Gå til innhold
Arkivverket

[#54487] Skrifttyding Gottlieb Heinrich Lüdersen Tromsø 1839


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Min tippoldefar Gottlieb Heinrich Lüdersen fra Tyskland/Preussen gifter seg den 2.oktober 1839 med Hanna Rebekka Hansdatter. Jeg finner to linker for dette ekteskapet og (to andre for hans ekteskap nr. 2 med Caroline Wilhelmine Bøhmer (11. aug 1854)Linken fra Ministerialprotollen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=185&uid=23062&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenkesynes grei å forstå. Men der er en del jeg er meget interessert i å få en second opinion på i Lysningsprotokollen - Lysning nr. 28

bilete3850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Kol. 3-4: født i Bremen (så følger noe uklart, vel sted i Bremen, her bør man være lokalkjenr!) ifølge attest (?) Pastor T?iglieb af 3/? 39. Konfirmeret den 25. april 1828. Det er nok hans konfirmasjon det gjelder. Siden Hanne er konfirmert i Sognet, står ikke hennes konfirmasjonsdag. Kol. 5: dette går på koppevaksinasjonen. Hun: Berglund (han går stadig igjen som vaksinatør på den tiden) 4/10 27. Han: her står det vel Sennem, og hun var jordmor i Tromsø. Jordmødrene ble jo mye brukt som vaksinatører. Står det så 34 eller 39? Jeg tror at det må stå 39 for Sennem var vel ikke virksom i 34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Kjære Alvin Andreassen ;-) Du er et unikum når det gjelder lokalkunnskap rundt mitt fødeområde. Takk skal du ha.Så gjenstår da et spørsmål: Har noen av bidragsyterne her lokalkunnskap i Bremen - så man kan finne ut hva 'ordet' betyr?Og så dukker det opp et nytt: Finnes det noen måte å finne hans foreldre når man vet at han ett eller annet sted i det gamle Preussen ble konfirmert den 25. april 1828?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Stedsnavnet er nok Vlotho, til tross for at dette er en selvstendig by. Men den er ikke langt fra Freie Hansestadt Bremen og lå kanskje under den i noen år. På bakgrunn av elvetrafikken ville det ikke vært unaturlig. På Internett finner du nok noen i området å kontakte. Vlotho ser til å ha en ikke heilt uinteressant historie, f.eks. med et laug for skippere i elvefart (Binnenfahrt).Pastorens navn er likeledes skrevet med V, Viglieb. Men det er sikkert feil for Wieglieb, ifølge treffene på Internett. (I Nord-Tyskland brukes nå pastor både om katolske og andre prester.)Attesten fra Wieglieb har dato 3.7.1839. Da må nesten datoen på attesten i Norge fra Marith Sannem være 6.9.1839. Tror ellers at den andre vaksinatøren het Bergend(ahl). Mvh, Tor L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk skal du ha, Tor L Larsen. Dette var meeeeget interessant. Du skjønner når jeg ser på kartet, så er dette stedet - Vlotho , vel så nær Hannover som Bremen.'Mitt hjerte har sagt meg' at hans forfedre må komme fra området rundt Hannover. Da har jeg tenkt Ilten, Klein og Gross Lobke - Årsaken til dette er at i dette området finnes det mange med liknende navn.Vi har f.eks. Johann Heinrich Conrad Lüders født 15.10.1766 i Klein Lobke. Hans kone kommer fra Bilm. Når hun blir enke, kan hun meget vel ha beveget seg nedover mot Vlotho. Eller min tippoldefar kan ha dratt dit for å gå i Bøkkerlære. (På den annen side brukes ikke disse navnene hyppig i Bremen)Mens jeg nå ser på kart, ser jeg at i dette området ligger Lüdersen. Er det sannsynlig at dette da ikke er et -sen navn av den typen vi har i Norge; men at eldstemann i denne linjen Hans Lüders (født ca 1630) stammer fra Lüdersen?Er klar over at jeg har beveget meg litt ut fra skrifttydning nå - og nærmer meg en oppfølger av overskriften. Og at spørmålet endres til: Hvilken Johann Heinrich Conrad Lüdersen er Gottliebs far? Kan det være den jeg angir fødselsdatoen på over?Legger ved et par kart i tilfelle noen skulle bli rammet av klarsyn ved å se disse --- eller sagt anderledes kunne komme med bidrag.Alle bidrag mottas med takkKjell

bilete3854.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Og ettersom jeg ikke fikk lastet to bilder samtidig.. oversikten over området. Det forrige med ring rundt Klein og Gross Lobke. Dette med ring rundt stedet han er konfirmert, Vlohto.

bilete3855.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.