Gå til innhold
Arkivverket

[#54524] Familie til Styrmann Hans Hanson Holm, f. ca 1740 Brevik alt Larvik


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Styrmann Hans Hanson Holm var gift med Else Alette Dorothea Bøckman f 1741, død 12 April 1812 i Larvik. Jeg trenger hjelp til å finne foreldre og familien videre bakover til mannen Hans. Det har vært mye debatt rundt de samme personer og deres familier, ref 54248 på dette forum, men det er nu så mange innlegg og så mye er på plass at det som nu trengs er hjelp fra 'de gode hjelpere' der ute til å kunne føre denne personen Hans Hanson Holms familietilnytning videre bakover i tid.Debattforumet har gitt meg mye støtte, og gode opplysninger tidligere og jeg håper på fortsatt hjelp fra noen der ute.MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Distreff har følgende opplysninger om Hans Hansen Holm f. 1735, brevik g.m. Else AletteDorothea Arentsdatter Bøckman:Hans var sønn av Hans Holm , Brevik og hustru Catharine Elisabeth Schierwen , d. 1770 Brevik.( Dette må sikkert sjekkes i kirkebøker, Brevik)Mulig du kan få hjelp her i kilder: LenkeKan hende lurt om du kontakter lokale slektshistorielag i området. Biblioteket i Stathelle har bra lokalhistorisk avdeling. Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant dessverre lite om slekter i Brevik på vårt lokale bibliotek i dag.I Larvik Byes historie var vant en god del om Schjervenslekt. Ole Lauritzen Schjerven nevnt s. 208. Pluss s. 646 . Else Olsdatter Schjerven datter av Ole Lauritzen Scherven og Inger Schurman. Else g. m Johan Marchussen Bøchman .Jeg har svart deg også i ditt andre tema om Bøchmanslekt.Håper noen kjenner til Hans Hanson Holms aner og liv i Brevik?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en liten titt på disse barndåpene i Brevik:Her er mye Holm på listene. Det er også en Hans dpt 1765 sønn av en seilmaker Ole Hansen Holm og Birthe Marie Giertsdatter Tiested. LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ja, denne har vi sett på før og jeg tror at dette er broren til min Hans Hanson Holm som døper sin sønn etter navnet til broren. Chatrine Elisabet Schierwen er Gudmor og hun er antagelig bestemor til barnet. Så langt så tror jeg at Hans Hanson Holm er sønn av Hans (Fredrichson) Holm og hustru Elisabeth Chatrine Schierwen. Hvem som er foreldre til disse to er spm ? Videre dukker spm om foreldre til Marcus Ahrentsen også opp. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Har vært vekk fra nettet en stund, men håper nu å bringe debatten om Holmene tilbake i lyset, for å finne linjene videre bakover. Alle ideer er velkommene.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Erling Haugland

