Gå til innhold
Arkivverket

[#54510] Kari Johannesdatter f 1834 på Linstad,dpt1.6. Død ?


Gjest Marit Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sørlie

Jeg søker flere opplysninger om Kari. Hun giftet seg 21.4.1868 med Arne Jensen Pannerud. Hun skal ha vært datter av Johannes Iversen og Kari Joensdatter.Kari og mannen bodde i Pannerud,Jaren/Gran. Arne døde 1922, og Kari skal muligens være død etter 1926, men jeg har ikke funnet dødsdata på henne.Håper noen kan hjelpe meg? Mvh. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jada Marit .. )))Arne Pannerud døde som du korrekt påpeker 1922; 18.02. Bgr. 01.03. Arne oppnådde aldri selveierstaus, men er omtalt som husmann i Pannerud u. nedre Gjefsen (nåv. g.nr. 156/1 i Gran) også ved sin bortgang. Hustruen Anne Pannerud døde s.s. 19.12.1928. Bgr. 24.12. Hun døde angivelig av kreft i magen. Arne og Anne Panneruds gravsted er nå slettet.Kari Johannesdtr. var f. i Breigutua (nåv. g.nr. 170/9) u Lindstad i Gran 26.05.1834, og altså datter av husmann Johannes Iversen og hustru Kari Johnsdtr. (viet 11.05.1816)Kari Johannesdtr. og Arne Jensens første barn Kari blir født utenfor ekteskap 1865 hos barnemorens foreldre i Breigutua, hvor foreldrene er bosatt inntil deres vielse 21.04.1868. Arne henvises til som inderst og vegarbeider. I forbindelse med at parets andre barn Randi, også født utenfor ekteskap i Breigutua, blir døpt 1867 bemerker presten at Arne Jensen er ukonfirmert. Dette forhold må imidlertid altså ha vært brakt i orden innen våren 1868. Arne og Kari ble husmannsfolk i Pannerud fra 1869 av, og altså for resten av sine liv.Arne Jensen var født i Folldal 05.04.1835. Oppgitt fødested er ved en anledning Morken, forøvrig Eriksrud. Uten at jeg har konsultert kirkeboka for såvidt angår innførselen knyttet til Arnes dåp, ser det ikke umiddelbart ut som om han er beslektet med oppsitterne på gårdene nordre eller søndre Eriksrud i Folldal på det aktuelle tidspunktet. Ei heller med oppsitteren på Morken.Arne melder innflytting til Helmenbakken i Gran 14.02.1867; altså nær to år senere enn det kan konstateres han var bosatt i herredet. Det forefinnes heller ingen indikasjon på at Arne faktisk har vært bosatt i Helmenbakken. Hans medbrakte presteattest dat. Lesja (øvre Folldal var en del av Lesja herred inntil 1861) 17.08.1864 angir åpenbart et mer korrekt flyttetidspunkt, sammenholdt med at vi altså vet han var vel etablert i Gran innen utgangen av samme år.Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei Kjell. Takk for hjelpa :) Arne kom fra Marken (Morka),en husmannsplass under Eriksrud. Hans far,Jens Hansson, var første bruker av Marken. Garden er fortsatt i familiens eie,er restaurert og godt tatt vare på. Arne hadde også en 'uækte' sønn før han kom hit til bygda. Ole f. 1863,Vang i Valdres, med mor Marit Nilsdatter Stølen. Mvh. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Interessant .. :-)) Så Arne var altså fra Morka .. jeg legger til grunn at du har besøkt stedet .. ? Han må jo forøvrig ha vært er relativt ''fyrrig'' størrelse .. jeg var ikke oppmerksom på den uekte fødselen i Vang .. .. Fra Valdres ser han imidlertid ut for å ha returnert til Folldal før sin endelige avreise til Hadeland, kfr. medbrakt presteattest.Er dette av dine slektninger .. og innehar du fotografi av Arne og/eller Kari .. .. ??Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Hei igjen. Ja Arne er min tipp oldefar. Jeg har søkt etter bilder av dem,regnet kanskje med at det fantes noe fra bygginga av Solheim skole,men har ikke hatt hellet med meg. Ja jeg har vært i Folldal og besøkt slekta,veldig hyggelig! Er du i samme slekt? Ta gjerne kontakt med meg på annan adr : maimys@hotmail.com Regner med at du er mer erfaren i dette med slektsgransking og sitter med mange opplysninger jeg har lyst på ?! Jeg har en del, men er tørst på alt som har med disse å gjøre. Mvh. Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Neida Marit :-))Jeg har slett ingen tilknytning til noen av disse personene .. men ikke desto mindre er det litt spennende å være med ''på leit'' .. for på den måten stadig å få vite noe nytt om deler av egen bygds personalhistorie .. :-))Jeg sender deg en mail.Mvh: Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.