Gå til innhold
Arkivverket

[#54504] Tyding: 1714 Liktale


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

HeiEr det noen der ute som greier å tyde ferdig dette for meg?En eller annen har vært gjennom kirkeboka og oversatt datoene ser det ut som, så dette er 15 April 1714, Ørlandet... blef her ved hovedkirken holdt liigprædiken efer den ??? ??? og gud??? Madame Anna Anders datter Heiberg, af ??? ???? og fornemme ???? Mand Hr Hans Petters. Arentz Pastor til Stadsbøydens Præstegield.Betyr dette at Anna Heiberg var kone av Hans Pettersen Arentz? Etter hva jeg har notert tidligere var Hans Pettersen Arentz (1670-1720) gift 1698 med Susanne Schreuder, som døde 1742 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Her er lenke til siden: Lenke Det står: 'blef her ved hovedkirchen holt liig prædichen over dend hæder dydige og gud Elskende Madame Sl: Anna Anders datter Heiberg, af vell ærværdige og fornemme vell lærde mand hr. Hans Petters: Arentz Pastor till Stadsbøgdens Præstegield.'Det betyr at det var Hans Pettersen Arentz som holdt liktalen over Anna Andersdatter Heiberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hmm, jeg la ved et bilde men det ble tydeligvis ikke med.Takk for hjelpen, jeg fryktet nesten at det kunne være noe slikt. Mysteriet oppklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det var m.a.o. min tipp(4)oldefar som forrettet! Hans Petersøn Arentz var sogneprest i Stadsbygden 1696-1720,og ble også prost i Fosen (i 1718). Han foretok nok likevel bisettelsen i nabobygda fordi avdøde Anna Andersdatter Heiberg var prestefrue på stedet. Hennes mann mag. Reinholt Henriksen Rye hadde vært sogneprest på Ørlandet siden 1709, og står lengre nede på samme side i Lenke. Han døde 10. dager etter hustruens bisettelse, visstnok i Trondheim, og ble som det fremgår bisatt på Ørlandet 10. mai av samme prest, Arentz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.