I min søken på nettet fant jeg følgende på Gjallarhorn:' Søker herkomst til Kapt lt Even Fredrikssønn Holm, som var eier og bruker av Berger i Strøm fra ca 1700. Han var samtidig borger av Holmestrand. I 1713 kjøpte han Eik, senere også Engeland. Overdro Berger 1717 til sin svigersønn Bent Jacobsen Myre (av Selvikslekten i Sande) g m Maria Evensdatter Holm. Som enkemann ble han ca 1700 g m Ingeborg Torsdatter Rødby (Hurum). Han døde 1734 ca 63 år gammel. Jeg søker også hans første kones navn og foreldre: Følgende barn er kjent: Inger, Maria (se ovenfor), Nils 1720 m Live Hansdatter (Heggen i Røyken), Friedrich, Maren, Antonette og Birthe g 1717 Gunder Jenssøn Zahn (Sand i Strøm). Jeg har funnet hans bror kapt ltn Fredrich Fredrichssønn Holm, bosatt i Holmestrand f ca 1670, død 1716, skifte 1721, i Hans Mayts sjøtjeneste i Pommern, begravet der, gift med Margrethe Hansdatter Bacher, Holmestrand. To sønner er kjent 1. Kjøpmann Fridrich Fredrichssønn Holm, (Tranberggården) f ca 1696 2. Hans Fridrichssønn Holm (eller Holme) f 1701, g m Cathrine Elisabeth.'Dette skulle gi svaret på hvem som var Hans Fredrichssønn Holms foreldre, nu er spm om noen kan ta dette videre derfra. Hvem var foreldre til Kapt lt Friedrich Fredrichssønn Holm og hans kone Margrethe Hansdatter Bacher. Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å holde debatten varm legger jeg inn denne kilden som nevner opphavet til en Even Fredriksøn her: LenkeDenne vel noe usikre opplysning, vet jeg ikke om det er mulig å finne i digitale kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å finne noe om Ingeborg Torsdatter Rødbye, men så langt tilbake går ikke digitale kirkebøker, dessverre.Lurer på om dette kan være en slektning av Ingeborg , muligens en bror som gifter seg i Hurum her?Gårdsnavnet er skrevet litt forskjellig ser jeg. Fra Rødbye til Røby/ Rødby .LenkeHar dessverre ikke noen bygdebøker fra dette området, så jeg håper noen fra lokalmiljøet kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Når det gjelder disse folkene så er de ikke lette å få tak på. Ville tro at kona til Hans Friedrich kommer fra Backer familien i Holmestrand, og det er spm om ikke Hans Simensen Backer, som kom fra Danzig til Holmestrand og slo seg ned der som Trelasthandler er opphavsmannen. Spm er om han er faren til Hans sin kone. Ellers ville jeg tro at disse Backer damene. Agahthe B G og søsteren malerinnen er fra samme familie. Mulig en kan komme noe videre derfra, også. Ellers er jeg i skattelistene fra Holmestrand at det er nevnt både Fredrich Fredricssønn og Hans Fredrichsønn der, men uten Holm. Kan de ha tatt Holm el event Holme fra det faktum at de hadde sitt opphav i Holmestrand ? Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne siden med gravminner finner du litt om Agathe Ursula Backer Grøndahl og søstrene Inga og Harriet. LenkeHer er mye stoff om personer gravlagt på disse æreskirkegårdene. Litt mer lesestoff i Julen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ja, Backer folket tror jeg det skal være mulig å følge bakover, men disse Fredrichssønnene er verre. Før el siden så faller de vel også på plass, sammen med Ole Eenersen Glop.Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg lurer på om denne Even Holm Fredrichen døpt i Hurum kan være en etterkommer av Even Fredrikssøn Holm , Kapteinen som brukte Berger?LenkeSe innlegg nr. 12 . Om du klikker på Family Group der finner du disse barn av Fredrich Bentsen og Ingeborg Nilsdatter:1. Even Holm Fredrichen f. 1749, Berger , Strømmen, Hurum, Buskerud.2. Niels Fredrichen f. 1752 , Berger.......3. Hans Fredrichen f. 1754 , Myre , Strømmen, ...4. Frederich Frederichen f. 1757. Myre...5. Berte Marie Fredrichdatter f. 1759 Myre...6. Bendt Fredrichen f. 1761 , Myre...7. Christian Fredrichen . f. 1763. Myre...8. Ingeborg Elizabeth Fredrichdatter, f. 1765 Myre ..Barnas dåp med faddere kan du nok finne i digitale kilder her under Hurum Buskerud.Her var mye navnlikhet, så det må da vel være etterkommere av kaptein Even Fr. fra ditt innlegg nr 11?Om noen har gårdshistorie fra Berger og Myre i Hurum, håper jeg det kan være mulig å følge denne slekta bakover.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Du har nok rett. Det passer jo med at Even overdro gården Berger til svigersønnen, som het Myre, og de forskjellige barn m m er nok oppkalt etter slektningene. Det er tydlig at Fredrich og Fredrichssønn går igjen i navnbruk. Stamfaren, i hvertfall i det første leddet, har nok vært en Fredrich. Jeg tror at dette med Holm er tatt senere, ref hva jeg sa i mitt inlegg nr 15. Det er nok de samme folkene, og der er ingen ting sagt om Holm.Det er verre å finne noe som leder videre til vår venn Ole E Glop. Der er det ingen tråder så langt. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det høres logisk ut med Berger og Myre. Det finnes jo Holm-gårder flere steder, så hvor dette navnet skriver seg fra er ikke godt å si.Mener jeg har sett teorier om at slekta kan stamme fra Holm i Hedrum, men vet ikke om jeg finner igjen dette:Eneste Ole Enersen jeg har funnet til nå er denne karen: Lenke Har ikke funnet noe om Glop og opprinnelsen til det navnet. Skal fortsette med litt søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Fredrick Fredrichen på Myre her fra digitale kilder: LenkeEr fortsatt usikker på om det kan være rett person? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.