen Knudsdatter fca 1787 d 17/7 1828Gunder var husmann. De to eldste barna ble født på Stabbestad, men familien flyttet hit ca 1817. Kona, Karen, døde her på ”Thonstøleje” i 1828. Hun var født på Dobbe. Dette er hentet fra Levangsheia del 2, og jeg holder på med arbeidet til del 3 som også skal ta for seg Stabbestad, så dette er meget interessant.MvhPer Stian B. Kjendal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Per Stian.Jeg har tolket teksten som at Gunder var møller, tror du han bodde i Kværnane?Jeg kjenner ikke til så mange andre møller /kverner på Stabbestad.Hilsen Kerstin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lill Ann Parry

Nils Olsen's first wife was his second wife's half sisterLenkemvh Lill Ann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars G. Hukkelås

Takk til dere alle som har svart. Spørsmål til Kerstin Thorsen: Ser du hva som står forran 'Gaardmand' for Ole? og er føde og oppholdssted: 'Ødegaarden Skarboe'? Til Per Kjendal: Vedr. Gunder Pedersen og Karen Knudsdatters barn Ane/Anne født 10.11.1814. Hvis dette er 'min' Ane er hun oppgitt med alder 40 år ved giftemål med Ole Nilsen Skarbo 10 okt.1856. Dette skulle tilsi født 1816. Vet ikke hvor nøye prestene var når de skrev alder på en person. Hva mener dere? To Lill Ann Parry: Are you related to this family? Mvh. Lars.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lill Ann Parry

Enkemand og Gaardmand. Yes, it says Ødegaarden Skarboe. It appears that the minister had a tendency to 'round' the ages up.Ole Nielsen and Anne Gundersdatter are both distant cousins. I have their ancestry if you are interested. You can email me ataaseogkitt@embarqmaildotcom note that I have written out the entire address to minimize spamming.mvh Lill Ann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Stian B. Kjendal

Hei!Når det gjelder alder så ta alltid det med en stor klype salt. I Folketellingene 1865 og 1801 skulle du ikke oppgi hvor gammel du var, men hvor gammel du var ved neste bursdag, så det kan gi rare utslag. Så jeg ville sjekket 2-3 år hver vei, for sikkershetsskyld.Til Kerstin: Litt tidlig å vite om han bodde på Kværnane, men jobber med saken.MvhPer Stian B. Kjendal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har sett litt på forskjellige registrer og jeg kan ikke finne noen Ødegaard på Skarbo. Men i Farsjø finnes det en Ødegaard. mulig at det var barndoms hjemmet og at han var bosatt på Skarbo når han gifter seg. Og faren Ole var jo fra Farsjø.Jeg har sett på Ødegaarden og andre gårder i Farsjø. Det er flere som heter Ole eller Nils så det trengs litt mere studie til for å finne ut av dette. Det er farlig fort å ta feil når det er et så vanlig navn. Obs. I bygdeboka finnes det både et hus som heter Skarbo og en gård som heter Skarbo. Nils Olsen bodde i huset Skarbo.Når det gjelder alder i kirkebøkene, så har jeg funnet fler med ulike årstall, så det er alltid viktig å sjekke flere steder.Lill Ann skriver: Nils Olsen's first wife was his second wife's half sister Det skal vel være faren Ole Nilsen, fort gjort å blande navn.Hilsen Kerstin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Trur også at Lill Ann tar feil. I henhold til Skåtøy og Sanidal bygdebok var Ole Nilsen gift 2 ganger og fikk 1 sønn med hvær av sine koner, som begge fikk navnet Nils. Nils Olsen Skarbo ble gift med Gina Skarbo. Disse to er mine oldeforeldre. Jeg holder på å samle stoff til en slektsbok for etterkomerne til dette paret. Mvh. Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lill Ann Parry

Sorry,I did not mean Nils Olsen's first wife was Karen Gundersdatter. I meant Ole Nielsen's first wife was Karen Gundersdatter. Yes, I was in a hurry and mixed the names around.mvh Lill Ann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kerstin Thorsen

