Gå til innhold
Arkivverket

[#54500] Anne Johannesdatter i Berg 1801


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Anne Johannesdatter og Søren Olsen giftet seg i Berg i Østfold i 1798.Lenke Han kom fra gården Lycke og hun fra gården Alsrød. Problemet er at jeg ikke finner Alsrød i 1801 tellingen. Jeg kan heller ikke finne noen av dem i FT 1801. Kan noen hjelpe, da jeg er på jakt etter deres aner.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Anne. Du har nok truffet blink vil jeg tro. Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke finner gården alsørd i FT 1801, men først i 1865. Uansett, mange takk for hjelpen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Gården er antagelig uteglemt. hvis du ser litt lenger ned på samme siden er det en Søren Olsen døpt 17.03.1771. De får datteren Maren i 1803 og da bor de på Alsrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Har akkurat oppdaget at de fikk en datter til i 1873 og hun het også Anne? De har også fått en sønn Daniel i 1776.De er også født på Alsrød. Har du noe forslag på hvor hun er i FT 1801, eller er gården utelatt i tellingen kanskje?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Gården Alsrød i Berg er trolig uteglemt i 1801 tellingen. Det er noen gårder i Berg som er utelatt. Det var eierskifte på gården omtrent samtidig, det kan ha noe med det å gjøre. Slik har det også vært i et annet tilfelle.Anne Johannesdtr som var datter av Johannes Magnussen (2) på Alsrød (Alfsrød/Ahlsrød) giftet seg med Søren Olsen Lÿcke. Det siste er ikke et gårdsnavn men et slektsnavn. Han er heller ikke å finne i tellingen, da er det trolig at de begge kan ha hatt opphold på gården Alsrød.Det står noe om denne gården i boka 'Kirker og kirkegods i Berg' av Ivar Sætrang. Disse som er nevnt her, er ikke tatt med der. Boka har ikke slektshistorie ved gårdene, bare eiere (og litt mer). Faren Johannes eide Alsrød, den gikk over til Siri Magnusdtr (søster?) i 1797 for 2000 rdl, denne handelen gikk tibake like etter. Johannes overlot gården i 1801 for 998 rdl til sønnen Emmanuel (trolig også eier av Nordre Torp). Etter den siste fulgte flere eiere.Du får søke etter slekten Lycke i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.