Gå til innhold
Arkivverket

[#54525] Urmaker Jørgen P. Sveen på Lena på Toten


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Jørgen Pedersen (1875-1950) var født på småbruket Bottensveen i Romedal i Hedmark. Som ung gikk han i urmakerlære på Hamar, på Elverum og i Oslo. I 1903 giftet han seg med Anne Andreasdatter fra Løten, og ca 1907 flyttet de til Alvdal. I Alvdal bodde familien med seks barn. Jørgen drev stor forretning med klokker og andre verdigjenstander. Omkring 1926 ble Jørgen og Anne skilt, og Jørgen, som hadde forkortet etternavnet til Sveen, flyttet til Lena på Toten. Der giftet han seg på nytt med Emma, og han startet ny urmakerforretning som han trolig drev fram til sin død.Det ovenstående er vi nokså sikre på. Det som jeg lurer på, er hva som skjedde med Jørgen på Lena. Hvem var Emma som han giftet seg med, og når og hvor giftet de seg? Nøyaktig når døde Jørgen? Finnes det bilder av urmakerforretningen? Finnes det annen informasjon om Jørgen og urmakerforretningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jørgen P. Sveen, urmakermester, Lena, f. 18-7-1875 i Romedal. Foreldre: Peder Jensen og Ingeborg Gudmundsen. Begynte lære 1894 hos A. Syversen i Oslo, fortsatte hos P.S.Hagen i Hamar, utl. der 1898, svenn hos Hagen og hos Imerslund i Elverum ca. 1 1/2 år, derefter egen forr. på Ådalsbruk ca. 6 år til 1907, drev så forr. i Alvdal til 1926, kjøpte 1914 (under oppholdet i Alvdal) Rosenbergs forr. på Tynset og drev denne til 1920, da han solgte den til Ysland, fra 1926 urmaker-, gullsmed- og optisk forr. ved Lena st. (Anerkjent som forhandler av gull- og sølvvarer av Norges Gullsmedforbund fra 1909). Medl. av Norges Urmakerforbund fra 1901. - Gift 1925 med Emma Magnusson. - Særinteresser: Friluftsliv og fjellturer. (Norges håndverkere utgitt 1938).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Det var flott! En del av dette visste jeg, men langt fra alt. Det fyller fint ut det bildet jeg har av min tippoldefar. Jeg antar at dette er den fullstendige teksten fra boka og at der ikke er bilder av Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Totens Bygdebok gir ikke noe ny informasjon så vidt jeg kan se. Her er det som står: Jørgen Sveen (1875-1950) var født i Romedal og gikk i urmakerlære hos P.S.Hagen på Hamar. En tid var han også på verksted hos urmaker Syversen i Oslo og Imerslund i Elverum. Han hadde egen forretning i Alvdal i 19 år. Derfra flyttet han til Lena i 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for hjelp og tips. Totens bygdebok har jeg finkjemmet. Jørgen var altså min oldefar, ikke tippoldefar som jeg feilaktig skrev i (3). Jeg fant forøvrig nettopp nå både Jørgen (1950) og Emma (1951) som gravlagt på Hoff i Østre Toten blant gravminnene til DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.