Om jeg ikke har funnet helt feil personer så kommer Ole (Olav) fra Søndre gård på Nordre Farsjø i Farsjø.Faren heter Nils Olavsen gift med Helga (Helje) Jensdotter.Dette er fra 1801 tellingen.263 Niels Olsen Huusbonde 28 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer, samt soldat M264 Helje Jensdtr Hans kone 31 Begge i 1ste ægteskab K265 Ole Nielsen Deres børn 2 Ugivte M266 Kari Nielsdtr Deres børn 6 Ugivte K267 Helje Nielsdtr Deres børn 4 UgivteSønnen Jens født 1806 overtar gården Søndre gård på Nordre Farsjø etter Olav som får den først.Jeg vil anbefale deg å låne bygdeboka Sannidal og Skåtøy bind 1. Der kan du lese mange opplysninger på sidene 44 -48 om enda flere forfedre og slektninger til Nils og Olav.Jeg kunne sikkert ha lagt inn lenker til kirkebøker etc. og skrevet ned mye fra Farsjø også, men som slektsforsker er den største gleden å lete fram opplysninger selv. Husk at bygdebøkene dessverre kan inneholde en del feil. Så det er ikke alltid at årstallene stemmer.Lykke til med videre forskning.Hilsen Kerstin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kerstin Thorsen

Beklager.Jeg skrev feil gård. Det rette er søndre gården på søndre Farsjø. Jeg skrev nordre Farsjø.Når det gjelder Ødegaarden så les om den på side 48. Det virker som Nils aldri fikk den.Kerstin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars G. Hukkelås

Tusen takk til Kerstin og dere andre for opplysningene om Nils Olsens forfedre. Når det gjelder Olise Jørgine (Gina): Min mor som døde for 12 år siden, mente at Ginas foreldre eller besteforeldre kom fra en plass som hete 'Krabberød' Jeg har ikke funnet noen forbindelse med det navnet... Her er noen notater som jeg har gjort om foreldrene til Gina: 'Under folketellingen for 1865 for Bamle, på plassen Trosbyeiet, finner vi Andreas 31 år, som husmmand med jord og skrædder, og kone Kirsten 33 år samt en datter, Johanne 7 år, Jørgen 5 år og Ole 3 år, samt føderådsmann Ole Halvorsen, enkemann og 73 år (Far til Andreas eller Kirsten. Begges fedre hete sansynligvis Ole?) ...Vi finner ikke Olise Jørgine her og det er litt rart, men jeg trur det er ført feil i folketellingen. Vi vet at Olise-navnet ikke ble brukt, men at hun ble kaldt Jørgine (eller Gina) i daglig tale. Kan dette ha blitt feiltolka fra originalskrivet og blitt til Jørgen?? 'Jørgen' står oppført med alder 5 år. Vi vet også at de som førte folketellingene skrev alder ved neste fødselsdag, alså var 'Jørgen' 4 år ved tellingen, altså fødd i 1861 som stemmer med Olise Jørgines fødselsår' Kjenner noen til Plassen / Gården 'Krabberød' Mvh. Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Arild Lindland

Bare et skudd i blinde: Kan det ha vært Kabbestul/Kabbestøl i Drangedal, i stedet for Krabberød hun har ment?? mvhBjørn Arild

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Sannsynlig så er det Krabberød ved Stathelle i Bamble. Det er der det meste av bebyggelsen i dagens tettsted Stathelle ligger.MvhPer Stian B. Kjendal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lill Ann Parry

The section of Trosby that Andreas Olsen and Kirsten Olsdatter lived on was Kneggerød according to Bamble II, s. 646. Could this be what she meant?mvh Lill Ann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Det er vist også en Krabberød under Gjerstad i Bamble.Det skal ikke være lett!Per Stian B. Kjendal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars G. Hukkelås

Lill Ann. Du har rett. Kontaktet min søster i dag. Hun har bibelen etter Andreas. Følgende tekst er å¨finne: 'Denne Bibel tilhører mig Andreas Olsen Kneggerød født 14...1835 og kone Kjersten Marie Olsdatter Kneggerød født ...Des 1872. Brylupsdagen var i 1858. Vaar første datter het: Olette Johanne f. 23. juli 1859. Vaar andre datter het, Olise Jørgine f. 14. juli 1861' Så følger sønnen Ole Ingebrikt f. 24. april 1863. Andrea Marie f. 17. jan. 1867 døde 20. mars samme aar. Andreas Martin f. 11 febr. 1868 døde 12. april 1868. Da skulle det være klart at det står feil i folketellingen for 0814 Bamle, året 1865 Trosbyeiet (plads)når det gjelder Olise Jørgine og 'Jørgen' Det finnes også et bilde i familiens eie, av Andreas og Kirsten. (Lill Ann, fikk du min mail fra i går?) Mvh. Lars.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lill Ann Parry

Lars,Yes, I received your mail, but every attempt that I have made to answer you has been returned as undeliverable. Send me another emailmvh Lill Ann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×