Gå til innhold
Arkivverket

[#54495] Hans Nielsen Anker, født 1742 Frosta


Gjest Ruth-Marion Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth-Marion Andersen

Hans foreldre er Niels Hansen Anker og Kierstina Martinusdatter Heints.De skannede kirkebøker for Frosta, Nord-Trøndelag begynner i 1750.Finner man Frosta under andre prestegjeld/kirkebøker før den tid ?Er Heints et slektsnavn eller stedsnavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel heller ikke nødvendigvis Frosta som er opphavsstedet til H.N.Anker og/eller hans far Nils Anker (Selv om en FS-kilde antyder det.)To av barna ble født i Leksvik: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=dp17181765&gardpostnr=150&personpostnr=707&merk=707#ovre>Lenke og Lenke .I samme bygda er H.N.Anker forlover her Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth-Marion Andersen

Svar til Iver (5):Niels Hansen Anker var enten handelsmann eller embedsmann i Trondheim på den tiden.Han og kona fikk iallfall 2 sønner døpt i Trondheim, Domkirken:Niels, døpt 11 Nov 1748, begr. 5 Des 1748 Anders Steensen, døpt 19 Okt 1745Faddere: Embedsmenn, offiserer, madammer og jomfruer. Ingen ser ut til å være i nær familie.Flere barn finner jeg ikke der.Jeg har mer om etterkommerne dersom av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du vet hvilken gård de holdt til på der på Frosta, så kan jeg lete i bygdebøkene derfra for å se om jeg finner noe om dem der. Har du sett i scannet kirkebok om Hans kan være konfirmert på Frosta. Jeg så der for 1756 i går, men han ble vel konfirmert noe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth-Marion Andersen

Sønn av Hans Nielsen Anker og Helena Olsdatter Rode,Martinus ble født 1774 på Øvre Hernes, Frosta.Faddere fra gårdene Sundal, Aschlund og Island går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hernes er dessverre ikke i de bindene jeg har av Frostaboka, så det må være i bind 2 som jeg ikke har. Nå holder de jo på med utgivelser av flere Frostabøker, og det er vel kanskje håp om at det kommer ut en ny bok snart. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at jeg ikke fant Hans som konfirmant på Frosta 1756,1760 og 1761. Det er ikke ført konfirmanter mellom 1756 og 1760 såvidt jeg kan se, og neste konfirmantkull som er ført er i 1769. Kirkeboka er altså mangelfullt ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.