Gå til innhold
Arkivverket

[#54511] Kjenner noen til Johan F. Svendsens bohhandel i Trondheim (1. del av 1900-t.)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har i en annen tråd prøvd å følge sporene etter en fjern slektning som flyttet fra Lønstrup i Nord-Jylland til Trondheim en gang mellom 1903 og 1909. Han etablerte en bokhandel i sentrum av byen ca. 1909/10, og fra 1913 lå den i Nordre gate 9.Er det noen som kjenner til denne bokhandelen?Når jeg nå starter en ny tråd, er det fordi jeg altså har lokalisert ham i Trondheim - og ønsker innspill fra lokalkjente. Den andre tråden (egentlig en lang enetale) - med flere opplysninger - er her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I den tillenkede debatten (se innlegg 1) nærmer vi oss nålevende mennesker, selv om det er åpne, offentlig tilgjengelige kilder som er brukt. Dermed blir det nok litt sensitivt å gå videre på det.Jeg er imidlertid fremdeles interessert i mulige opplysninger om Johan F. Svendsens Bok-, Papir-, Kunst & Musikkhandel i Nordre gate 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

På hjemmesiden til Britannia Hotell i Trondheim (www.britannia.no) fant jeg følgende avsnitt vedrørende hotellets historie:1911: P. A. Claussen kvitter seg også med den tilstøtende eiendom, Nordre gate 9, for 125.000 kroner. Der har han en tid drevet en av tidens mange populære avholdskafeer.Her er vel kanskje grunnen til at Johan F. Svendsen rett etter etablerte sin bokhandel der. Et attraktivt lokale en av byens sentrale handlegater var blitt ledig.Jeg legger inn et bilde av Nordre gate 9, slik eiendommen ser ut i dag:

bilete3857.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden lenken til forrige innlegg ser ut til å være ganske ustabil, legger jeg inn Munkholmen-kortet her.Billedtekst: Munkholmen - Trondhjem. Johan F. Svendsen, Trondhjem. Stemplet Munkholmen 11. juli 1919.

bilete3862.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Veldig artig! Her får vi jo også dokumentert at Johan F. Svendsen, i tillegg til å ha drevet bokhandel (samt kunst- og musikkhandel), også har vært en habil fotograf. Kanskje han hadde fått opplæring av svigermora (Kirstine Lund), som jo var profesjonell fotograf i Hjørring og Lønstrup. Hun ble for øvrig svært gammel (død i 1948).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.