Gå til innhold
Arkivverket

[#54486] Nøtt: Hvem var min tippoldefars foreldre


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Jens Halvorsen er min nøtt. Ble født 14/1-1828 i Aker og ble døpt 17/2-1828 samme sted. Han giftet seg rundt 1852 med Inger Marie Kristensdatter Haugen fra Enebakk (f. 17/2-1829).Hvem var hans foreldre og hvor kom de ifra?. Link til familien jfr FT 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenke til dåp i Aker, nr.41 LenkeMen her er det noe som ikke stemmer for det står: F. 14/1 og døpt 17/2 1828 i Aker. Foreldre Arbeidsmann Hans Olsen og kone Mathea Nielsdatter Galgeberg. Faddere: Karen Olsdt., Maren Hansdt., Ole Olsen, Hans Olsen og Christian Nielsen.Her var det ingen Halvor som far. Hvor har du fødseldatoen fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og her tror jeg dåpen til Jens er, nr.19 Lenke Ser ut til at foreldrene bodde på Lambertseter.Jens født 15/3 1829 og hjemmedåpen stadfestet i kirken 14/6 1829. Foreldre inderster Halvor Larsen og kone Anne Christiansdt. fra Lambergsæther eie. Faddere: konen Randi Johnsdt. fra Leret?, Berthe Marie Hansdt. fra Lambergsæther, Anne Marie Larsdt. ibid., Halvor Larsen ibid. og Ole Christophersen fra -unserud? eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Dette var spennende Berit. Jeg har brukt svært mange timer på leting rundt denne nøtta. Ser ut til at du har knekket den!!! Tusen takk for jobben, dette var moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Fant følgende par på Familysearch:Halvor Larsen 20 år (f. 1801) og Anne Kirstine Christiansdr 32 år (f. 1789) gift Aker, Vestre Aker den 12 Jun 1821.Kan dette være paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Frank og Berit Dette er sannsynligvis den rette Halvor Larsen: Folketellingen 1834 for Aker, Manglerud og Ekeberg : Husmann under Munkerud Halvor Larsen 33 år med kone og 4 barn. Side 4 av 10. Lenke: [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/gallerier/Aker_1834/Manntall_PDF/Manglerud_beboere_bilag_13.pdf>LenkeHer er vielsen. Det er den samme som på FS men det er ikke vestre Aker: Vielse 12 juni 1821. Ungkar Halvor Larsen 20 aar Lambergsetereie og pigen Anne Kristine Christiansdatter 32 aar paa Munkerud Nr 65. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Jan. Flott, da hadde nok Frank rett alikevel og jeg feil ang. Halvor og Anne Kirstine.Aker 1821, nr.65: ungkar Halvor Larsen, 20 år gl., Lambergsæter eie og piken Anne Kirstine Christiansdt. 32 år gl., eie Munkerud/Monkerud. Vitner Hans Aslaksen og Hans Johansen Lamgergsæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

I mitt forrige innlegg var det en Anne Kirstine Christiansd hos konens søsterdatter (Joensdatter): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f10224&gardpostnr=11&personpostnr=326&merk=326#ovre>Lenke . Finner også en Anne Kistine på samme alder hos sin mor Rønnaug Jonsdatter i Christiania/Hammers Borg. Kan hun være talt opp 2 ganger i FT? Her er nr. 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skulle ønske noen kunne tydet forlovelsen, særlig det siste avsnittet. Synes ordet barn og navnet på en mann står der.Jeg skal være litt mere forsiktig nå med å uttale meg. Men jeg kan ihvertfall si at du også må ta med alle Ane/Anne/Anna Christiansdt. også. Min erfaring er at de med dobbelt fornavn som oftest står bare oppført med et av dem, oftest det første av navnene.Det finnes bygdebok for Aurskog. Kanskje det står noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiIkke enkelt å lese dette, men prøver fra annen linje:, for at indtræde i Ægteskab med pigen Anne Kirstine Christiansd., 32 aar gl., i tjeneste paa Monkerud(?), derfor indestaar vi undertegnede som forlovere. - NB Pige .... 2 barn med en karl Johan Helgesen paa Monkerud(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Enig m Egil Theie (16) og her kommer tydningsforslag til de første setningene:En Intet Lovstridigt funden Ungkarl Halvor Larsen 20 aar, Lambergsæther Eie, for at indtræde ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tipper det står at NB Pigen paastaaes 2 barn med ....osvKanskje de to Forlover-herrene Aslaksen og Johansen som begge kom fra 'frierens' oppholdssted Lambergsæthereie ikke kjente noe særlig til pigens historie. Munkerud var tross alt et litt lenger borti der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Yepp! Nå ble det riktig! Pussig at dette bare er nevnt v forlovelsen og ikke ved vielsen? Ettersom hun 'har hatt' betyr det kanskje at de begge er døde? Eller 'bortsatt' på slik måte at hun ikke har noe mer med dem å gjøre? Feks adoptert bort? Burde vel absolutt vært nevt videre? Synd Minesterialbok for vielsen ikke finnes, bare KLOK. For alt fra Aker i dette tidsrom er vel skannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Her er vel Halvors dåp 23 august 1801. Foreldre er Lars Jensen Lambersæter Eie og Ingebor Olsdatter. Faddere er Mari Lambersetereie, Ingebor do, Lars Halvorsen og Ole Enden (?)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7683&idx_id=7683&uid=ny&idx_side=-160>LenkeHer er vielsen til Lars og Ingebor. De ble trolovet 28 mars 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å finne ut hvem Anne Kirstine var må man vel prøve å finne de 2 uekte barna hennes. Jeg har begynt å lete i Aker, men nå går det så tregt med bøkene at jeg får vente litt for å lete videre. Men hun kan jo like godt ha født dem i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kan dette være ett av barna, tro?Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo hospital, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), Fødte og døpte 1812, side 303. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7401&idx_id=7401&uid=ny&idx_side=-296>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFødt den 11te, døbt den 18de Maii. Pigen Anne Kirstine Christensdr af Aas Præstegield, lod, medens hun laae under Kuur paa ???s Sygehuus, døbe et uden Ægteskab avled Pigebarn, kaldet Haakine. Faderen angaves at være Ungkarl Johannes Helgesen Linnestad af samme Præstegjeld. Fadd: Ole Christophersen, Hans Jørgensen, Anne Marie Pedersdr og Marthe Christensdr.På Linnestad i Ås finnes i 1801 en Johan Hendrich Helgesen, 14 år: LenkeAnne Kirstine er det ikke så lett med, men det er en her som kan være aktuell, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Laila!Legger inn den lenken du savner til Anne Christine og Lisbeths dåp Mor:Maria Olsdatter.Far: dessverre ikke nevnt. Permanent sidelenke: Lenke Se nr 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.