Gå til innhold
Arkivverket

[#54485] Jørgen Olsen Bøe, Trovastad


Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Horn

Hei. Jeg trenger litt hjelp for å komme videre.Jeg leter etter en Jørgen Olsen Bøe f. ca 1779 og dør i Bergen 1819 han var gift med Ingeborg Johannisdtr. De fikk minst 5 barn sammen i Bergen i perioden 1805-1819 Ellers er Jørgen opgitt til å vere matros. Vi finner de ikke i folketellingene i 1801 for Bergen eller omegn.Men på torvastad i Rogaland finner vi en Jørgen Olsen Bøe og en Ingeborg Johannisdtr. Vaagen i passende alder. De gifter seg 19/2 i 1803.Er det mulig å finne ut om det er dette paret som flytter til Bergen ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Paret på Bø i Torvastad er nevnt i bygdeboka Avaldsnes I hvor de bor på Utvik. De giftet seg i Torvastad (Jørgens foreldre var fra Bø) men flyttet til nabogården Utvik som altså ligger i Avaldsnes. Jørgen er nevnt der som husmann i 1814. Ingenting tyder på at dette paret flyttet til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg utelukker ikke at det er den samme Jørgen og Ingeborg som har fått barn både på Avaldsnes og i Bergen. En av barna som er født på Avaldsnes heter Ole Alexander Brun. I Bergen er det en fløttmann som dør i 1790 - 67 år gammel og han het Jørgen Olson Brun. Kanskje er det en slektsforbindelse her? Jørgen er dpt 11.4.1784, så alderen stemmer ikke helt med 40 år i 1819, men det er ikke uvanlig med avvik på denne tiden. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Hei.Den Jørgen vi har i Bergen er registrert med barn til dåp i 1805. Dersom Jørgen på Torvastad er registrert som husmann der i 1815 kan det vel ikke dreie seg om samme mann ?? Eller kan det vere feil mann i 1815 ??Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis vi skal komme videre må dere oppgi mer nøyaktige kilder enn f.eks. bare 'Bergen'Ellen: Hvilken kirke i Bergen er det du har funnet opplysningene dine ?Johan Arthur: Hva er din kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Det er svært sannsynleg at det er dei same som er nemnde både på Karmøy og i Bergen. Dei fekk sitt eldste barn Karen Johanne på Beite under Utvik i 1803. Dette barnet døydde same året. Sidan er det ikkje registrert at dei døypte born i Karmøy før i 1814 då dei fekk sonen Ole Aleksander Brun. Det er difor ikkje urimeleg, sidan Jørgen var matros, at han og Ingeborg kan ha flytta til Bergen ikring 1804 (+ - eit år), slik at resten av borna vart døypte der med unntak av Ole Aleksander Brun. Han kan nemleg godt ha sigla med skip frå Bergen. Er det slik at det mellom dei fem borna dei døypte i Bergen mellom 1805 og 1819, er plass til ein son døypt 1814, skulle vel indisia vera så pass sterke at identifikasjonen så godt som er på plass. Vennlge helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I Arnvids utmerkede bygdebok for Torvastad er navnet BRUN nevnt i forbindelse med teglverket på Bø som ble etablert i 1876. En visedirektør i 1880 het N.H. Brun. (En av grunderne var forøvrig handelsmann fra Bergen, Conrad Brown). Men dette er jo en god del senere enn 1814 da Ole Alexander ble døpt Brun.I hvilken kirke i Bergen ble de andre barna døpt, og hvem var faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Jørgen hadde følgende barn til dåp:Ole Johan 18 august 1805 i Nykirken.Johannes Gabriel 8 desember 1811 i Hamre pr.gj. Finner han i Bergen som gift og som død 1847.Tvillingen Jørgen Martinus Og Lars Ingebrikt i 1817 i Korskirken. Lars død 2 uker gammel og jørgen gravl. 9 mai 1817 i Nykriken.Alida Marie f. 29 juli 1819, døpt 8 august, død 6 desember 1819 og grav. 11 desember.Det det er altså 6 år mellom nr 1 og 2. Det er også 6 år mellom nr 2 og 3/4.Vi finner ikke familien i Bergen i folketellingen for 1815. Dersom du har rett har vi vel forklaringen på hvor de oppholder seg da. Har dere navn på foreldre til Jørgen og Ingeborg. Hvordan stemmer de med barnas navn, med tanke på oppkalling etter besteforeldre ?Jeg tror ikke jeg har funnet Ingeborg igjen i Bergen etter Jørgen sin død. Er det noe innformasjon om henne hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er lenken til den forrige debatten. Der finnes lenker til de ulike barnedåpene etc. Som man vil se har jeg selv lagt inn et innlegg der med de samme betraktningene som Arnvid har gjort, uten at det har kommet noen reaksjon fra Ellen Horn på det.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette kan være dåpen til Jørgen på Bø i Torvastad i 1784.Husk at aldergjengivelse i folketellinger og kirkebøker ikke er å stole på.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223198811&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Roga&juris2=Roga&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Rogaland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet døpes forøvrig også en Jørgen Olsen på Torvastad i 1777, med far Ole Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Jørgen som døpes i 1777 og som dør 1778, er bror til Jørgen som er dpt. 11.4.1784 - Kilde Torvastad bygdebok side 679, nr. 31 Far til Jørgen er Ole Toreson Bø f.ca 1753 og Johanna Olsdtr. f.ca 1755. Foreldrene til Ingeborg har jeg ikke funnet enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På denne lenken til 1801-tellingen finner du foreldrene til Jørgen.Lenke De er også nevnt i Torvestad-boka under gården Bø, som Olav Toreson Bø, gift i 1776 med Johanna Olavsdtr. I tillegg til Jørgen hadde de 3 yngre barn som vokste opp: Rasmus Andreas døpt 13.3 1879, Karen Johanna, og Anne Karina, døpt 9.10 1891, hun ble i 1814 gift med Mons Olson Natland i Finnås prgj.Familien bodde også på Stongo (Stange) i Torvastad, samt altså i 1801 på Utvik i Avaldsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje en tilfeldighet igjen, men en Ingeborg ble døpt i Torvastad 03.10.1779.Fars navn Johannes Stange.Lenke Da kan kanskje noen se hva som står om familien på Stange i Torvastad. