Gå til innhold
Arkivverket

[#54524] Familie til Styrmann Hans Hanson Holm, f. ca 1740 Brevik alt Larvik


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er en rekke med barn dom er døpt fra Holm i Hurum i disse kildene, men vet ikke om det er derfra navnet skriver seg?LenkeMulig det finnes gamle utflytterlister?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Inlegg 25 kan tyde på at det er en forbindelse her mot Holm. Det er også intr med det siste innlegget ditt og gården Holm. Kanskje det kan la seg gjøre å komme videre herfra. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Får håpe at noen lokale slektshistorikere kan hjelpe med oppslag i gamle kilder om Holm og Myre i Hurum.Ser at navnet Hans går igjen flere steder ved dødsfall. En hustru av Hans Holm og en del barn er nevnt i denne kilden: LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mente selvfølgelig Hurum og ikke Hedrum, beklager! Har forøvrig vært innom mitt lokalbibliotek i Sandefjord i dag, og fant en bok med en del interessante opplysninger: Strøms historie . 1. bind. av Sigfred L. Eier. 1951. Her står også en del om Hurum, og jeg kommer tilbake til saken om jeg finner ting av interesse. Hans Myre og Hans Berger er i alle fall nevnt, samt en Even Fredrichen Berger. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du forresten lagt merke til gårdsnavnet der Ole Enersen fra lenken i innlegg nr 22 befinner seg?Her er også gårdsnavnet Myre?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Det er jo endel info i innlegg 11, men det er fortsatt spm om videre bakover i denne Holm fam, og hva som var opphavet til Holm'ene. Ole Eenersen er verre. Det merkelige er at han eksisterte såpass seint at det skulle vært mulig å finne noe om han og fam. Kona døde jo så seint som i 1802 (?) så de var vel begge antagelig født en gang på første halvdel av 1700 tallet. Vet du om det er noen spes steder å slå opp når det gjelder sjøfolk (Skippere). De må jo ha hatt en form for formelle papirer? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke funnet noen fler lister over skuter og skippere enn de du fikk kopier av fra larviks historie. Skal være på utkikk. Har sendt privat mail med det jeg fant om Even Fredrichssøn Berger fra Strømms historie. Det antas at han kommer fra Holmestrandsdistriktet, men her er ikke nevt opphavet, dessverre.Vet ikke om du kan ha hjelp av noen av oversiktene over borgere og innvandrere på Vigrust net? http://www.vigerust.net/by/toensbergslekt.htmlMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Jeg løfter denne saken frem igjen. Etter siste innlegg har jeg kommet langt m h t Holm familien og vet nu detaljer bakover til og med Kapt lt Fredrik Fredrichsen Holm og hustru Margrethe Hansdatter Backer. Margrethes familie har jeg også på plass. Disse personene hadde tilhold og røtter i Holmestrand og ikke Brevik som først antatt.Det jeg ønsker hjelp til er å finne anene til Skipper Ole Enersen (Einarsen) Glop og hans svigermor Anna Andersdatter Gaarden. Jeg kunne valgt å legge dette inn som ett nytt tema, men er redd for at noen da event ville arbeide med opplysninger som allerde er kjent, eller ville det vært smart med ett nytt tema med disse to personer?Mvh Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Jeg legger inn igjen dette skiftet som viser Ole Enersen Glop som svigersønn av Anne Andersdatter og slektssammenheng her: LenkeHåper noen av ekspertene på eldre slekter kan hjelpe deg med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei igjen, og takk for ditt inspill. Håper jeg kommer videre denne gangen. Her er det tilgang på mange eksperter. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Anne Andersdatter Gaardens opphav fant jeg her i skifter i Larvik: LenkePå Distreff fant jeg samme foreldrepar, Anders Hansen og Inger Goutesdatter nevnt.Siden du spurte om Anne Andersdatter Gaardens foreldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke her til ditt gamle tema om Ole Enersen Glop her: LenkeSom du ser har du der de samme foreldre oppgitt til Anne Andersdatter Gaarden pluss noen flere opplysninger om Ole Enersen fra før.Legger inn dette, selv om det blir litt mange opplysninger å holde styr på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Jeg var vel litt rask med mitt første innlegg, det er jo ett trinn lenger tilbake jeg ønsker når det gjelder faren, og så er det svigermor til Ole, hustru til Andreas som jeg ikke har noen ting på. Jeg kan ikke se at dette med Gaarden kommer noen steder. Det forvirrer litt m h t Anne. Takk for at du passer på ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I ditt forrige tema om Ole Enersen har Torkil Lier noen opplysniger i innlegg 18. Om en Kristine Andersdatter Gaarden som gifter seg i Bergen med ev Wolert Sch..Her er den vielsen: LenkeKan det være sammenheng til Anne Andersdatter Gaarden som dukker opp i Larvik mon tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ja, jeg har sett på denne også tidligere, men har ikke klart å finne noen flere Gaarden i Bergen, så langt. Det passer jo ikke så dårlig med tiden. Anne Andersdtr Gaarden var født 1694/96, alt., om hun er den eldre el yngre av søstrene ref skiftet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en dame som bruker Gaarden som navn i Bergen, men om disse har noe med den Anne Andersdatter Garden å gjøre er vel heller litt tvilsomt: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei Det jeg kan komme på i farta er en av mine gamle naboer som hadde etternavnet Gaarden. Det navnet tror jeg har sin opprinnelse på Frøya. Mener også at navnet er knyttet til Sogn og Fjordane hvis jeg leser Norsk Etternamnleksikon riktig.Jeg kommer tilbake med mer dersom jeg finner noe. Det er ganske langt tilbake i tid, og kildene er ikke så mange....MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott å få deg på banen her, Lisbeth!Lurer litt på om navnet Gaarden kan komme fra en plass nærmere, ta en titt på denne som riktignok kalles Kirke først? Litt pussig i alle fall? LenkeLitt dårlig med tilgang til kilder her?Far til Anne Andersdatter, Gaarden var nevnt som smed Anders Hansen og hustru Inger Goutesdatter kan jo komme fra en Gaoute ( Gaute) i Telemarks-området? ( Bare en tanke?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Jeg ser at i skifte etter Anders Hansen 5 Feb 1701 er han oppført som Sagmester på Fritzøe Saugbruk, dette som en kommentar til dette med smed.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.