Gå til innhold
Arkivverket

[#54522] Johannes Gulliksen Fagernes (Feiring) g. 14/12 1800 m. Maria Eriksdt. glasverket


Gjest Inger-Lise Hoel-Knai
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Hoel-Knai

Jeg har funnet disse igjen i 1801-tellingen for Hurdal. Første barnefødsel jeg finner er, Johan Friderich født 1/1 1804. Kan ikke finne han under konfirmerte i Hurdal. Kan de ha flyttet til et annet glasverk? Anne Marie Johannesdt. Nymoen får et barn utenfor ekteskap i 1841, Marte Katrine Kristoffersen, Nymoen. Barnefar: Kristoffer Gulbrandsdt. Ødemarkseie. Kan denne Anne Marie Johannesdt. være datter av Johannes Gulliksen. Jeg finner at Johannes Gulliksen får en datter, Marte Marie 1801. Men morens navn er Maria Gulbrandsdt. Kan han ha fått henne med en annen eller er dette feil person? Og når døde Johannes Gulliksen? Jeg er glad for all hjelp! Inger-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Johannes Gulliksen blir kalt Fagernes ved giftermålet. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106020294.jpg>LenkeI folketellingen for 1801 bor de på Opperud og er nygift uten barn: LenkeJeg finner bare de 2 barna du nevner:Marthe Marie med fadderne: Lars Erikson Knai, William ???, Johannes Jochumsen, Maria Gulliksdtr. Knai, Anne Margrethe ??? og mod. Maria Gulbrandsdtr. introdusert: LenkeJohan Friedrich med fadderne: Iver Hammeren, Ole Strømmen, Lars Knai, Maria Knai, Kari Kntsdtr. og mod. Maria Eriksdtr. introdusert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Hoel-Knai

I Feiring bygdebok IV s.180 under Rundholt Fagernes finner jeg Johannes Gulliksen Fagernes. Han er sønn fra første ekteskap til Gullik Johansen Fagernes død 1796.Jeg har funnet en Anne Kirstine Johannesdt f.29/11 1807. Fant henne under indflyttede til Hurdal fra Gjøvik glasverk. Hva tror du?Tror du denne Marte Marie Johannesdt f. 1801, er identisk med Anne Marie Johannesdt. Nymoen som får barn med Kristoffer Guldbransen Ødemarkseie i 1841? Kan Maria Eriksdt blitt til Maria Guldbrandsdt? Johannes Gulliksen var forholdsvis nygift og det står i alle fall ikke at dette barnet Marte Maria er uekte og den godeste Johannes Gulliksen hadde vel ikke to koner? Takk for kjapt svar, men jeg er fremdeles usikker på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Det ser ut som om Johannes Gulliksen og Anne Maria Eriksdatter først flyttet til Giøvigs glassverk i Vardal og derfra til glassverket på Biri.I Vardal fikk de sønnene Johannes f. 1814 og Gunder f. 1817. Jeg tor også at Even f. 1810 hører med til denne familien selv om moren ved dåpen er kalt Mari Olsdatter. Eldste sønn, Johan Fredrik, er konfirmert i Vardal i 1818. De tre yngre sønnene er alle konfirmert på Biri, henholdsvis 1825, 1830 og 1832.Johannes Gulliksen ble begravet på Biri i 1834.Den Anne Kirstine Johannesdatter som du har funnet innflyttet til Hurdal fra Giøvigs glassverk, var datter til glassverkssmeden Johannes Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg fant Marthe Maria konfirmert i Vardal i 1816. Jeg tror i hvert fall at det må være henne. Ved konfirmasjonen er det notert at hun var født 29.3.1801, at faren het Johannes og at han arbeidet ved Giøvigs Wærk. Det kan altså se ut som om hun var datter av Johannes Gulliksen som var gift med Anne Maria Eriksdatter. Kanskje er morens navn feilskrevet ved dåpen.Hun kan imidlertid ikke være identisk med den Anne Marie Johannesdatter Nymoen som du leter etter. Marthe Maria giftet seg på Biri 1827 med glassblåseren Sigfrid Ledel. Du kan finne henne på Biri Glassverk ved folketellinga i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Hoel-Knai

Takk for god hjelp! Da må jeg gå ut fra at Johannes Gulliksen Fagernes og Maria Eriksdt. ikke er foreldre til Anne Marie Johannesdt. Nymoen som får et barn utenfor ekteskap med Kristoffer Guldbrandsen Ødemarkseie i 1841. Men hvem er hun da? Takk igjen for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Hoel-Knai

Takk til deg Anne! Jeg tror jeg har sett meg helt blind på JOhannes Gulliksen. Jeg tror jeg har gått igjennom kirkefilmen både forlengs og baklengs flere ganger. Tusen takk for at du fikk meg på riktig spor igjen. Mvh. Inger-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Hoel-Knai

Hei Trond! Jeg skal ta kontakt med henne du har henvist til på lenken. Det stemmer at Marte Katrine Kristofferdt. Nymoen 1841-1924 er født utenfor ekteskap. Jeg hadde rotet meg helt bort ved å stirre meg blind på Johannes Gulliksen Fagernes som far,men det er Johannes Ulrichsen Bundli. og Berte Larsdt. som er foreldrene til Anne Marie Johannesd. f. 31. juli 1820.Ved dåpen hennes bor de på Bundli. Takker for all hjelp.Inger-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.