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Ingeborg f.1779 og datter av Johannes Stange ble i 1812 gift med Gudmund Ingebrigtson fra Røvær. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei det var nok feil Ingeborg. Hun giftet seg med Gudmund Ingebrigtsen fra Røvær og deretter med Ola Johannessen også fra Røvær.Kunne noen hjelpe med å se på denne lenken ang. Jørgen og Ingeborgs lysning og ekteskap i Torvastad om det finnes opplyninger og brudens far ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Det er nok ei anna Ingeborg ja. Eg skal nok ikkje ha æra for Torvastadboka. Den redigerte eg berre. Det er Birger Kjetland som skal ha æra for den. Når det gjeld Ola Toresen, er han ført, som født ca 1755, under Sæbø i Torvastad der mora i 1762-63 betalte husmannskatt. Over skreiv eg at Ola Toresen og Johanna Olsdatter budde på Beite under Utvik; det skal vera Blodteigen dit dei kom ikring 1799-1800. Før det hadde dei først budd på Stongo og sidan på Bø i Torvastad. Dei vart buande på Blodteigen til dei døydde, Ola i 1813 og Johanna i 1830. Dei var gifte i 1776 og fekk fylgjande born: a. Jørgen f 1777 d å e, b. Jørgen f. 1784 som vel er den som kom til Bergen, c. Maren f 1786 d 1798, d. Rasmus Andreas f 1789, e. Anna Karine f 1791 g m Mons Olsen frå Natland i Finnås og buande på Blodteigen etter foreldra, f. Karen Johanna f 1794 d 1799, og Villum f 1798 d s å. I Avaldsnesboka har eg skrive at Ola var son til Tore Olsen Kallevik og Marta Jørgensdatter. Dette kan vera feil, og må nærare undersøkast. Korleis eg har kome til dette, minnest eg ikkje; det er 16 år sidan det første Avaldsnesbandet kom ut, og eg har ikkje lenger grunnlagsmaterialet heime. Men med tanke på eldste sonen sitt namn, skal ein ikkje sjå bort frå at mora Marta Jørgensdatter er den same som den Marta Jørgensdatter som i 1765 (som enke? eller helst som ugift med barn født utanfor ekteskap?)vart gift med Ola Villumsen murmeister, og som budde på Krossnes under Hinderåker i Avaldsnes Der dei budde etter at dei var gifte. Der døydde Ola Villumsen i 1788 og Marta Jørgensdatter i 1803. Med Ola Villumsen fekk Marta borna: a. Villum f 1765, b. Jørgen f 1768 d s å og c. Anna f 1771 d s å. Etter alderen då han døydde, skal Ola Villumsen ha vore lang eldre enn Marta. Ho var etter aldersoppgåvene født ca 1722. Kanskje dette kan vera noko å tygga vidare på. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da Jørgen og Ingeborg døpte datteren Karen Johanne i 1803 i Avaldstad, var Helge Johansen og Bertha Johansdtr. Utvig blandt fadderne. Og ser man nærmere på 1801 tellingen på gården Søndre Welde, finner vi en Helge Johansen der og bl.a. også ekteparet Johannes Larsen og Anna Larsdtr. med barna Lars, Knud, AnnaCarina, Anna Lisbeth og Eli.I merknadsfeltet til høyre for Johannes Larsen står ' Søre Waage'. Dette kan kanskje forklare at Ingeborg benyttet gårdsnavnet Vaagen da hun giftet seg.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Johannes Larson og Anna Larsdtr. på Våge søndre hadde dessverre ingen datter som het Ingeborg. Kandidaten til Kurt i nr. 20, har jeg også sett på som en god kandidat. Har prøvd å finne den Johannes som Ingeborg Gabrielsdtr. var gift med uten å lykkes enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Hei Alle sammen. Her var mye opplysninger på en gang. Kjempeflott.Til Rune, beklager manglende respons i den andre debatten, må inrømme at jeg ikke har fått med meg inlegget ditt der før nå. Setter stor pris på det arbeidet du og andre legger ned for å hjelpe meg. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bra at vi finner faddere, det pleier føre i riktig retning. Men her er hva jeg finner om fadderne:Helge Johanson, født 1772,sønn av Johannes Nilsson og Kari Helgesdtr.Jan Berdinesen, var gift med søsteren til Helges farfar, Nils Aslakson.Berta Johansdtr., født 1779, var Helges søster( i Skåreboka står det Brita).Johannes Nilsson og Kari Helgesdr. hadde imidlertid ingen datter som het Ingeborg. De hadde derimot en svigedatter som het Ingeborg Johansdtr., hun var gift med Helges bror, Ola Johanson. (Se innlegg 16, 17 og 18 ovenfor).De to siste fadderne Ingeborg Eliasdtr. Skjeie og Mette Jacobsdtr. Hinderaker, er født hhv. Nedre Haugo og Øvrabø i Torvastad, men jeg kan ikke finne noe slektsforhold til Ingeborg Johansdtr. eller til Jørgen Olsen Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Ingeborg som ble gift med Ola Johanneson er den samme som ble gift med Gudmund Ingebrigtson fra Røvær. Johannes Nilson og Kari Helgesdtr. er en av mine forfedre. (3tippoldeforeldre) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.