Gå til innhold
Arkivverket

[#54516] Tarvard Trulsen Sæves plass Rakkestad/Torper Eidsberg


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

Debatten 54159 de siste dagene tar opp navnet Skjøller fra Sæves i Rakkestad. Her kommer et spørsmål om et annet uvanlig navn fra denne gården:Tarvard Trulsen dør på Sæves plass i Rakkestad, gravlagt ved Os kirke 6. januar 1799: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7&idx_id=7&uid=ny&idx_side=-190>LenkeHan er oppført med flere varianter av navnet sitt i ulike kilder (bl.a. Tarval, Halvor), men fordi datteren Dorthe i alle kilder konsekvent blir omtalt som 'Tarvardsdatter' er det vel en mulighet for at han faktisk het og ble kalt 'Tarvard'. Datteren Dorthe er for øvrig den eneste Tarvardsdatter som er å finne ved FT 1801 (i Sørum i Akershus er ved FT 1801 en annen familie der navnet Tarvard blir brukt, men de har nok ikke noe å gjøre med slekten på Sæves plass).Spørsmål 1 er: Er det noen som vet noe om hvor navnet Tarvard stammer fra, hvilket navn det evt. er en variant av?Som nevnt befinner Tarvard Trulsen seg på Sæves plass på slutten av 1700-tallet. Den første kilden jeg har om ham er fra Eidsberg, fra hans vielse med Goro Svendsdatter den 13.07.1774 (vielse nr. 10 på venstre side): LenkeTarvard bodde trolig ved vielsen på Torper i Hærland i Eidsberg. Samme år flyttet de til Fundingsrud i Eidsberg der de fikk datteren Dorthe i 1778 (se også debatt 54515 der jeg etterspør opphavet til Dorthes mann Christen Olsen).Etter muligens å ha bodde kort tid på plassen Smedås i Eidsberg endte de opp på Sæves plass i Rakkestad. Her er Goro oppført som enke ved FT 1801: LenkeSpørsmål 2 er: Er det noen som vet noe om opphavet til Tarvard Trulsen og kona Goro Svendsdatter?Jeg har en mistanke om at Tarvard kan være sønn av soldat Truls Thorersen Baggetorp som 13. juni 1745 blir trolovet og to dager senere viet med Ingri Pedersdatter fra Søndre Torper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.