Gå til innhold
Arkivverket

[#54492] min tippoldefar fra Bergen i 1888


Gjest Kristin Schjelderup Wedding
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Schjelderup Wedding

Emigrantar over Bergen frå Eivindvik kommune i 1888 den 18.april.( nr 622 ) Kristian Hansen er navnet hans. Han er påført Nordgulen som slektsnavn, men det er egentlig gårdsnavnet. Han er min tippoldefar, selvom han var ugift. Han etterlot min tippoldemor og deres to tvillingsønner i Norge. Han var født i 1869, og var da 19 år ved emigrasjonsdato. Han dukker først opp via Umbria (skip) ved New York den 7.august i 1893. Det står intet om hvilket skip eller agent han reiste med fra Norge. Er datoen for Emigrasjon den datoen dette ble invilget eller datoen vedkommede forlot landet ? 23 personer på de 18.april 1888 fra Bergen iallefall. Finner jeg noe sted en pasasjerliste fra Bergen til Hull eller Newcastle ? Lurer faktisk på om jeg skal regne med at han ble 5 år i England før han dro videre..Takker for vise ord fra noen med mer erfaring... jeg er helt fersk i dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er nok den dagen man hentet sine reisepapirer hos politiet som er innført i emigrantprotokollen for Bergen, men det gikk nok normalt ikke mange dagene fra man registrerte seg til man faktisk drog. Men vi vet at enkelte ombestemte seg, og slett ikke gikk om bord. Og det er mulig han reiste ut i 1888, for det er før Ellis Island-materialet forteller noe, og så kan han ha vært en tur til Norge, før han andre gang kom til USA i 1893?Vi har dessverre ikke passasjerlister Bergen-Hull/Newcastle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Schjelderup Wedding

Takk ;o) Det hører også med til historien at det kom brev til min oldemor at han hadde blitt drept av indianere i Amerika. Det er uvisst hvor lenge etter emigrasjon, men tidsaspektet har jeg ikke noe konkret informasjon om. Min neste utfordring har vært å finne ut om han stiftet familie der nede. Flere av disse amerikanske slektsforskersidene må man betale medlemskap for å få kikke gjennom orginaldokumentasjon. Har noen erfaring med disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.