Gå til innhold
Arkivverket

[#54515] Christen Olsen Sæves plass, Rakkestad


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

Debatt 54159 de siste dagene om Sæves i Rakkestad har inspirert meg til å ta frem igjen en gammel nøtt, nemlig hvem som kan ha vært foreldrene til Christen Olsen som bodde på Sæves plass i Rakkestad fra slutten av 1700-tallet.I boka 'Varteig - en liten bygds historie' står det på side 501 nevnt at Ole Brynildsen Knatterød (i Varteig/Tune) blant annet hadde sønnen Christen, gift med Dorthea Tarvaldsdatter Seves i Rakkestad (bygdeboka oppgir ingen kilder for dette).Jeg finner Soldat Christen Olsen Knatteruds vielse med Dorthe Tarvardsdatter Seves plads den 29. desember 1795 i Rakkestad kirkebøker.Familien er også å finne på Sæves i folketellingen fra 1801: LenkeDet er godt dokumenter at familien så flytter fra Sæves til Vestre Berger i Eidsberg, deretter til Langbråten i Eidsberg. Christen Olsens kone Dorthe dør i 1824, og i 1830 gifter han seg på nytt med Inger Maria Olsdatter.Så langt alt vel.Problemet er imidlertid at ved Christen Olsen og Inger Marias vielse 30.12.1830 i Rakkestad står det oppgitt i kirkeboken at Christens far het Ole Christensen - og ikke Ole Brynildsen. Dessuten står det oppgitt at Christen ble født på Brekke=Bruget (noe som jeg antar er sagbruket under gården Brekke i Rakkestad) og ikke på Knatterød.Alt tyder på at det er den samme Christen Olsen, tidligere gift med Dorthe Tarvardsdatter Sæves pl, som gifter seg på nytt i 1830.Som det fremgår i innlegg 6 i debatt 29223 døde Ole Brynildsen Knatterød, som altså i følge Varteig-boka skal være Christens far, allerede i 1761. I følge FT i 1801, vielsen i 1830 og hans begravelse i 1853 skal imidlertid Christen være født mellom år 1771 og 1778.Ole Brynildsen Knatterøds enke Ambjørg Larsdatter giftet seg på nytt med Guttorm Pedersen i 1767, og fikk et par barn før de døde i 1784/83. Hvis vår mann Christen skulle vært et barn av dette ekteskapet burde han vel ikke hete Olsen?I tillegg så finner jeg heller ikke (med alle forbehold) noen Christen Olsen fra Knatterød døpt i de aktuelle tidsrommene i kirkebøkene fra Tune. Hvis han virkelig skulle være Ole Brynildsens sønn, burde han vel kunne gjenfinnes der?Når det er sagt så finner jeg heller ingen Christen Olsen født på Brekke i Rakkestad med Ole Christensen som far i disse tidsrommene - noe som gjør det hele enda mer mystisk.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut mer om Christen Olsens opphav?Er det noen som vet hvilken kilde Varteig-boka baserer seg på når det hevdes at Christen Olsen var sønn av Ole Brynildsen Knatterød? Hvis kilden stammer fra skiftet etter Ole Brynildsen eller hans nærmeste, er det noen som har tilgang på dette?Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Håkon Jeg har lett litt etter din Christen Olsen enkemann på 54 år 1830 født ved brekke sag Far Ole Christensen. Jeg fant 1.kandidat i Rakkestad Døpt begynnelsen 1777 foreldre Cristen Olsen g. anne Hasdatter Elnes. !801 var en Christen Olsen 24 år g.m Ragnhild Hansdatter på Elnes.Hvis dette er din slekt, så har jeg opplysninger om slekten bakover noen ledd på Anne Hansdatter Elnes. Kanskje bodde de på Brekke . Ved skifte 1783 var hun g.m Mathias Jonsen VelundHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for det, KjerstiDet er nok ikke min Christen Olsen som bor sammen med Ragnhild Hansdatter på Elnæs i 1801. For på denne tiden bor min Christen Olsen på Sæves plass sammen med sin kone Dorthe: LenkeDin Christen Olsen ble viet i Rakkestad den 29.03.1800 med Ragnhild Hansdatter. Han er da oppført som Christen Olsen Elnæs, mens hun er oppført som bosatt på Tolfsbye. På denne tiden hadde min Christen Olsen allerede vært gift i 5 år med Dorthe Tarvardsdatter (de var gift frem til 1824 da Dorthe døde).Angående Christen Olsen f. 1777 med foreldre Ole Christensen Elnæs og Anne Hansdatter: Ja, det er kanskje en ørliten mulighet for at dette er min mann, men det virker vel mer sannsynlig at dette er din Christen Olsen.For å komme videre er kanskje den beste enden å begynne i å finne ut hvilken kilde Varteig-boka baserer seg på når det hevdes at min Christen Olsen var sønn av Ole Brynildsen Knatterød.Er det noen som vet om det finnes noe skifte etter Ole Brynildsen Knatterød? Han ble gravlagt i Varteig/Tune den 07.06.1761.En hypotese kan f.eks. være at Christen Olsen er nevnt i skiftet fordi han var ekte eller uekte BARNEBARN av Ole Brynildsen - og at Varteig-boka-forfatterne har misforstått dette og trodd at han var sønn.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hmmm ... ser nå at skifteprotokollene for Tune begynner så seint som i 1772. Kanskje er da den mest sannsynlige kilden et evt. skifte etter Ole Brynildsens andre kone Ambjørg Larsdatter som døde i 1784.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.