Gå til innhold
Arkivverket

[#54517] Ingeborg Bertine Bertelsdatter Skjold


Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei dette innlegget har vert oppe inn før på nr 22434 og 43778 Har da funnet ut at hun var født 14.12.1880 Fana,Birkeland Bergen og døpt 02.01.1881 Birkeland konfirmert 19.04.1896. Hennes foreldre var Ungpike Ingeborg Larsdatter f.1858 Birkeland og unkar og smed Bertel Østensen f.1855 Eivindvig. og har kikket på folketellinger for 1865 for Eivindvig.Der finner jeg at Bertels foreldre var Østen Ellingsen f.1817 og Sylvei Andersdatter f 1816 begge i Eivindvig prestegjeld. der går det og frem at Østens far er Elling Østensen f.1787 Eivindvigog Ingeborg Larsdatters foreldre Lars Olsen f 1829 Haus Sokn og Marthe Gregoriusdatter f 1829 Aase sokn det går og frem at Lars far er Ole Monsen f.1790 haus prestegjeld.og det jeg nå lurer på er det noen som vet om det er mulig og følge disse i evt bygdebøker for Bergen eller er det kun folketellinger og kirkebøkene ej må bruke,???for synes det vert vanskelig og tyde skriftene i kirkebøkene da en er komt til ca 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei ja det kan kansje ver at det er han men jg vet ikke helt om jegleser folketellinga rikitg?er det Martha Knutsdatter som er Ellings kone?Men her står det at Østen ellingsson kone er Birthe Christensdatter? for i golketellinga for 1865 Eivindvig står det ei Sylvei Andersdatter?Så jeg vart litt rådvill nå er det noen som kan hjelpe mej her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Litt info for å holde kontroll. Da det er de samme navna som går igjen og det er lett å sjå seg blind.Her blir Bertil født. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sogndaap&gardpostnr=86549&merk=86549#ovre>LenkeHer skulle da faren Østen Ellingsen være født LenkeHer blir foreldre til Østen gift, som som du ser der er han fra Nordahl som Kjellaug viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Nei nå tulla jeg,det er jo henne som står i folketellinga !Nei,det er nok som Oddvar skrev,man går i surr med alle disse Østen og Elling.Selvfølgelig kunne ikke den Østen i 1865 være samme som den som er gift med Brithe i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Heijeg vart i allefall litt klokere nå,så tusen takk for hjelpen Men da var det slik og forstå at Østen Ellingsson i folketellinga for 1802 vart gift for andre gang med Birte Christesdatter?? og at de fikk 4 barn? uff mye og surre seg bort i med så mange like navn. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sölvi levde i beste velgående i 1865: LenkeTror kansje det er en idé å sette det hele opp litt:1. Elling Östensen f. ca 18522. Östen Ellingsen f. 18183. Sölvi Andersdtr f. 18164. Elling Östensen Kjellevold/Norddal f; ca 17875. Synneve Gievelsdtr Kileby6. Anders ?7. ?8. Östen Ellingsen Nordal f. ca 17639. Brithe Christensdtr f. ca 175616. Elling Östensen Norddal f. ca 172917. Marthe Knudsdtr f. ca 1731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Osten Ellinsen Kjellevoll og Sölvie Andersdtr Myhre gift 6 januar 1848: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 20 (1837-1847), Ekteviede 1847, side 237. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11452&idx_id=11452&uid=ny&idx_side=-236>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

ja tekk ej forsto at Bertel sakl ver på nr 1 men nr 6 og 7 er det Sølvies foreldre? eller roter ej det til nå? Synd det vert vanskelig da ej kjem borti fylker ej ikke kjenner så godt til. Men tusen takk for at dere alle hjelper til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På Myre finner vi en Endre Gregoriussen med kone Guri Knutsdtr i ft 1801, de kan muligens være foreldra til Anders Endresson Myre som er far til Sölvi Andersdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=f11411&gardpostnr=29&personpostnr=463#nedre>LenkeJeg tipper på det er Ander Endreson som er tjener på Navdal og 17 år i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

takker enda en gang,Jeg lurer på hvordan søker dere etter allle disse lenkene ? Det er bergen det vet ej men syns det er vanskelig og finne fylker.Men jeg har mye og lære enda forstår jeg..:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter Anders Endressön Myre seg med Brithe pedersdt Tvedt 16 juli 1810: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 17 (1809-1825), Ekteviede 1810, side 31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11449&idx_id=11449&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sölvi er nr 50 högre side i kirkeboka: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Fødte og døpte 1817, side 18. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11450&idx_id=11450&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke: LenkePeder nr 57, han og Sölvi var tvillinger: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Fødte og døpte 1817, side 19. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Brithe Pedersdtr Tvedt f. august 1774 (siste nederst til venstre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1774, side 172. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, det stod at han hadde vært gift för, men likevel stod det fælles barn!!Joda han ble gift 4. juli 1774 med Martha Hansdtr, det er nok hun som er mor til Brithe og de andre barna. Har ikke tid å sjekke i kirkeboka nå: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Marthe Hansdtr var fra Rutledal (6. handling högre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1774, side 171. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-172>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Takk skal da ha Kjellaug jeg har fått vite mye mer enn ej trodde ej skulle få vite. Tusen takk så mye iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei igjenHvor du finner allle disse lenkene henn og hvordan vet du ka fylker og slikt? jeg har aldrri fått til og finne ut noe om forfedre som kjem frå Bergen.da jeg sikkert ikke er kjent der og vet kor jeg skal leite. Så jeg er imponert over dere som finner frem så mye,må igjen si at jeg har veldig mye og lære iallefall da det gjelder og lete meg frem på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.